Foderstartsplanering inför hösten! Vad ska era hästar äta?

Sv: Foderstartsplanering inför hösten! Vad ska era hästar äta?

Jag planerar att gå på samma bantnings-spår som under hela våren, då hon måste gå ned i vikt främst pga kotledsinfl. (och hon har ju givetvis gått upp under sommaren...)
Hon har även bronkit vilket försvårar det hela ganska duktigt...:grin: Annars skulle en hel del halm ingå i dieten.

Detta har ingått i foderstaten:
Krafft Groov 60 (det med mest fiber och minst energi jag kunde hitta)
Hösilage(ganska torrt) 8kg
Krafft Miner Blå 0.75dl
0,25 kg (uppblött) betfor (endast för att binda torra tillskott, samt smaken)
ca 30ml linfröolja samt andra tillskott för leder o luftvägar

Tyvärr har hösilaget varit av hög kvalitet=liten giva, därför har jag kompletterat med groov dels som krubbskrammel och för att öka fiberhalten i foderstaten.

Är det någon som vet ett foder med hög fiberhalt och LÅG energihalt tala gärna om det!!:)

//Midnight

*kl*

Valacken:
ca 2 kg hö
1 kg halm
1 dl kwickbeet
3 dl vetekli
+ mineraler och b-vitamin

Hingsten
ca 2 kg hö
1 kg halm
1 dl kwickbeet
5 dl veteki
+ mineraler & B-vitamin

Det är 2 mini-shettisar på 100 & 130 kg. Går på lösdrift och kommer fodras 2 ggr dagen i hölåda och höet blandas med halm.

Ponny : På ungefär 430 kg tränas aktivt 6 dagar/veckan och tävlas regelbundet

64% TS
37 g sbrp/kg foder
6.0 MJ

10 kg hösilage
6 dl havre, Krafft blå
3 dl Krafft grund
3 dl lusern, Kvarnbyfoder
Salt efter behov
Miner Blå

Jag har ingen analys än.. men jag har utgått ifrån förra årets analys (då det sett ungefär lika dant ut varje år) och sen kommer jag få göra små ändringar när analysen kommit.. så jag kommer vara lite försiktig i början. Sen är min häst lite små överviktig just nu, så det gör inget om hon får i sig lite för lite i början på hösten.

5-6kg hö
2dl protein
1dl
extra salt i maten & mineraler
saltsten och fritillgång på vatten såklart :)

hon är btw en islandshäst på 4år, ganska liten (strax över 1.30) kommer gå relativt hårt eftersom jag planerar att avelsvisa henne i vår.

Förhoppningsvis om jag får bestämma så blir det ca 10-11 kg hösilage och en ½ liter havre och en näve mineraler / dag

Men jag har lite magont att det ska bli fri tillgång i hagarna och i så fall måste jag nog flytta min häst då han vräker i sig lätt 15kg om han har fri tillgång dom timmarna dom är ute i hagen och så ska han sen stå tom i magen resten av 14 timmarna i boxen :(

Har inte fått stallet första analys än men har räknat på grannfältets analys, vilket slogs samtidigt men inga roliga värden för mig, men vem vet jag är van vid en förvuxen shettis (halvblodskorsning) ochg har nu en PRE/fullblods valack på 650kg och 5 år att utfodra så det kanske blir bra ändå.

Men kommer att utgå från detta:
10kg hösilage
1,6kg D&H 16+
1,2kg Alfalfa

fördelat så här:

Morgon: 2kg hösilage, 0,8kg 16+, 0,4kg alfalfa, 1,5dl naughty gelding
(Lunch: senare under vintern när där inte är något att beta i hagen, 2kg hösilage)
Intag: 2kg hösilage
Kväll: 6kg (vintern 4kg)hösilage, 0,8kg 16+, 0,8kg Alfalfa

Funderar kring typ aspbarkspellets? Min häst älskar aspbark och energin där måste väl vara väldigt låg. Har aldrig testat pellets men finns det en asp i hagen har han ganska snart skavt av den. :D

Ingen analys än vad jag vet, ska snart flytta tillbaka till ordinarie stall. Det är iaf fodring 4 ggr/dag. Lunchen i hagen är alltid 1 kg, resterande mål i boxen. Det är skönt för man kan helt styra foderstaten utan hänsyn till de andra hästarnas behov. :) Hagarna är stora så det finns gräs att pilla med, och de får halm ute så snart gräset är odugligt mer än som bukfylla.

Kommer att utgå från hösilaget, är det för bra värden där (ständig bantning...) så får jag nog komplettera med lite lucern. Älskar att planera foder, tråkigt att vänta på analys. :p

Hö - Lucern - mineraler ...that's it ;)

Häst 1: Welsh Cob i full träning
Häst 2: Paintkorsning i full träning

fått analys, men inte räknat, så ca

hösilage
Halm
soja
Selen

Nu till en början får han strålucerne med :)

Har ännu ingen aning om vad årets hö kommer ha för värden.
Hoppas på långt energiinnehåll och ett till det lagom högt proteininnehåll så att man kan ge en ordentlig giva hö och endast lite krubbskrammel till min lättfödda häst.
Annars blir det proteintillskott på ena eller andra viset, som det sig brukar...

KL
Bara fått analys på höet o inte hösilaget.
Det blir att ge lusern.
Men det ska räcka med 1 kg lusern (kvarnby) till 8 kg hö.
Hösilaget borde vara högre i protein då det är sködat ett par veckor innan höet (26/6).
Det blir dock sämre i vinter då yttersta balarna hö är från den nya vallen och sen kommer den äldsta vallen.
// Linda

kl.

Lättfött islandssto (3 år):
5,5 kg hö (dålig kvot, ~4)
1,5 dl soja
Mineraler
Fri tillgång till halm.

Det är den bästa foderstaten jag har lyckats komponera ihop utifrån förutsättningarna. Räknade först på lusern men det blev för högt MJ om proteinbehovet skulle täckas.

Hur mycket MJ ligger era hästar på?

*kl*

Höet har jag inte fått någon analys på än, så kan inte planera ponnyns foderstat. Men befarar att det kan vara lågt i protein, så det blir väl att lägga till lusern och ev potatisprotein (om jag kan hitta).

Hösilaget hade bra värden:
58% TS
5,8 MJ
44 smrp
Inte sett mineralanalysen än.

Så teoretiskt sett borde hästen kunna ha fri tillgång, men vet av erfarenhet att han inte kommer orka äta så mycket. Brukar ligga på runt 130 MJ på vintern, vilket innebär ca 22 kg och det hinner han aldrig äta på ett dygn. Får alltså tillföra mer energi, blir något utan havre och hyfsat låg stärkelse. Enklast vore betfor+olja, men det tvärvägrar han att äta. Får "scanna" av marknaden när jag sett mineralanalysen.

Fölungen (9 månader)
Hippo Grow Alfa
Fri tillgång på hö

Valacken (7år Paint)
Hackad strå Lucern och Hippo Bas Mineral
fri tillgång på hö

Om inte foderanalysen säger något helt annat ;)

Vitafor Lucernpellets innehåller 8 MJ, 28% växttråd!

Min häst står fortfarande på bete och jag har inte fått ngn analys på silaget ännu. Han är ett fullblod på 160 cm väger ca 500-550 kg

14 kg Silage
1 L Lusern pellets
1 L Built-up müsli
2 L Matildahavre
0,25 L Krafft Muskel (beror på har inte räknat ännu, men han faller lätt ur och om det behövs får han det)

Om han inte rids räcker det med (han har varit skadad och ska utredas, så vet inte vilken det blir.

14 kg silage
1 L lusernpellets
näve havre varje mål

Typ något sådant brukar det bli! han är lite omusklad och ful nu, har varit skadad hela våren och gått på bete (där han också skadade sig) men lusern brukar fixa biffen och han går upp i vikt fint om han stått på bete tex. Just nu stödfodrar jag med Krafft muskel.

Jag skulle vilja ha lite hjälp att tänka. Ska ta en foderhäst, lätt överviktigt islandsto på 6 år, som nu skall ridas igång. har ännu ingen analys, men de gissar att TS ligger ca 60 %. Alltså blött hösilage.
Då får man ju nånstans, tycker jag, börja räkna på vad hon behöver i TS. Ett kg hösilage, innehåller altså 600 gram foder(TS). Om hon behöver få i sig ca 8 kg TS, så behöver hon alltså nånstans 13-14 kg hösilage. Låter sjukt mkt om man jämför med en del andra som planerar att ge 5-6 kg hösilage? Allt hänger ju på TS halten och innehållet (näringen) såklart.. Men det känns inte som om jag kommer att få nån analys innna det måste beställas.
Men räknar man bara på TS halten så tycker inte jag att 8 kg är så väldigt mkt.. Hur skulle ni andra tänka i det här läget?

Senast ändrad:

Jag fick hem hösilaget under veckan så det kommer dröja ett tag till innan jag har analys... tills dess får de fri tillgång på hösilage bara, förutom hingsten som även får betfor och soja då han har tunnat ur efter betäckningarna i sommar.

Jag funderar dock på vad jag ska ha för kraftfoder i vinter. Tidigare har jag haft krafft groov och granngårdens avel men ett av stona får dålig mage av båda sorter. Havrefri müsli var ingen hit det heller.. några förslag? Jag har tillgång till granngårdens sortiment samt Mustang, Fibergi och Fodercentralens eget.

Vill ge så lite stärkelse/socker till henne som möjligt... Betforen blöter jag upp och kramar sedan ur allt vatten jag kan innan fodring.

Hästarna är paintar och en quarter och behöver ganska så mycket protein. Tydligen har min nye höbondes silage varit väldigt proteinrikt tidigare om åren så det blir spännande att se analysen sen. Det är dessutom väldigt torrt och fint! Förhoppningsvis klarar damerna sig på hösilage och mineraler fram till våren börjar närma sig och det är dags att tillskottsfodra för dräktighet :) Stona är 23 och 20 år gamla och väger ca 550 resp 400 kg.

Willy, hingst 5 år grundtränas och rids eller jobbas på annat sätt 4 - 6 dagar i veckan under höst/vinter/vår. Han betäcker sista stoet nu i helgen och därefter börjar träningen av honom på allvar igen. Korta pass första tiden givetvis. Han väger ungefär 500 kg i normalhull, i dagsläget något tunn och omusklad.

tror inte stallet fått in någon analys än.. (tog lång tid förra året).

Jag vill alltid ge betfor och lusern för jag tycker att det är bra mat så det kommer han att få och sen så vill jag ge något torrt (då jag tycker att det får stå i blöt för länge till middagsfodringarna) och det väljer jag när jag vet hur analysen ser ut oftast men förra året var det krafft groov 125 som han fick och gissar på att det får bli samma för att få upp proteinet lite mera.

Jag gillar lusern mycket dels för att min häst äter dåligt med hö på vintern (ja jag vet.. det är nått fel i huvudet på han :P ) och då är det skönt att redan ge lusern för då är det bara att öka på det

KL

Har ej fått analys ännu men jag planerar att ge (3-årigt, lite tunnt sto, 163 cm, ska gå i lätt träning ca 4-5 dagar per vecka)

Silage - så mkt hon vill äta
Krafft Groov 125 eller 90, beroende på hur analysen ser ut
Betfor
Linfröolja
Foderjäst
Ev havre
Halm om hon vill ha

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min donna är ett Mecklenburgersto, 5år, ENORM energi och kräver mycket i både träning & foder! Håller på att sättas igång efter en...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 946
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·
Foder & Strö Min häst får en bra fungerande foderstat men skulle behöva något som kompenserar nu när hon ska igång och tävla mycket och jag har...
Svar
16
· Visningar
1 427
Senast: Miss Sixty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama