Foderstartsplanering inför hösten! Vad ska era hästar äta?

Fashionistan

Trådstartare
Jag som är ett planeringsfreak utan dess like ;):D skulle vilja veta hur ni har planerat inför hösten med foder, har ni fått några analyser ännu eller hur ser det ut? :laugh:

Jag ska ju flytta och har ingen analys ännu, men om höet är bra (som jag kräver såklart!) så blir det väl något i stil med:

Hö: 2kg morgon, 3kg lunch, 3kg eftermiddag och 5kg kväll.
Kraft: 1kg Hippo Bas Basic, 1kg D&H Build Up Müsli.

+ 0,25kg Betfor, Linfröolja och Morötter! (Givetvis också saltsten)

Ungefär som det alltid sett ut, men ska bli spännande att testa D&H som jag börjar vänja in nu då hon även ätit Hippo & Betfor under sommaren! :)

Sv: Foderstartsplanering inför hösten! Vad ska era hästar äta?

Jag kör nog vidare på en halmbaserad foderstat. Så det blir ca 6 kg halm per dag, proteinfoder (i dagsläget soja, men försöker få tag i bättre alternativ. På jakt efter rapsmjöl!), mineraler och linfröolja.

Hästen är en extremt lättfödd ponnykorsning (440 kg).

(Hästen i sig är ett ganska hett Mecklenburgersto på 4 år och ca 550kg?!)

Senast ändrad:

Jag har inte fått några analyser ännu men ungefär såhär:

Sto, 165 cm, -05, tränas 6 dgr/vecka: 12 kg hö, 2 kg halm (om jag hittar ett hö med tillräckligt låga värden), ½ kg lusernpellets, 1/4 kg aspbarkspellets, Slobber mash, mineraler, E-vitamin med selen och lysin, kiselgur, salt.

Val, 160 cm, -04, tränas 6 dgr/vecka: 15 kg hösilage, ½ kg lusernpellets, 1 kg havre, 5 dl betfor (torrmått), mineraler, Equitop Gonex, salt.

Val, 168 cm, -95, tränas 6 dgr/vecka: 15 kg hösilage, 1-1,5 kg havre, 5 dl betfor (torrt), mineraler, ½ kg lusern, salt.

Sto, 133 cm, dräktig, digivande: fri tillgång på grovfoder, 1 kg lusern, ½ kg havre, 5 dl betfor (torrt), mineraler, salt, Selevitan.

Sto, - 11, diar: fritt med grovfoder, lusern + betfor.

Sto, -10, under inkörning, ca 155 cm, fritt med grovfoder, 1 kg lusern, 1 kg havre eller mer, mineraler, salt, betfor.

Sto, ca 168 cm, - 94, dräktig: fritt med grovfoder, ca 1 kg havre, 1 kg lusern, mineraler, salt, selevitan.

Men det beror ju på vad analyserna säger och hur hästarna ser ut...

Mvh JV

Inte heller jag har fått analys, men om ensilaget är liknande förra säsongen blir det:

Fri tillgång på ensilage i hagen. På natten ca 4 kg ( precis så mycket som hon äter upp). Tippar på att det är runt 12 kg totalt.
1 kg Hippo Bas Harmoni Musli
0,5 kg Lucern pellets (uppblött)
mineraler och saltsten

Brandenburger (25% fullblod) sto 9 år. Rids ca 6 dagar i veckan i varierat arbete. Skulle gissa på en vikt runt 500 - 550 kg.

Givetvis får man se efter hur hästen är och justera efter hand! :)

Jag har fått min analys och min häst kommer att äta 7-10 kg hö, 0,5 kg lusern strå samt mineraler.

Lättfödd quarterdam på 6 år, vikt ca 550 kg.

Kommer att kunna reglera ökat behov med enbart hö, iaf enligt beräkningar.. Men det återstår att se när betet är slut om det funkar.

Kommer fodra med hö samt Dodson & Horrells stay power müsli (alt build up müsli om hon börjar tunna ur)

Morgon: 1,5
Lunch: 1
Middag: 1,5
Kväll: 3

Ngt sånt kommer det se ut. Samt kraftfoder efter behov: müsli, Samt foderjäst, lusernstrå, e-vitamin, beftor, mineraler.

Det gick hon på förra säsongen förutom att hon oxå gick på lösdrift och fick fritt med silage..

4 kg TS och Krafft muskel + mineraler. Ingen analys än.

Det blir ungefär samma som förra året för min del:
Connemaradamen:
8,5 kilo hö (35smrp och 7,0 energi per kilo)
100 g betfor
300g soja
samt kraffts vita mineraler (hög kalkhalt i höet)

Varmblodstjejen:
12 kilo hö
200 g betfor
200 g soja
Kraffts vita mineraler

Enkelt och billigt :)

Ska tillägga att hästarna motioneras mycket lätt.

Damen går på lösdrift med fri tillgång på hösilage "när den säsongen är" och högivor nu, eluppvärmd vattenkopp och saltsten. Får jag inte analys på hösilaget, den här gången, fixar jag analys själv. Jag vet att det är låga värden, då det finns raser med lägre behov i lösdriften.

27-årigt halvblodssto med fullblod/arabinslag, 162 cm mkh, nånstans runt 500-550 kg.

Just nu går damen på

Bete + tillskott av hö 2 ggr/dag
1 kg lucern
1 dl Olja
½ l snitzlad betfor (torrvara)
morötter

Framåt hösten lär det ökas upp emot

2 kg lucern
1 dl olja
550 g soja
3/4 l snitzlad betfor (torrvara)
morötter

eller mer

Damen gör så lite som möjligt för närvarande, 5-15 minuterspass i skritt 3-4 dagar i veckan och jag är nöjd om jag kommer uppsuttet och kan hålla igång så pass. :)

Tja,
efter att ha fått analysen på hösilaget räknar jag med att det kommer se ut ungefär så här:

Fullblodsston -99 och -06
15kg hösilage (ca)
0,5kg havre
0,5kg korn
0,5kg lucernhack
salt
mineraler
rapsolja när det blir kallt

vissa modifieringar kan komma att krävas, men jag utgår från ovanstående.

(och som vanligt ojar sig foderstatsprogrammet: "Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma
storleksordning som energitilldelningen. Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel."
:rofl:)

det är lätt att planera om man gör det enkelt för sig!
Mina pållar kommer, som vanligt, ha fri tillgång till bra hösilage (när betet är slut) och utöver det får de en liten skvätt mineraler.

(shetlandsponnyer, halvblod o fullblod, 0-23 år)

Leia kommer att få fri tillgång på hösilage, 1 dl betfor, 1 dl linfröolja, mineraler (brukar räcka med 40g/dag), ½l lusernpellets och eventuellt soja om det behövs. Bamora kommer att få fri tillgång till hösilage, 2 dl betfor (pellets), 1 dl linfröolja, mineraler (hon behöver runt 60g/dag), ½ l lusernpellets och ½ liter alfa tills årsskiftet, sen kommer jag att öka till 1 liter lusern samt fodra upp med soja. Om Conny stannar kvar såpass länge så kommer han att få fri tillgång till hösilage, 1 dl betfor, 1 dl linfröolja, mineraler och alfa i mer eller mindre fri tillgång. Anledningen till det är att jag har kallstall och då kan han välja hur mkt han vill äta utan att jag får skrapa bort isklumpar varje dag! Blir lite dyrare med tanke på proteinmängden men helt klart värt i arbete räknat! lusernpellets vågar jag itne ge torr, speciellt inte till en unghäst.

8,5 kg hö, 0,2 kg betfor, 0,25 kg havre och 0,2 kg soja + mineraler till stora hästen (om det går kommer högivan att ökas lite)
4 kg hö, 0,2 kg betfor, 0,2 kg soja +mineraler till b-ponnyn
grivfodret innehåller 8,3 MJ och 43 g smrp.
Under vintern får de även lite halm att tugga på, både i hagen och inne om natten.

Fengur: 17 årig isisvalack, tränas ca 5 dagar i veckan. 7-10 kg hö, ½ dl betfor torrmått, 5 dl krafft groov, 1 dl linfröolja och 1 dl mineraler.

Laukur: 4 årig isisvalack, tränas ca 4 dagar i veckan. 7-10 kg hö, ½ dl betfor torrmått, 5 dl krafft groov, 1 dl linfröolja och 1 dl mineraler.

Det är vad dom äter nu och ungefär vad dom åt förra vintern också. Men eftersom hö´t är slaget så sent i år så kanske jag kommer få ge mer hö och komplettera med lucern.

Vi kommer ha fri tillgång på torrt ensilage i hagen när det är minusgrader, inne kommer de få 3kg hö för kvällen. Min arab äter bara 9 kg/dag oavsett, min paint vet jag inte men han lär käka minst lika mycket. Till detta ska de få 2kg lucern var (hö/ensilage grundat på förra årets. Vi fattade inte att vi skulle få in ensilage så det räckte till hästarna) 0,2 hg betfor/häst. Eventuellt får jag ge lite extra energi till araben.

Stallägarna :bow: verkar ha fått in högkvalitativt hösilage även i år, så beroende på analysvärdena så får min häst troligen gå kvar på samma foderstat som förra året, det vill säga 6 kilo hösilage och fri tillgång till halm inomhus, samt mineraler.

Han är en liten D-ponny i lätt arbete.

Hej!

Om det blir silage och det är lika bra som tidigare år blir det nog i storleksordningen 5 kg silage och fri tillgång på halm. Hur jag ska få i "skrället" selen vete 17, eftersom hennes mage inte tål befor och hon vägrar äta lusern...

Om vi byta till hö får jag experimentera lite mer, men då blir det nog ca 12 kg hö, fri tillgång på halm och så kanske mineraler.. Men det beror såklart på analysen och inte så lilla hästens enorma mage och när den behagar försvinna..

/Lavinia, bantar fortfarande.. hästen alltså, själv försöker jag gå upp i vikt.. Med samma "stålande" resultat som hästs nedgång

Om gamla analysen stämmer hyffsat med nya:
10kg hösliage (76% ts. Mer fick vi inte i honom i våras)
1,5kg granngårdens avels musli
mineraler.

enkelt och bra.
Hästen är en 3årig val som fortf växer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min donna är ett Mecklenburgersto, 5år, ENORM energi och kräver mycket i både träning & foder! Håller på att sättas igång efter en...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 946
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·
Foder & Strö Min häst får en bra fungerande foderstat men skulle behöva något som kompenserar nu när hon ska igång och tävla mycket och jag har...
Svar
16
· Visningar
1 427
Senast: Miss Sixty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama