foderrådgivare eller foderförsäljare ?

gubbtjyv

Trådstartare
Efter diverse dispyter med hästfolk gjorde jag en totalt ovetenskaplig liten undersökning.:)

Ringde runt til ett antal olika foderrådgivare och bad om lite hjälp.
Blev lite fundersam fick svar som jag inte förväntat mig.
Svaren låg konstant i mitt tycke lågt på grovfodret och högt på kraftgivan.
De vill ju sälja sitt kraftfoder helt klart å förtåeligt. Men kom och tänka på alla som kanske inte är insatta så mycket i de här med foder . Klart de tror på foderrådgivaren men hur mår hästarna.

Svaren varierade i grovfoder från 6 kilo till 10 kg men inte mer å kraftfodret låg på från 3kg till 6 kilo.

2 av svaren var från den största fodertillverkaren tex.

hästen de gällde är ett varmblodstravare 175 cm hög å 610 kilo .
Hästen äter idag 20 kilo hö med en kvot på 9. är pigg å glad å lagom i hull.

foderrådgivarna fick analysens värden skall tilläggas.

Borde inte rådgivarna vara mer proffesionella set ur hästens synpunkt å mindre försäljare.

Eller är ja helt fel ute:laugh:

Sv: foderrådgivare eller foderförsäljare ?

Det var likadant för 5 - 6 år sen tyvärr. Jag gjorde samma sak. Saken är den att jag inte bara gav dem hösilageanalysen, utan även hästarnas (3 st) behov. Talade om att de är X kg silage om de fick äta fritt, dvs så mkt silage var inga problem få i dem.

X var i samtliga fall HÖGRE än där behovet var täckt. ALLA tre hästarnas behov förutom fosfor och selen gick att täcka med bara silage.

ALLA foderrådgivarna rek kraftfoder.. På bekostnad av silage alltså. Några hade dragit ner silaget så hårt att minimigiva TS inte täcktes, och la då på lucern för att få upp TS :crazy:

Så, de vill sälja i första hand, och trist att höra att det är likadant fortfarande =/

(Jag mailade dock och inte ringde)

Som spinoff så tog jag en hel bunt från Krafft - de gav ganska olika svar. Alla fick in kraftfoder, men olika sorter..

ahaa..så inget har hänt..sorgligt..

det var endast en som som föreslog samma foderstat som den jag har efter analysen , ja förutom lite mineralfoder å selen då.

Det var också den enda som var totalt oberoende av någon kraftfoderfirma. Dock är hon anställd på en djurföretag för bönder. Enligt uppgift samarbetade hon med SLU Å ATG .

Gav i mina ögon ett mycket trovärdigt intryck å var mycket professionell..

Kankse inte så konstigt att hästarna har foderrelatterade fel då...suck

Ja, det är lite skrämmande vad de rekommenderar ibland..
Jag skickade runt mina analysvärden och uppgifter om hästen mest på skoj i vintras. Hästen är en smällfet ponny som måste ner i vikt. Höet var på tok för bra får honom att ens titta på men det var det enda jag hade. Halm kan han inte äta, då får han kolik.

Den första rådgivaren rekommenderade 3 kg krafft ponny plus 6 kg hö.
Den andra rekommenderade ett energifoder för att få honom piggare och enbart halm, inget hö alls.
Den tredje svarade att jag skulle ge enbart lucern av deras märke (minns inte längre vilket det var, något lite mindre företag) resten av vintern.

Det hade aldrig fungerat. Visserligen fungerade inte min foderstat heller, häst är fortfarande för fet. Men något kraftfoder att tala om finns inte i hans närhet! Det är 50 g om dagen för att få i mineraler and that's it.
Men vem vet, kanske skulle han bli smal och fin bara han får tillräckligt högkoncentrerat foder..

Enda som var vettigt där var ju eg lucernförslaget, om lucern innehöll mindre MJ än höet.

Halm + energifoder stavas proteinbrist deluxe. Hö + 3 kg krafft ponny riskerar bli proteinbrist beroende på höet, men vinner speciellt mycket gör man ingenstans..

Min runtmailing var också bara för att kolla, men man blir lite beklämd när man vet tt det finns okunniga personer därute som med hjälp av foderrådgivare försöker sitt allra bästa att ge hästen en vettig foderstat. Och får råd som är uppåt väggarna =/

Ja det är läskigt hur okunniga vissa foderrådgivarna verkar när det gäller hästens grundläggande behov. Bara för att sälja. Det handlar ändå om en levande häst, det glömmer de nog när de sitter i telefon/vid datorn och rekommenderar neddragen grovfodergiva och klämmer in mängder med kraftfoder...

Inte konstigt vilka lustiga foderstater vissa har, särskilt när det kommer upp "hjälp min häst är mager"-trådar eller liknande.
Och vilka hemska foderstater som finns i stallen häromkring (kanske särskilt mkt här i storstan).

Det som borde göras är att införa foderlära på ridskola, naturbruksgymnasium mm. Och marknadsföra duktiga agronomer och ge foderkunniga ett känt namn i hästsammanhang.
Samt få grovfoder till att bli mer attraktivt, antingen med kunskap eller med reklam/konkurrens.

jag tror bara att de kan ge råd till hästar som passar in i tabellerna om det nu finns några sådana. Dessa lättfödda hästar är ju en verklig utmaning. Man måste kunna en hel del om detta för att kunna göra en vettig foderstat till dem.

Fast 'hjälp min häst är mager'-foderstaterna ska vi nog inte skylla på rådgivarna. De foderstaterna brukar ha oanalyserat hö i botten..

Det finns ju en del foderrådgivare som ger råd utan att ha sett nån grovfoderanalys...
Kommer att tänka på rekommendationer på kraftfodersäckar... Man får ju hoppas att det inte är så många som går direkt på de rekommendationerna utan att ha en höanalys.

Nej, rekommendationerna på säckar är en sak för sig. Iofs utgår de från ett exempelhö med fasta värden, men då ska de skriva det. Värdena i olika foder är sen sammansatta för att passa det där exempelhöet. Men med ett annat hö blir det helt kajko..

'Roligast' är 'måste blandas med havre/blandas 50:50 med havre. Man måste inte någonting, allt hänger liksom på höet..

Men jobbar man som proffesionell foderrådgivare borde man väl kunna hjälpa alla typer av hästar, inte sant?
De flesta rådgivare och experter är faktiskt bättre på att ge tips till för smala djur än feta. Speciellt om de är feta trots en bra foderstat, alltså inte blivit feta pga en överdriven mängd kraftfoder utan helt enkelt pga lättföddhet.
Jag har inte hittat en enda som kunnat hjälpa mig och ge vettiga tips om hur man ska göra för att uppnå resultat med en sån häst.

Specialfall kanske, men som expert borde man väl med glädje anta utmaningen?

Hehe, nu blev jag inspirerad att själv bli rådgivare! Har länge funderat på att ta en kurs i Ultuna.. Mjo, varför inte?

Men jobbar man som proffesionell foderrådgivare borde man väl kunna hjälpa alla typer av hästar, inte sant?

Specialfall kanske, men som expert borde man väl med glädje anta utmaningen?

Ja man kan ju tycka att de borde kunna det.
Nu har jag inte så mkt erfarenhet av att utfodra olika sorters hästar. Men när jag tänker på våra egna så är ju de svårfödda typerna betydligt lättare att komma till vettigt resultat med även på den tiden när jag inte kunde ngt alls nästan om foder. De lättfödda däremot, de blev som de blev.

Jag tror att man måste ha ganska så mkt utbildning i näringsfysiologi och annat för att kunna hjälpa de hästar som inte är tabellhästar. Dessutom måste man kunna mkt om olika foder. Med risk att reta upp ngn foderrådgivare/försäljare (vet inte om det finns ngn sådan här) så undrar jag hur pass många det är som har tillräckligt med utbildning.

Det är nog väldigt många som bara läst en foderlära-kurs och sen utger sig för att vara foderrådgivare.. Tyvärr.
Och man måste nog ha en del egen erfarenhet också för att bli duktig. Visst, teori i all ära, men det är inte alltid verkligheten är så enkel. Det låter ju superlätt att banta en häst, det är bara att plocka bort kraften och öka motionen lite så blir allt bra igen.

Jag var på foderföreläsning med en foderrådgivare från ett visst hästfoder-företag. Denna person var faktiskt utbildad agronom, men det är ett dilemma för dem som de hamnar i, när de blir anställda av ett foderföretag. De måste jobba i foderföretagets favör, får inte vara otrogna och säga att en häst klarar sig finfint på hö och lite mineralfoder. Ungefär så är det. :crazy:

Om man lyssnade mellan raderna när foderrådgivaren pratade, så kunde man förstå att de hästar klarar sig bra på hö samt kompletterande mineralfoder. Hästar är gräsätare, vill säga. De flesta hästägare som var där, var nog dock mest där för att få chans att prova nya spännande fodersorter till sina älsklingar.;)

Jo det är ju det också. Ägarnas önskan/'behov' av att ge något 'häftigt' foder till sina hästar.

Dem stora foderföretagen är bara ute efter att sälja som du själv skrev. Man rekommenderar kraftfoder i vansinniga mängder och grovfodret är knappt befintligt. Det är SYND att de inte satsar på att utbilda och folk och vara ärliga för att få fler hästar ute i vårt avlånga land att få starka och välmående magar

Tänk om foderföretagen istället satsade på att få fram riktigt bra grovfoder till hästar istället? Fast kanske är det så att även spannmålsodlare står bakom dessa firmor?

Det vore bra om det fanns att köpa kvalitetsstämplat bra hö, med bra mineral- och vitamininnehåll. Tänk om foderutvecklingspengar skulle läggas på det istället! :idea:

Tänk om foderföretagen istället satsade på att få fram riktigt bra grovfoder till hästar istället? Fast kanske är det så att även spannmålsodlare står bakom dessa firmor?

Det vore bra om det fanns att köpa kvalitetsstämplat bra hö, med bra mineral- och vitamininnehåll. Tänk om foderutvecklingspengar skulle läggas på det istället! :idea:

Det här gör faktiskt "min" kvarngubbe!
Han har byggt en hemsida där alla som har hö att sälja kan lägga in sina partier och vad de har för värden.
Tyvärr går det trögt, häromkring får man fortfarande konstiga blickar och mummel om att "de som inte kan drar på sig kostnader i onödan, man ser om höt är bra":crazy:

"Min" kvarngubbe frågar om man vill ha "roligt" foder eller det som hästen behöver, han säljer det foder hästägaren efterfrågar, dvs vill ägaren ha ett fint märke på ett fint musli så får de ju köpa det men de som efterfrågar rena produkter hjälper han gärna.

Hans sätt att räkna ut foderstater skiljer sig från det jag har lärt mej men fungerar utmärkt, han räknar att först ska energi eller proteinkvoten vara fylld, därefter lägger man till det ev. kraftfoder som behövs och sedan om hästen kan äta mer hö så är det bara positivt.
Det här sättet att räkna gör att man t.ex kan använda hippocampus hemsida för att snabbt räkna även om man är nybörjare.

Detta förutsätter givetvis att man inte har en häst som blir fet av gräs på vykort.

Han är också noga med att poängtera att en häst tillgodogör sig energi och protein mycket bättre när det kommer från grovfoder än från kraftfoder.

En annan av våra fodersäljare vill helst att alla hästar ska gå på fibergi och att de absolut måste ha den giva som står på förpackningen.
Det är sorgligt eftersom det blir så fel för många hästar.

Usch ja... man behöver bara titta på rekomendationer till kraftfoder (brukar ligga på tillverkarnas hemsida) så rekomenderar dom alldeles för mkt kraftfoder.

Det som borde göras är att införa foderlära på ridskola, naturbruksgymnasium mm. Och marknadsföra duktiga agronomer och ge foderkunniga ett känt namn i hästsammanhang.
Samt få grovfoder till att bli mer attraktivt, antingen med kunskap eller med reklam/konkurrens.

Hej!

Själv jobbade jag på ridskola, har gått foderutbildningen på SLU (den korta på distans), men ändå valde ridskoleägarna att lyssna på "företrädaren för foderföretaget". Detta var ett foderföretag av lyx-variant, som tyckte att ridskolehästarna behövde deras dyra kraftfoder i mängder..

Sorgligt och trist.. När jag bestämde fodret själv tyckte alla synd om hästarna som fick så lite mat.. (ja, "bara 1,5 kg kraftfoder och typ 15 kg torrt silage). Jag hoppas någon som jobbar där nu bryr sej, men det tror jag inte, så det blir nog kraft för hela slanten igen..

/ lavinia, vars häst nu äter enbart gräs och vintertid har fri tillgång på silage och sen får extra protein.

Liknande trådar

Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 469
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka