Foderråd till 9-månaders föl?

morgaine

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder skulle jag vilja ha lite råd.
Mitt föl är island/nordsvensk och 9 månader. Hon går nu på grönbete och får mineraler och iform tillväxt. Hon gillar inte detta, så hon får havre iblandat, 2dl hel bara för smaken.
Hon vill inte äta mer än 1-2 dl av iform. Så lite att det väger ju bara ca 100g.
Är detta tillräckligt? Behöver hon mer än bete och mineraler?
Kan jag lika gärna byta ut mineralerna mot en sådan där slick-hink med mineraler?

Tacksam för råd och svar!

Sv: Foderråd till 9-månaders föl?

Är det verkligen ingen som vet om det hon får låter bra eller fel? :(

Jag kan ingenting om utfodring av föl men kan rekommendera dig att köpa Christina Plancks foderbok. Där står allt du behöver veta.

Sen finns en folder man kan beställa från SLU, utfodringsanvisningar, tror jag den heter.

En 9-månaders fölunge är för liten för att klara sig på gräs/grovfoder och magen är inte färdig att processa långa fibrer än. Jag ser det som högst osannolikt att hon får i sig allt hon behöver nu.

Jag hade gett henne ett fölanpassat foder med mjölkprotein. Och om hon inte äter tillräckligt av det för att få i sig alla mineraler så hade jag övervägt att stalla in henne nattetid tills hon är äldre.

Mineralbalja är värdelöst, det kan du inte ersätta en individuell giva mineraler med.

Oj då. Misstänkte att det kunde vara så.
Jag frågade i butiken och de rekommenderade iform tillväxt. Det var aldrig tal om något mjölkfoder.
Kanske därför hon inte är så förtjust i det.

Försäljare i foderbutiker har för det första väldigt ofta inte så mycket koll på utfodring, och för det andra vill dom sälja det dom har på hyllan.

Mitt tips är att du söker här på forumet samt googlar utfodring av föl till exempel så kan du läsa en hel del om fölets behov och lämpliga foder osv.
Så får du mer kött på benen. :)

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
D
Foder & Strö Hejsan, Undrar lite över den foderstat jag fick med hem till vår bastanta shettis - nybliven mamma för första gången. Hon har varit...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama