Foderpriser

G

Gisburne

Sorry att jag trådbombar forumet, men jag fick verkligen en chock idag! Handlade foder från samma butikskedja som jag alltid gjort, men plötsligt kostade havren 3,65 kr per kilo och kornkrossen 4,30 kr per kilo! Jag har förvisso inte köpt havre och kornkross ifrån dem på ett par år, men sist jag gjorde det kostade havren 3 kr per kilo och krossen under 3 kr per kilo. Vad har hänt? Kollade för skojs skull på krossad havre, men den kostade över 4 kr per kilo. Nog för att sommaren var först torr och sedan blöt, men är dessa priser verkligen rimliga? Vad betalar ni? (Ni som inte har "lyxen" att få av grannen alternativt odlar själva...)

Jag gick ifrån butiken såhär: :eek:

Sv: Foderpriser

Då handlar vi från samma kedja antar ja..havren ligger på 4,32kr/kg
eller handlade ska ja väl säga...
Hittatde en bra bonde i förra veckan så nu ger jag 1kr/kg för havren o det är betydligt rimligare!!

Jag handlar på en "gårdsbutik" utanför Malmö, skåne och där kostar kornkross 2,24/kg och havren ligger på 2 tror jag.

Jag kan bara utgå från hur det är här där jag bor och här finns ingen havre alls i år. Den gick inte att skörda! Så havren får transporteras från andra håll i landet hit och då kostar den. Förra året gav jag 70 öre kilot för analyserad Matilda havre. I år lite över tre kronor kilot för "vanlig" oanalyserad havre.

Tillgång och efterfrågan styr priset.
I år får man nog betala bra för att kunna köpa av den havre som GICK att skörda. Och hålla tummarna att den är okej....

Tror jag betalade ca 2kr/kilo för havren
Vänga kvarn, utanför Borås
Ganska rimligt, iaf om man jämför med t.ex granngården, särskilt om man ger så mycket till pållen.

Jag betalar 1 kr kg för korn o havre. Eller ja 49:- för 50 kg.
Det är helhavre och hela korn visserligen, men vi får det levererat till stallet och har kross här.

Jag hittade en privatperson som vill sälja 400 kg orensad helhavre för 1:- per kilo. Ska åka dit i helgen och inspektera - går den att fodra med så är det MYCKET mer ekonomiskt försvarbart när man har en åtgång på bortåt 2 kg havre per dag! Men kornkrosspriset kommer jag inte ifrån, tyvärr... Det går åt 2 kg sånt per dag också på mina tre fyrbeningar, och det är nästan 9 kronor! Räknade ut att det är minst 180 dagar kvar innan betessläpp - nästan 1700:- i kornkross!!! :eek:

Tror jag betalade ca 2kr/kilo för havren
Vänga kvarn, utanför Borås
Ganska rimligt, iaf om man jämför med t.ex granngården, särskilt om man ger så mycket till pållen.

Kan man köpa havre där? Det visste jag inte, åker ju nästan förbi där varje dag när jag åker till stallet.

jag köper från en bodne och betalar 2,50 kr/kg ink moms för kornkross och 2 kr /kg inkl moms för hel havre. Ungefär 1 kr billigare per kilo än butiken jag köpte från tidigare

jag ger 95 kronor för 50 kilo kornkross från där jag köper helt oki

Jag hittade en privatperson som vill sälja 400 kg orensad helhavre för 1:- per kilo. Ska åka dit i helgen och inspektera - går den att fodra med så är det MYCKET mer ekonomiskt försvarbart när man har en åtgång på bortåt 2 kg havre per dag! Men kornkrosspriset kommer jag inte ifrån, tyvärr... Det går åt 2 kg sånt per dag också på mina tre fyrbeningar, och det är nästan 9 kronor! Räknade ut att det är minst 180 dagar kvar innan betessläpp - nästan 1700:- i kornkross!!! :eek:

Var tacksam. Mina 4 äter 24 kg per dag!!! Då blir det dyrt... Även under betesperioden.

Vänta lite nu, det blir ju 6 kg per häst! Kan det stämma??
Låter otroligt mycket!! Har du galopphästar eller så?

Hihi, jag hade under en period en foderstat till "storpållan" som innehöll 4 kg havre per dag och 1 kg kornkross. Turligt nog fick jag bättre hösilage i år... :cool: Åker och hämtar den orensade havren imorgon, förutsatt att den är schysst att fodra med. Någon som vet för- och nackdelar med rensad kontra orensad havre, förresten?

Hihi, jag hade under en period en foderstat till "storpållan" som innehöll 4 kg havre per dag och 1 kg kornkross. Turligt nog fick jag bättre hösilage i år... :cool: Åker och hämtar den orensade havren imorgon, förutsatt att den är schysst att fodra med. Någon som vet för- och nackdelar med rensad kontra orensad havre, förresten?

Mer växttråd, alltså mer skal. Ger mindre av protein och energi.

Tack! Jag tog alla säckar utom en, som såg något möglig ut. De andra luktade mycket bättre och såg helt felfria ut. Såg ut som "vanlig" rensad havre, alltså sån som jag handlade häromdagen, så jag hajar nog fortfarande inte vad som gör den till "orensad"? *tänka*

Jag köper havre för 1kr kg och kornkross för 1,25kr kilo.Tycker lantmännen har ockerpriser med tanke på att de bara betalar bonden typ 70 öre kg och sedan tar ut 4kr kg. Bättre att gynna bonden direkt då. Kvitto får jag också. Fast då är det 1,25 för havren också. Han har mjölkkor, då vet man att han är jäkligt noga med att ha bra foder, annars blir det ju ingen mjölk.... Akta er bara för att köpa från bondar som har blandat ut kornet med vetekli, det gör oftast de som inte odlar själva´utan som beställer från lm. Mina hästar tålde inte veteklit, den ena svullnade upp i bakbenen och fick gallor. De har hon dragits med i två år nu, trots att jag slutade med fodret omedelbart. Det verkar ha blivit kroniskt. Men vetrinären sade att gallorna inte är farliga, de är bara kroppens sätt att skydda sig.

Jag är överlag väldigt försiktig med att handla ifrån bönder. De jag träffat på som haft foder att sälja har sällan brytt sig så mycket om näringsinnehåll, damm och mögel. En man här i närheten ville sälja löshö till mig nyligen, skördat 2001! Och en som jag var tvungen att köpa hö ifrån för några år sedan sa att han hade jättebra hö, men det var gult (såg ut nästan som halm) och dammigt, med en tydlig lukt av mögel. Jag lyckades hitta typ 20 balar som inte dammade, var gröna och inte luktade illa, och det var tur det, för den vintern fanns det inget annat hö att köpa och jag hade akut slut. Men hade jag haft ett alternativ så hade jag inte satt min fot på hans skulle! "Det är jättebra foder, seru, jag har sålt till massor med gårdar." Yeah right...

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
K
Foder & Strö Hej! Måste fråga er på forumet - läser en del trådar om vad ni betalar för hö/hösilage per kilo. Nu varierar det ju hur många...
2
Svar
38
· Visningar
3 288
Senast: Jaba
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Alazan
·
M
Hästmänniskan Vad är igentligen det mest ekonomiska? Jag är tveksam till vad jag vill göra. Vad har ni själva för åsikter & tankar om det gällt er...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka