Fodermått!

Fashionistan

Trådstartare
Någon som vet ett fodermått som verkligen tar upp 1 kg i taget. Om vi utgår från "normalviktiga" pellets? :)

Sv: Fodermått!

Om du fodrar med Krafft så har krafft en skopa som är 1 kg om du fodrar med Groov, sport, Grund, protein etc tror attdet finns ett annat mått till koncentraten.

Nej! Svarar jag, det finns dock en sorts foderskopa med våg i skopan, den är nog den säkraste att använda om man vill ha exakt ett kg.
Jag använder alltid litermått och tar reda på vad mina fodermedel väger per liter!

Istället för att jaga olika fodermått för olika foderslag, är det inte lättare att kontrollväga ditt foder en gång och sedan ge lämplig volym ur ett litermått, t.ex.

Om jag vill ge 0,5 kg betfor, 1 kg havre, 0,3 kg Krafft protein och 120 g mineraler så skaffar jag ju inte ett mått till varje.
Jag väger istället varje foderslag och tar reda på volymvikten, så att jag till vardags kan använda samma mått till alla foderslag.

Om du fodrar med Krafft så har krafft en skopa som är 1 kg om du fodrar med Groov, sport, Grund, protein etc tror attdet finns ett annat mått till koncentraten.

Krafft Protein är inte ett färdigfoder! Viktmässigt ligger den ungefär som koncentratet Krafft Pluss!

Det är som alla andra säger lättare att ta ett mått man har hemma och sen mäta upp ett mått foder och väga det.

jag gör samma, väger det nya fodret och måttar ut hur mkt den angivna vikten är i krafft-måttet. Tar ett exempel, korn och havre är knappt 1 kg i ett krafftmått, strax därunder. Medans mina lucernpellets från vitafor går nästan upp i 2kg ....

det väger väl olika, beror ju på vad fodret har för densitet. Jag gedde krafft lusern pellets förut då var 5dl 0,5 kg men bytte sedan till kraffft protein och då är 5 dl 0,3 kg... så jag skulle iaf väga allt foder och sen räkna efter det, när du fodrar.

Vi har en hushållsvåg i stallet som är perfekt att använda då man måste fodra med flera olika sorter som alla väger olika.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025