Fodermänger??

K

Keisy

Hej! Ny häst som fått hö, musli och vitaminer innan. Nu funderar jag på vad jag ska fortsätta med på min nya häst; han är en äldre liten häst på 153. Har fått stå i ca 8 mån och fått lite sommarmage iår. Han kommer sättas igång nu och det blir en lugn start men tanken är att han ska ridas ca 4-6 dar i veckan sedan.
Jag funderar på pavo's musli natures best och tillskottet "musclecare" ocksä från pavo. Hö får han ju förövrigt. Ska lägga till vitaminmix också. Men i vilka mängder ska jag utfodra honom i??? Vill jättrgärna ha så mkt råd o tips som möjligt!?!

Sv: Fodermänger??

Har inte ngr grovfoder förutom hö just nu. Han går fortf på bete än och som jag skrev är detta en ny häst och ett nytt stall. Vet ej så mkt om vad dom gett honom tidigare :/ Tidigare har jag fodrat halvblod som fått en salig blandning kraft och mineraler m.m
Den här herren är ju arab och kan trots sin ålder vara lite stissig. :) jg vill ha alla fodertips jag kan få!

Har inte ngr grovfoder förutom hö just nu. Han går fortf på bete än och som jag skrev är detta en ny häst och ett nytt stall. Vet ej så mkt om vad dom gett honom tidigare :/ Tidigare har jag fodrat halvblod som fått en salig blandning kraft och mineraler m.m
Den här herren är ju arab och kan trots sin ålder vara lite stissig. :) jg vill ha alla fodertips jag kan få!
Foderstaten sätts med grovfodrets värden som grund. Finns ingen som helst vits att ge hästen något kraftfoder av någon typ innan du vet vad som saknas i foderstaten när du lagt till lämplig mängd hö. Börja med att uppskatta hästens vikt och räkna ut hur mycket hö hästen MINST ska ha (1 kilo ts (dvs ungefär 1,2 kilo torrhö) per 100 kilo kroppsvikt är absolut minimum) Därefter lägger du till så mycket grovfoder så att det mesta av hästens behov är täckt (ofta är det energibehovet som täcks först). Det som saknas sedan lägger du till i form av kraftfoder. Vilket kraftfoder beror på hur höets värden ser ut. Att ta en analys på grovfodret gör att du inte överutfodrar med kraftfoder/mineraler = mer ekonomiskt och bättre för hästens hälsa. Foderstatsberäkningar kan du göra på följande länk: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Med en nervig arab så hade jag struntat i kraftfoder och försökt hitta ett så bra grovfoder som möjligt. Behövs proteiner för muskelbyggnad så ge lusern (melassfri).
Har egna erfarenheter av att fodra en het arab.
Se till att han får salt o selen nu på betet. Men ser han ut att klara sig annars så behövs inget kraftfoder.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama