Fodermängd?

Johannasv

Trådstartare
Hallå! Undrar hur mycket en ung islandshäst ska ha i höväg?
Gör inget arbete med denna nu utan den bara är:-)

Helt omöjligt att svara på om du inte har analys på höet. Dessutom spelar även andra saker in, som hur stor den är, hur gammal den är, om den har tillgång till bete, om den går på lösdrift eller står på stall.

Mm jag skulle formulerat mej annorlunda förstås jag förstår att det beror på analysen .. Men hur mycket mer hö behöver en tvååring gentemot en 10 åring. Tänker att 10 åringen växer inte mer men unghäst behöver ju mat flr att oxå växa. Alla mina hästar går på lösdrift. Inget bete som ger näring längre...

För att bara hålla hullet behöver den ungefär samma som den vuxna hästen.

För att den ska växa och utvecklas på ett hållbart sätt behöver man ha koll att den får rätt proportioner mellan näringsämnena, och tillräcklig mängd av vitaminer och mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
522
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama