Fodermängd till (blivande)2åring

N

nalle

Har idag varit och tittat på en unghäst (kallblod) som jag funderar på att köpa. Jag ska dock inte ha han till trav utan westernridning och vanlig körning. Han blev inkörd som ettåring och är körd ca 2ggr/vecka, hur hårt och länge vet jag dock inte.
Han är hingst än. Han var lite trippig och allmänt laddad och otålig inne i stallet. Han får hösilage och 3 kg KrafftGroov vilket jag reagerade lite på. Är det en vanlig mängd för en så pass ung häst och som körs så pass lite?? Tänkte om han var så laddad pga fodermängden. För jag vill ju ha en relativt lugn häst även om unghästar kan vara otåliga och så men denna var riktigt laddad.
Tror ni han lugnar sig med lite mindre krafft och att han får kompisar att gå med (går själv nu) + att jag har lösdrift??
behöver svar snabbt

Sv: Fodermängd till (blivande)2åring

De låter mycket de gör de. Jag skulle prova att ta bort de och se hur han blir. Och självklart borde han må gott med hästkompisar och lösdrift.
Lycka till

Groov ger väl ingen vidare energi, på det sättet?

Jag tror lösdriften kommer att ta ner energin!

alltså antar att hästen rdan är 2 år va? fick som den känslan av ditt inlägg. alltså född 05?
man ska ju aldrig ge för mycket men jag tror inte det är nån fara m hästen tränas. 2 åringarna i vårat stall får ungefär samma kraftfoder. och då är det en som bara går hagen och resten tränas varannan dag.

Tack för svar!
Jag tror jag provar gå ner till hälften iaf för han kommer inte tränas hos mig iaf inte under den första tiden utan jag tänker låta han vara unghäst och bara gå promenader, tömköra osv.
Kan ju ge lite lusern också så han får i sig proteinet iaf.

jo han räknas väl som 2åring fast han är ju född i juni. I mitt huvud är de inte 2 förrän de verkligen är det.

okej fast mn räknar ju faktiskt från 1 januari :angel:

Tack för alla svar. Hästen ifråga står nu på min gård, köpt idag. Han får fri tillgång på hö samt 1,5 kg krafft + betfor och ev lite havre tills vidare så får vi se hur han artar sig. Jag tycker han är lite kantig och kanske lite tunn, något bra foder att få upp lite hull på han?

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 788
Senast: help_me
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka