Foderkostnader

A

Arev

Skulle vilja veta vad ni betalar varje månad för enbart foder, grovfoder och kraftfoder. Berätta gärna var ni bor, kul att se skillnader runt om i landet :)
Skriv summan för allt foder.

Sv: Foderkostnader

Min häst äter hö, betfor, lusern och mineraler för ca 400 kr varje månad. En helt överkomlig kostnad :)
Själv då? Hur mycket äter din häst för?

Glömde...villgärna veta storlek på häst också

det är väl lättare om du efterfrågar enbart kilopriset på grovfodret och TS-halten.. då kan du själv räkna hit och dit med olika foderkombinationer och du kan få det skitbilligt eller skitdyrt beroende på vilket kraftfoder du väljer..

Skulle vilja veta vad ni betalar varje månad för enbart foder, grovfoder och kraftfoder. Berätta gärna var ni bor, kul att se skillnader runt om i landet :)
Skriv summan för allt foder.

*grovfoder : 7kilo/330ca
*kraftfoder : ca 200

Det är en travare lätt att hålla i hull ca 154hög.
Jg bor i Skåne

Hon är just under 160, rätt lättfödd

Får ca 200 kg hö i månaden. höet kostar 1,50 kr kg vilket blir 300 kr
Sedan får hon lusern, betfor och mineraler till en summa av ca 100 kr i månaden. Vet dock ej säckpriserna på detta.

Min pålle äter 12 kg hö om dagen.
Kostar 2,70 kg = 1000 spänn i månaden.
Mustang musli äter han 2 säckar i månaden = 300 spänn
+ betfor kanske 30 spänn i månaden.

Så 1330 kr

I dagsläget klarar sig min islandshäst på det bete som finns - Längre fram i höst kommer de äta ca 6 kg hösilage/var om dagen. Betalar 1,43 kr/kg - Det blir 257 kr/mån! Sedan kommer han att få Krafft lusernhack - En sådan säck här i Karlstad kostar 140 kr, brukar räcka närmare två månader till min häst. Mineraler har de fri tillgång till i hagen - Så han är billig i foderkostnader! //Linda

det är lite olika för mitt varmblodssto som är 155hög. ibland (när hon dricker dåligt) så får hon en salttillsats som kostar ca 250kr burken som räcker i kanske 1,5 - 2 månader. sen får hon muskelavslappnande som kostar ca 100kr som räcker också ca 1,5 - 2 månader och sen käkar hon en till två säckar lusern pellets i månaden som kostar ca 130st sen får jag havre, korn, betfor och ensillage i min stallhyra på 1750kr/månad (får även hur mkt strö jag vill för det och hur mkt havre, korn, betfor & ensillage jag vill då) så min månadskostnad på foder skiljer sig en del från månad till månad.

bor i halmstad som ligger i halland.

Sto på 150: hö för ca 550 kr + kraftfoder för kanske 150.
Sto på 137: Hö för ca 400 kr + kraft ca 100kr.

Plus billig halm.

Minerlalerna kostar kanske 50 kr totalt, plus diverse kosttillskot för ca 100 kr /månad.

I mitt stall ingår upp till 12 kg hösilage per dag. för 720 kr per månad (2 kr/kg). Jag ger inte riktigt 12 kg, kanske 11 men kostnaden är ju densamma.

Kraftfoder ingår också, men jag vet inte vilka summor man räknat på där, dock är det max 4 kg havre/dag och betfor, mineraler och saltsten, ingen specificerad mängd. Ger maxmängd havre och rätt mycket betfor, så för mig är det mycket förmånligt

Totalkostnad stallhyra (m rätt mycket tjänster o ridhus) inkl foder 2720 kr/månad, strax utanför Gävle.

Sen ger jag lite e- och b-vitamin också, för att jag är en feeder.....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 028
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 864
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38