foderjäst

Sv: foderjäst

Om det flyger menar du torrjäst då? Min vet. sa också att hon aldrig skulle ge sina hästar det, alltså inget hon rekommenderade.:confused:

Förlåt jag läste tråden om hur mycket bakjäst man skulle ge:) Men vaför säger vet.så olika om just bakjäst? Kan det vara för "nytt"? Frågade om jag kunde ge min kille det när han hade fångkänning å hon svarade ABSOLUT inte. Var för trött, deppad, Fångesten ja ni vet som haft fånghästar, så jag tog aldrig upp varför!

Känner väl till fångesten. Varför veterinärer säger så olika om bakjäst har jag ingen aning om. Jag vet flera som haft goda resultat på sina fånghästar med bakjäst. Jag kunde inte ge det. Efter en tid med bakjäst och lucern gick magen på min fångis fullständigt i spinn efter att ha varit bra. Brist på fibrer inverkade nog också. Jag fick lägga av med bakjäst och lucern och varje gång jag försökte sätta in det lite försiktigt blev det katastrof igen. Men som sagt, många lyckas bra.

Att bakjäst kan vara för nytt kan säkert stämma. Det verkar finnas väldigt många veterinärer som inte är uppdaterade utan till och mer rekommenderar svältkost till fånghästar fortfarande.

Det finns många veterinärer som fortfarande lever i den fasta övertygelsen att protein är den stora och enda boven i ett fångdrama...

Där har nog din veterinär fel. Helena Handberg skriver i den tråd att 10 gram om dagen visat sig ge effekt. Hon brukar ha koll på sådant här. Tester är visst gjorda.

och vem är då Helena Handberg är hon veterinär alltså?

jag tror nog mer på en utbildad och extremt duktig veterinär än en person som "brukar ha koll" känns inte sådär jättetryggt precis.

Det finns många veterinärer som fortfarande lever i den fasta övertygelsen att protein är den stora och enda boven i ett fångdrama...

Min veterinär lever inte på stenåldern iaf, Hon berättade att fång det beror på fruktan och berättade hur jag på bästa sätt skall vänja in hästarna vid nytt foder osv.

Min veterinär tyckte att om man vill använda jäst skall man använda riktigt foderjäst i så fall som är anpassat efter hästar.

bakjäst är ju som det låter, egentligen anpassat till att baka med och OM NU TESTER ÄR GJORDA PÅ HÄSTAR OCH BAKJÄST SÅ VILL JAG GÄRNA SE DET.

Sök här på forumet så hittar du mer om/av Helena Handberg,
hon är lite mer än 'någon som brukar ha koll' :angel:

För övrigt så rekomenderade en vetrinär senast för två dagar sen bakjäst,
om man ska ge som kur vid pälsfällning etc ist för att köpa på sig stort lager
foderjäst. Och ja, vi pratade även om fång och så, hon rekomenderade det ändå.

Jag ger foderjäst till mina islänningar i perioder, bra för mage m.m :)

Jag är rätt övertygad om att HH lämnat källor på bakjästteorin (vilken därmed är bekräftad). Prova sökfunktionen så hittar du svaret.
Foderjäst är väl inte på något sätt anpassad för hästar, det är bara en restprodukt med rätt bra protein- samt b-vitaminvärde om jag minns rätt.
I vanlig bakjäst finns en nyttig bakterie som heter sacc...någonting och det är den man är ute efter för att magen ska må bra.

Min veterinär lever inte på stenåldern iaf, Hon berättade att fång det beror på fruktan och berättade hur jag på bästa sätt skall vänja in hästarna vid nytt foder osv.

Min veterinär tyckte att om man vill använda jäst skall man använda riktigt foderjäst i så fall som är anpassat efter hästar.

bakjäst är ju som det låter, egentligen anpassat till att baka med och OM NU TESTER ÄR GJORDA PÅ HÄSTAR OCH BAKJÄST SÅ VILL JAG GÄRNA SE DET.

Jag kopierar in ett svar som jag har skrivit i en tråd här i höstas:

Det finns en del forskning kring detta med att ge bakjäst till hästar ett exempel finns i länken nedan.
Saccharomyces cerevisiae är den jästsvamp som finns i bakjäst.
http://www.ker.com/library/equinereview/su13.pdf

Jag förstår inte hur du menar att foderjäst skulle vara anpassat för hästar?
Fång kan även framkallas av annat än fruktan. Men om man är rädd för fruktanerna så är det bra att ge hästen ngt som stabiliserar tarmarna. Det gör då denna jästsvamp om man tillför den i levande form.

Senast ändrad:

Nästa gång din häst får lös mage, prova att ge bakjäst, ett paket delat på 2 dagar och 2 mål om dagen.

Var förra veckan hos en bekant norr över, hennes häst hade fått en rejäl störning i magen pga en metacamkur. Vad göra en lördagkväll? Jo man åker till en jouröppen butik och köper några paket jäst, problemet min vän hade var hur hon skulle få i hästen detta eftersom den inte åt något alls.

Av någon outgrundlig anledning åt hästen jästen, men nobbade annan mat. Efter några timmar började hästen äta sitt grovfoder, avföringen ändrades snabbt från sprutlackering till koblajja. Bara från kväll till morgon, 36 timmar efter första givan av bakjäst hade hästen en helt ok avföring och åt normalt.
Det var ännu inte normal när jag åkte därifrån, men helt ok och höll samman som avföring ska göra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 235
Senast: Mineur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka