foderjäst!!

B

Balans

tänkte på foderjäst. har hört att det är lika bra b-vitamin källa som vanligt flytade b-vitamin(ex. shy feeder). Tänkte om man lika gärna kan köpa en hink för hästar med foderjäst som att gegga med det rinnande.

Någon som vet om det är lika bra?? :confused:
 
Har hört att det ska fungera lika bra, har även hört att det ska funka bättre. Vet en som ger sina hästar jäst från okt-april ungefär och hennes hästar är alltid skitfina i pälsen och fäller av den snabbt och smärtfritt (inga sura miner, eller trötta hästar :))
 
Tänk bara på att foderjäst är ett proteinfodermedel! Det innehåller 12,1 MJ och 405 smrp/g! (2,8 Ca/g och 14,1 P/g).

Själv gav jag min stora häst 200g foderjäst/dag i vintras och fram till fölningen. Ponnyn fick hälften, fast inte lika länge. Det är bra för magarna med! För att inte tala om pälsarna och det allmänna välmåendet. Jag kommer att fodra med foderjäst i vinter igen.
 
Det är nog en bra idé, vissa hästar tycker inte om jäst så hoppas på att din äter det.
Jäst är ju även bra för tarmfloran :D

lycka till
 
Det enda fodermedlet som min shettis TOTALVÄGRAT att äta! Kvittade vad jag blandade med-inte en chans!
 
Lika med mitt vbl. Hon VÄGRAR äta foderjäst, spelar ingen roll hur o vad jag blandar med. Hon matvägrar då. :crazy:

Fjordingen däremot äter det glatt. ;)
 
aj då.. inget bra om man köper de o sen vägrar hästen att äta det.. synd att det inte finns att köpa lite i lösvikt eller nått o prova då :p !
för min del glr det inget om det är ett proteinfodermedel med tanke på att jag har 3 unghästar, 3, 1, och 1 år gamla och de behöver ju en hel del protein så :)

måste prova de, verkar ju mycket smidigare att ha o göra med än det andra kladdet. Hur mycket ungefär har ni gett era då? på ett ungefär?

mvh madde
 
Mina hästar var lite skeptiska i början, de lät fodret ligga i krubban och åt inte direkt. På morgonen var dock allt uppätet och sedan har det inte varit något problem. Jag har gett 1-2 dl beroende på proteinbehovet i övrigt.

Piggy
 
oki! ska oxå kola upp seb hur mycket man ska ge, ger ju även lucen så.. men kan va bra o se ungefär vad andra ger så man inte är helt ute o cyklar sen *ler*

ger ni hästarna det hela året, alltså alltid förrutom vid sommarbete eller bara vid pälssättning och fällning? :confused:
 
Flytande B-vitamin typ Shy-feeder är väl inte kladdigt. Portionspump och ett tryck på pumpen varje dag (jag blandar det i betfor) så kladdar det inte. Däremot är det ju ganska dyrt.
 
Här i Dalarna kan man köpa foderjäst på lösvikt.
Kostar 15 kr/kg.
Jag brukar köpa 5 kg åt gången och dom i butiken har då aldrig ordat något om det.
Har du frågat om dom säljer på lösvikt?
Annars är ju säckarna jättestora, 25 kg tror jag att det är i en säck. :eek:
Jag ger till pållan för det ska tydligen vara bra för mage/tarm. Hon är fångponny. :cry:
Lycka till :D
 

Liknande trådar

Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: gulakatten
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 755
Senast: Corax
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 667
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 724
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp