Foderhjälp!

T

tiWe47

Har en schäfertik på 2,5 år som jag ska gå över från burkmat och dåligt torrfoder (Icas egna foder) som hon åt hos tidigare, till något bra torrfoder. Hon har ätit ½ stor burk tillsammans med ris/pasta/potatis och fri tillgång på torrfoder (ätit ca 5dl om dagen).
Anledningen till denna fodertyp är att hon varit väldigt kräsen på mat så dom gett henne god mat istället (bortskämd).

Dock är hon pigg och frisk och jättefin i päls och hull. Inga som helst problem med det. Men vill ej ge henne denna fodertyp.

Nu är frågan, vad ska jag ge henne för torrfoder istället? Självklart byter vi foder sakta så det inte blir för stor chock för hennes kropp.

Men tips? :bump:

Sv: Foderhjälp!

Det finns ju en hel uppsjö av olika foder så det är svårt att veta vad just din mår bäst av.Vissa hundar mår kanske bäst av ett "billigt" foder medan andra kräver ett "dyrt".
Utan att vara insatt i frågan så tror jag det är bäst att testa dig fram.En del hundar har mycket känsliga magar och kan bli dåliga av vissa foder.
Sen finns det ju foder som ska vara speciellt bra för olika raser,hur mycket de motioneras,om de har lätt för att gå upp i vikt eller har svårare med hullet.
Har själv två hundar som jag ger olika foder då den ena funkar kanon med ett billigt och den andre som både aktiveras mer och har svårare att hålla hull går på ett "bättre"och dyrare foder.(just nu prövar vi förvisso ett allergifoder,men det är ju en helt annan historia!!!)

Om du har en hund med känslig mage ska du inte testa dig fram till ett bra foder. Flera foderbyten kan vara pina för en känslig hundmage.

TS. Läs dig fram till de fodersorter du tycker känns vettiga.

Det som står högst på min lista är Standardt som känns helvettigt till bra pris.

Färskfoder kan ju annars vara ett alternativ om du har en kräsen hund. Krävs lite framförhållning eftersom det ska tinas innan det serveras i gengäld är det få hundar som säger "nej tack" vid matskålen... ;) Klass, Bravo, Nordic och säkert nån mer sort.

Mina hundar äter Hallas PROfoder.

Blandrasen har känslig mage, och innan körde jag på Standardt till henne, men testade att byta till Halla foder, och det har bara funkat bra.
Schäfern går på samma foder, och även på henne går det toppen.

Kan av egna erfarenheter rekommendera antingen Halla eller Standardt.

Har också en schäfer tjej som varit usel på att äta torrfoder plus att hon varit dålig i magen till och från.
Nu senaste månaderna har hon fått klass färskfoder och hon äter med god aptit och hon e bra i magen:)

Vad är det för fel på Ica's foder om hunden mår bra?

Jag har provat både det ena å det andra , dyra o billiga, bra o dåliga...för att det är dyrt betyder det inte att det är bra per automatik.
Nu kör jag Willy's ( har fått BRA kritik vid tester ) och LIDL's torra med glukosamin och hundarna mår MINST lika bra som jag gav Pro Plans för typ 500 kr säcken

Jag hade nog inte heller trixat för mkt med maten,om han nu funkar bra på det han får nu!!
Är inte schäfrar väldigt känsliga oxå just med mage,päls?
Då är det ju onödigt att "klydda" till det.

min tös verkar vara känslig. hon loppar sig hela tiden och får utslag på undersidan magen och bröstet. vet inte vad jag ska ge henne. hemma hos mej så får hon doggy, hemma hos mina föräldrar så har d var olika. chappi, pedigree, kompis. vet inte vad jag ska ge

min tös verkar vara känslig. hon loppar sig hela tiden och får utslag på undersidan magen och bröstet. vet inte vad jag ska ge henne. hemma hos mej så får hon doggy, hemma hos mina föräldrar så har d var olika. chappi, pedigree, kompis. vet inte vad jag ska ge

Du kanske ska kolla upp så hon inte har någon foderallergi om hon får utslag!!?

Förstår inte riktigt varför man promt skall byta om hundens hälsa är bra, pälsen fin, hullet bra och hunden pigg.

Pratade med en vet. om det där och hon till och med rekomenderade mig att testa dogman dinner till min foderkänsliga hund. Nu äter han inte det men menar mest att de inte alltid är dyrast= bäst.

I ett sånt här fall där hunden bevisligen testat massa billiga foder och inte mår bra, så skulle jag testa tex ett färskfoder eller åtminstone ett dyrare torrfoder.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
670
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 690
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 190
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 861
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka