Foderhjälp med E-vitamin & Selen!!

lillbeka

Trådstartare
jag köpte idag "Mineraler på burk", trodde jag.

I den vanliga stessen innan butiken stänger den dumma tiden 16.00 så grabbade jag tag i den vanliga mineralhinken åt min häst, förutom att det var 8 kg istället för att bara vara 1 kg idag, :idea: skönt tänker man och slänger upp hinken på disken och betalar.

När jag kom hem och öppnat hinken såg jag att det inte var det vanliga som jag brukar handla, utan när jag läser texten på hinken så ser jag att det är E-vitamin men selen och smart man är så kollar man användnings området, och vilken mängd man ska ha. allt verkade vettigt till jag kom till texten där det stod att hästen kan få Selenförgiftning av för stor mängd :cry: det vill man dock inte ska hända

Rekomendarad användning för vuxen häst är 40-50 ml, men min häst är i vila. Kan 15 ml vara lagom?
det var bra för muskler och att behålla fettet som min häst är lite dålig på att behålla i kroppen.

tacksam för svar

Sv: Foderhjälp med E-vitamin & Selen!!

kan tyvärr inte svara på din fråga, dock tror jag att du har större chans att få svar om du lägger din tråd under foderforumet! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Min häst har nyligen övergått enbart till grovfoder från hö+kraft. Jag behöver komplettera med nåt mineralfoder tex e-vitamin och selen...
Svar
4
· Visningar
1 308
Foder & Strö Har försökt och googla men inte hittat rätt information om dosering. Och är tydligen alldeles för trög för att räkna i huvudet.. ;) Har...
Svar
10
· Visningar
1 732
Senast: Sofie.S
·
Foder & Strö Ger Selen/E-vitamin, det som finns på Lantmännen/Granngården för 59, är vad jag förstått det "svagaste" tillskottet. Vi ger ett mått...
Svar
7
· Visningar
1 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka