Foderhäst, hur mycket kostar det?

D

dancehall

Det är såhär att jag så gärna vill ha en foderhäst. Hästar har alltid vart en väldigt stor del av mitt liv och jag vill vara i närheten av hästar i stort sett hela tiden. För tillfället rider jag bara 1 dag i veckan och det känns som på tok för lite för mig.

Mina föräldrar har inte världens bästa jobb, alltså inte så höga löner. Jag har mitt studiebidrag att leva på + att jag ska börja jobba på helger.

Jag mår dåligt psykiskt och ingenting i skolan går bra för mig just nu. Därför känner jag att jag behöver något som rycker upp mig, något som får mig att se allting ljusare. Mina föräldrar bara klagar på att jag måste hinna med allt i skolan och de är dessutom oroliga för hur jag ska kunna ha häst när jag är sjuk väldigt ofta m.m.
Jag vet själv att jag skulle må mycket bättre, både psykiskt och fyskiskt om jag fick ha min foderhäst och åka till stallet varje dag. Det skulle bli som en terapi för mig.

Så nu undrar jag hur mycket det egentligen kostar att ha en häst på foder? Jag vet att det är helt varierande beroende på vad stallhyra, foder, försäkring m.m ligger på men hur mycket är det rent generellt?
Vad är era egna erfarenheter av foderhäst? Finns det mycket som kan gå på tok?
Jag vill veta allt så jag kan övertala mina föräldrar att jag verkligen behöver det här!

/Emelie

Sv: Foderhäst, hur mycket kostar det?

Att ha foderhäst kostar lika mycket som att ha egen häst, dvs riktigt mycket. Plus att du har ansvaret för någon annans hästs välfärd. Det skulle göra mig skakis.

Jag skulle börja med att bli medryttare flera dagar i veckan först så att du få känna på det. Att gå från en ridtur i veckan till häst på heltid är ett ganska stort kliv. Och kan du visa att intresset håller i sig även när du rider 3-7 dgr/v för dina föräldrar så är det ett ganska bra argument att ha i bagaget när det är dags för förhandling. :)

Min häst kostade ca 4000kr/mån för stallhyra, foder, hovis m.m.
Men sen uppkom vet.räkningarna till totalt 15 000kr under en halvårsperiod. För att han halkade omkull i lerig hage... När något sådant händer vill man inte stå utan pengar, tro mig.

Jag har haft min ponny på foder i snart 6 års tid och vi betalar allt för henne, stallplatsen, foder, spån, hovslagare, veterinär, tävlingar. försäkringen osv. Men hon är precis som min häst också, såg aldrig någon skillnad på henne och min andra ponny som var min på riktigt. Men det är lika dyrt som att ha egen häst.

Oj, jag formulerade mig nog inte riktigt ordentligt. Jag har haft medryttarhästar förut och vet exakt vad det innebär med egen häst osv. Förut var jag i stallet varje dag i veckan men det är inte så längre tyvärr. Det är liksom det jag vill få tillbaka :)

Mina föräldrar kommer såklart att hjälpa mig om de går med på det här men jag kommer få betala största delen själv.

Jag har foderhäst, och han kostar mig lika mkt som om han hade varit min egen. DOCK står ägaren för försäkringen så där slipper jag ju lite lindrigt undan...

Skulle man räkna på det ungefär så blir det väl:

Stallhyra inkl hö, spån, betfor, mineraler, ut o insläpp 1400kr/mån
Kraftfoder 700kr/mån
Skoning 850kr varannan månad
Manegehyra 2000kr/år
Vaccination 800kr/år

Sedan tillkommer ju avmaskningar, utrustning, träningar, tävlingar, eventuella fodertillskott, eventuella veterinärkostnader osv osv osv

så visst kostar det! :d

Spontant tycker jag att du ska vänta lite med att skaffa foderhäst, med tanke på din psykiska hälsa. Kanske kan du rida en gång till i veckan på ridskola (om det är där du rider). Det kostar garanterat mycket mindre än en foderhäst, du får dessutom en gedigen ridutbildnig, som inte är bortkastade pengar. Ett annat tips är att bli skötare för ngn. det kostar inget och du får lära känna en nu häst anpassat lite efter hur du orkar.

Lycka till!

Jag har foderhäst just nu och jag betalar allt förutom försäkringen. Mina regelbundna måste-kostnader är stallhyra inkl. mat 1400 kr/mån och hovslagaren som kostar runt 800 kr varannan månad. Sen tillkommer det saker som är lite mer frivilliga som träningar och diverse utrustning.
Sen om hästen blir sjuk eller råkar ut för en olycka kan det kosta hur mycket som helst. Jag har ingen speciell summa jag lägger undan för vet.kostnader utan det tas från hushållets katastrofkonto om det skulle hända något.

Du kan räkna med att du kommer inte ha pengar till någonting annat än hästen, inte minsta lilla tuggummipaket och dina föräldrar kommer får betala en hel del. Sen beror ju så gott som allt på vilken stallhyra du får.

Är det inte smartare att vara medryttare ett tag till då?
Då kan du ju hjälpa till mot att få rida.
Har man bara 1050 kr som inkomst i månaden så låter foderhäst väldigt dyrt!
Risken är ju att det blir för mycket utgifter och då kanske du mår dåligt av det istället.

När du skriver att du mår dåligt psykiskt och vill skaffa foderhäst så kan jag bara säga en sak. Gör det INTE! Skaffa en medryttarhäst så att du inte behöver allt ansvar. Du kommer att dra på dig mer stress och på så sätt bli att må sämre. Visst det är jätte skönt att gå ut i stallet och bara slappna av. Men när du kommer till att du måste till stallet varje dag, det blir ett krav för att din häst ska må bra. Och du inte mår bra. Då blir det jobbigt. Jag vet det eftersom jag själv mår psykiskt dåligt just nu. Jag älskar verkligen min häst och allt som har med henne att göra men det blir så jobbigt.
Dessutom så är det en väldigt jobbig period att ha häst just nu också, det är hårt så det går inte att rida knappt någonstans ute och mörkter är jobbigt.

Sen ang. kostnadsfrågan så tror jag inte att du kommer ha råd med enbart studiebidrag och helgjobb. jag jobbar 14 timmar i veckan + studiebidraget har alltså ca 6000 kr/månad och det mesta av det går direkt till hästen.

Det är rätt individuellt. Jag skaffade mig min näst när jag själv var trött och sliten och tack vare honom så tog jag mig upp och ut varje dag. Hade jag inte haft stallet och hästen hade jag troligtvis deppat ihop.

Bra tänkt att i så fall hellre skaffa foderhäst än att köpa egen, skulle det ändå inte funka så är det inte för alltid och hästen går att lämna tillbaka.

Ja, det var så jag tänkte också. Jag behöver någonting som får mig att må bra, dvs hästar. Varför jag inte är medryttare nu är för att det är så otroligt svårt att hitta någon runt området där jag bor. Det är näst intill omöjligt.

Tack till alla för alla bra svar.
Jag tror jag iallafall ska vänta ett halvår, börja jobba och samla pengar och även plugga ordentligt. Sen får jag se när livet är i mer ordning :)

Jag har exakt samma problem som du låter det som. :eek:
Jag skulle också verkligen vilja ha en foderhäst. Haha jösses.. Mina föräldrar har argumentet "du kommer tröttna på den efter ett halvår" och det är ju ganska lätt att säga emot men svårt att bevisa då man inte ens har en häst att bevisa det på. :crazy:
Hoppas du hittar en fin häst och att du fixar det. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Till Tooveee!
Men gör så då att du bara hyr hästen i ett halvår först då kan du ju testa och säga till dina föräldrar att om du har tröttnat så kan du ju faktiskt bara lämna tillbaka hästen efter ett halvår.

För övrigt så kan jag bara säga att jag ska skaffa foderhäst till hösten och det har tagit mig ungefär 5 år att övertala mina föräldrar. Men man måste se positivt på det och framställa en kostnadskalkyl som de kan titta på så att man ite bara kommer fram och säger "Mamma jag vill ha en häst" :)

Det kostar precis lika mycket som en egen häst förutom inköpssumman på hästen och viss utrustning,

Så du får ta reda på vad det kostar att ha hästen i det stall du tänkt att stalla upp den i och vad hovslagaen du tänkt anlita tar, och räkna till foder, vaccination och ev försäkring (det händer att hästägaren står för den men det är inget du kan räkna med), och plusa på lite extra för det kostar alltid mer än vad man tror.

jag kan lova dig att om du mår psykiskt dåligt så ska det veta exakt vad du ger dig in, en häst är väldigt mkt ansvar att bära. Man tror sig alltid veta precis vad det innebär och att man klarar av det, men tänk dig det plus dubbelt så mkt. Det kommer alltid finnas dagar då du helt enkelt inte orkar åka till stallet, en dag då det är 25- och du har stalljour, eller det ösregnar och är totalt becksvart ute. jag själv har egen häst och jag har eget stall, jag betalar i stort sett allt själv på mitt studiebidrag plus av sommarlönen som det inte är mkt kvar av. Och då kostar det mkt mkt mer att ha hästen inackorderad. Men vill man så kan man, så är det. Man vet ju inte förän man har provat, men man ska helt enkelt vara beredd på höga kostnader och långa och många dagar i stallet, bra och mindre bra sådana =)

Till Tooveee!
Men gör så då att du bara hyr hästen i ett halvår först då kan du ju testa och säga till dina föräldrar att om du har tröttnat så kan du ju faktiskt bara lämna tillbaka hästen efter ett halvår.

För övrigt så kan jag bara säga att jag ska skaffa foderhäst till hösten och det har tagit mig ungefär 5 år att övertala mina föräldrar. Men man måste se positivt på det och framställa en kostnadskalkyl som de kan titta på så att man ite bara kommer fram och säger "Mamma jag vill ha en häst" :)

Haha jo det var ju en smart idé men nu är pengaproblemet lite större då vi max har råd med att lägga ut 2000kr i månaden på hästen men om hyran understiger 1000kr inkl. spån+hö kanske det kan funka.. :idea:
Som tur är bor jag mitt ute i ingenstans och det finns varken ridhus eller ridbana och hästen kmr isåfall stå hos grannen i en utebox så.. :angel:

Oj, men det var ju tur att du lyckades övertala dom till slut! :love:

Jag har mått psykiskt dåligt och legat riktigt långt nere i mörkret av och till så länge jag kan minnas. Gör det fortfarande, det är en del av mig och ett spår av allt som är omöjligt att radera.
Utan Honey hade jag kanske inte levt idag, jag har stått på kanten fler gånger än en människa bör ha gjort. Men emellanåt har det också varit riktigt tufft att orka göra allt det som trots allt blir krav när man har ett djur. Andra dagar är det en befrielse. Om min personliga svacka råkar sammanfalla med en träningssvacka med hästen, då är det riktigt hårt.
Hur vi orkar är så individuellt, och går mycket sällan att förutse. Men det är, som alltid, viktigt att vara så säker som möjligt på att det kommer att fungera innan man skaffar en häst/foderhäst.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 029
Senast: Ninnurur
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 359
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 404
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna