Fodergivaskillanden i kg mellan hö o hösilage?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har en Kallblodstravare som innan betet ätit hö men nu till september när dom ska in igen blir det hösilage istället för hö.
Min fråga är nu hur många kilo hösilage om dagen han bör få? Tidigare har han fått 8 kilo hö. Han rids och körs normalt, ca 45-60 min/dag, 6 dagar i veckan. Jag kan ju nämna att höet han ätit tidigare inte har varit analyserat och hösilaget han kommer få nu inte heller är analyserat så jag vill veta på ett ungefär hur mycket givan ska höjas.

Hoppas på svar.//Nikki

Sv: Fodergivaskillanden i kg mellan hö o hösilage?

Du måste ta reda på ensilagets torrsubstans först. Detta kan du göra genom att ta 1 kg ensilage, torka det på svag värme i ugnen tills det är torrt...därefter väger du det som är kvar. Då har du fått fram ts halten...först då kan du avgöra hur mycket extra du ska ge för att komma upp i samma kg som högivan.

Sv: Fodergivaskillanden i kg mellan hö o hösilage?

om det finns analys på hösilget så framgår TS av den.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar