S

sucka

vad skulle ni ge en 100-150 kg överviktig islandshäst (kraftfoder) som rids 5-6 gånger i veckan varav 3-4 ggr lite hårdare.
får 4- 4,5 kg bra hö, vet tyvärr inte värdena.
 
Sv: fodergiva

sucka skrev:
vad skulle ni ge en 100-150 kg överviktig islandshäst (kraftfoder) som rids 5-6 gånger i veckan varav 3-4 ggr lite hårdare.
får 4- 4,5 kg bra hö, vet tyvärr inte värdena.

Jag skulle ge honom en höanalys, så jag sedan kunde ge honom en foderstat i balans

:devil:
 
Sv: fodergiva

Håller med Alexandra, höanalysen får ändå större betydelse för en "problemhäst" än för en som är "normal"...

Med problemhäst menar jag t.ex en häst som är fet, har fång, är mager, lätt får kolik osv. En häst som helt enkelt måste fodras på marginalerna.
 
Sv: fodergiva

Du kan inte säga att höt är bra om du inte har analys.

Utan analys så går det inte att räkna ut en foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 975
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 780
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp