S

sucka

vad skulle ni ge en 100-150 kg överviktig islandshäst (kraftfoder) som rids 5-6 gånger i veckan varav 3-4 ggr lite hårdare.
får 4- 4,5 kg bra hö, vet tyvärr inte värdena.

Sv: fodergiva

sucka skrev:
vad skulle ni ge en 100-150 kg överviktig islandshäst (kraftfoder) som rids 5-6 gånger i veckan varav 3-4 ggr lite hårdare.
får 4- 4,5 kg bra hö, vet tyvärr inte värdena.

Jag skulle ge honom en höanalys, så jag sedan kunde ge honom en foderstat i balans

:devil:

Håller med Alexandra, höanalysen får ändå större betydelse för en "problemhäst" än för en som är "normal"...

Med problemhäst menar jag t.ex en häst som är fet, har fång, är mager, lätt får kolik osv. En häst som helt enkelt måste fodras på marginalerna.

Du kan inte säga att höt är bra om du inte har analys.

Utan analys så går det inte att räkna ut en foderstat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 785
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat