Fodergallor / foderben?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Alpin87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 430
A

Alpin87

Min häst är jättefin för övrigt, inte halt och pigg och glad. Dock har hon haft lite värme och smågallor i ett par ben till och från. Blir bättre när jag ridit och även dagen efter jag ridit men ändå blir man ju lite oroad.

Hon har precis släppts på bete + trappat upp sin krafft groov och lusernpellets så fodret har ju ändrats en hel del och jag tror att det beror på det men vill bara höra vad ni tror..

Ska jag låta bli att oroa mig eftersom att hon känns jättefin, ser fin ut (sett när medryttaren ridit) och inte är öm eller någonting?

Är det vanligt att de kan få foderben på endast ett eller två ben? För ett par dagar sedan var det höger fram, idag vänster fram...

Vad tycker ni?

Sv: Fodergallor / foderben?

Kan tillägga att hon går på bete (inte kraftigt) och får 3/4 lusern och 1/2 kg krafft groov 125 och muskel-E per dag.

Dock kan det hända att jag gått lite fort fram med ökningen lusern men tycker ändå att jag tagit det ganska försiktigt.

Hon har även knölar på undersidan av halsen och kan tänka mig att det är proteinknölar?

Eftersom jag nyss är hemkommen från vetbesök idag för en galla så säger jag, är du orolig så åk in och kolla upp, då vet du säkert ;) (det var inget med min grabb)

Om jag börjar nojja så finns det ingen återvändo, då äre vet som gäller (jag börjar nojja väääldigt fort)

Hoppas det går bra med hästen :)

Senast ändrad:

Ja fast att åka in till vet för en galla om hästen inte är halt eller något tycker jag är onödigt faktiskt.. Just också eftersom att hon har gjort ett foderbyta nyligen..

Det var inte meningen att få det att låta som att det är helt onödigt att kolla upp det, det är alltid bra så ledsen för det. Det jag ändå är lite oroad över är att det är aningens varmt men knappt kännbart, kanske inbillar mig.. Dock är värmen inget bra tecken men frågan är ju om lite värme kan uppstå pga foderbyte och vårgräs osv?

Dock har hon varit ömfotad bak nu och det här sitter på frambenen så det kan ju vara lite så att hon avlastar bakbenen lite. Hon ska få skor runt om nu, väntar på att höra ifrån hovslagaren om hur hennes vecka ser ut.

Min häst blir oftast gallig och lite varm i benen vid foderbyten:(
Det som funkar bäst på min är ganska mycket motion(gärna lättare två gånger om dagen) och jäst under/innan alla foderbyten.

Nu har hennes värme försvunnit, dock ngt gallig, knappt märkbart :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 221
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 349
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 410
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka