Foderfråga

Diabetikern

Trådstartare
Vad ger ni era hundar för foder?

Min äter just nu pedigrees burkmat då hon är lite kräsen med maten och denna verkar hon må rikigt bra utav av.
Funderar dock på att köpa ett torrfoder och blanda lite med men det finns ju hur mycket som helst :eek:

Min hund är inte känslig i sin mage eller något sånt utan bara en liten finsmakare. Inte alltid allt som passar *s*

Så vad ger ni era hundar för mat?

Lite nyfiken fråga såhär på morgonkvisten.

Mvh Diabetikern

Sv: Foderfråga

Min äter Dogman, billig skräpmat kanske, men det är hitills det enda han faktiskt pillar i sig. Han äter långt ifrån så mycket som han enligt deras rekommendationer, men håller sig bra i hull och päls ändå, är fin i magen och är pigg, glad och energisk!

Han äter burkmat med, några skedar om dagen, för att få i sig sin Plaque off. Vi köper oftast Coops hundmat eller Vov, det fungerar också bra med hans mage.

Och så drygar vi ut med rester från oss förstås!

Har testat VOV och Doggy men min lilla dvärgschnauzer bajsade flera ggr om dagen och mycket. Trodde nästan jag hade en stor hund ett tag :eek: :D

Hon mådde absolut inte dåligt utav det var inte så att hon blev dålig i magen eller märkte av det på något annat sätt än att hon just bajsade 2-4 ggr på varje promenad och mycket. När vi gick över till Pedigreen så blev hon genast mycket bättre.

Ja, det är ju nackdelen med de fodren, det blir lite mer bajs... min gör väl ifrån sig ca 2 gånger om dagen, en på morgonen, och en på kvällen, så det fungerar rätt bra ändå.

Vov äter han ju inte så mycket av, så det påverkar nog inte så mycket. Det handlar bara om några få matskedar om dagen, mest för att han ska äta sina alger, annars blir de liggandes.... Men torrfodret är ju helt klart bajsproducerande :D

Mina äter best in show.
Rottisen är superbra på det men cockern kommer nog få gå tillbaka till RC eftersom jag tyckte hon hade finare päls då...

mina får bravo färskfoder.

perfekt till kräsna hundar som inte gillar torrfoder! visst finns det en del undantag=)

Jag ger min vovve Carrier valpfoder (han är 6 månader gammal), men detta foder verkar ge honom lös i magen så jag ska byta till Orijen. Visserligen är det ett dyrt foder, men det innehåller ju inga spannmål o jag fick med mig en provpåse hem o jag märkte en viss skillnad oxå.
Han blir inte lika lös imagen, men jag blandar ju detta med ordinarie foder för att tömma säcken helt innan jag köper en ny då blir det Orijen.
Orijen är tillverkad i Kanada. Innehåller som sagt inga spannmål, utan protein och LITE kolhydrater, 70% Veterinärinspekterande köttråvaror, 30%frukt, grönsaker och örter och 0% Spannmål.
Innehåller bland annat linfrö, och fettsyror Omega 3 och Omega 6 och alger från havet (Kanadas kuster).

jag har suuuperkräsna hundar!!! dom äter som hästar nu när jag bytte foder - och äntligen hittade det rätta!!

jag sökte efter ett foder med hög smaklighet och då med hög fetthalt. ju högre fetthalt ju smakligare foder. det är ju fettet som bär smekämnena!!!

så nu blev det Royal Canin mini semsible. alltså det luktar såå gott av fodret så jag själv skulle kunna äta det. luktar riktigt köttigt. speciellt om man jämför med billiga foder - som luktar mjöl och kartong jämfört emd detta. så jag kan inte klandra mina hundar för att ha ätit dåligt.

från att ha ätit knappt en dl om dan äter dom nu 4 dl och är ständigt hungriga och går och letar i skålarna. :D

så prova RC mini sensible om du har en liten hund - annars vanlig sensible.
+ att RC har smakgaranti - tycker den inte om fodret så får du varenda krona tillbaka!!! sen va r det inte så dyrt heller. 9,5kg för 300kr. helt okej speciellt om dom äter!

Vad ger ni era hundar för foder?

Min äter just nu pedigrees burkmat då hon är lite kräsen med maten och denna verkar hon må rikigt bra utav av.
Funderar dock på att köpa ett torrfoder och blanda lite med men det finns ju hur mycket som helst :eek:

Min hund är inte känslig i sin mage eller något sånt utan bara en liten finsmakare. Inte alltid allt som passar *s*

Så vad ger ni era hundar för mat?

Lite nyfiken fråga såhär på morgonkvisten.

Mvh Diabetikern
rätta mig nån om jag har fel - men jag har för mig att en hund inte kan "leva" på burkmaten - för att det är så lågt näringsinnehåll i det. fast det är ju bättre än att dom inte äter alls. men jag tror att du ska göra allt du kan för att gå över helt på antingen torrfoder eller färskfoder. så du får ett bra foder med bra näringsinnehåll i.

sen kom jag även på att du ska absolut inte blanda två fodersorter. hundar ska tydligen inte klara av att inta 2 olika foderproteiner för att kroppen skall funka som bäst. så ett protein är att rekommendera. (det rä sånt som gör att dom blir ful i päls och hy)

Jag ger min vovve Carrier valpfoder (han är 6 månader gammal), men detta foder verkar ge honom lös i magen så jag ska byta till Orijen.

Min hund åt Carrier när han kom hem till mig. Han var också dålig i magen. Konstistensen var som koskit ungefär. Och med tanke på att det är en Grand Danois så var det INTE kul att ta reda på kan jag säga.

Jag har bytt till Nutra Nugget på honom, nu är han kalasfin i magen.
Min andra hund är jättekänslig i magen, hon funkar också på Nutra Nugget.
(De äter Performance, grön säck)

Har kört Royal Canin maxi junior men hunden fick sådan diareé och sket mängder så nu håller jag på att byta till Royal Canins schäferfoder för valp och än så länge verkar det vara bra.
När han blir vuxen kommer han att få äta Bravo färskfoder.

mina får bravo färskfoder.

perfekt till kräsna hundar som inte gillar torrfoder! visst finns det en del undantag=)

En till som kör Bravo! Antar att vi köper från samma leverantör också när jag ser var du bor. :)

Jag ger ett för den svenska marknaden ett ganska nytt foder, Orijen. Köpte det för att det är helt fritt från spannmål, innehåller inte heller varken ris eller majs.

Jag har under årens lopp provat 4 olika foder och den ena har bajsat lika mycket av alla (Lone Star, Klass & Purina), nästan varje gång han är ute! Ha ha... så han bajsar typ 4 ggr per dag den dåren. :smirk:

rätta mig nån om jag har fel - men jag har för mig att en hund inte kan "leva" på burkmaten - för att det är så lågt näringsinnehåll i det. fast det är ju bättre än att dom inte äter alls. men jag tror att du ska göra allt du kan för att gå över helt på antingen torrfoder eller färskfoder. så du får ett bra foder med bra näringsinnehåll i.

sen kom jag även på att du ska absolut inte blanda två fodersorter. hundar ska tydligen inte klara av att inta 2 olika foderproteiner för att kroppen skall funka som bäst. så ett protein är att rekommendera. (det rä sånt som gör att dom blir ful i päls och hy)

Burkmaten är helfoder precis som torrfoder är så visst kan hundar klara sig på bara burkmat.

Sedan undrar jag vad du menar med det sista? Ska hunden bara äta ett protein i taget? Det är ju stört omöjligt med de färdiga foder som finns idag. Det är ju inte direkt så att torrfoder bara innehåller tex. kycklingprotein utan de innehåller ju även protein från majs, vete soja etc. Så gott som alla hundar skulle ju må skräp om det du säger är sant.

Mina får Lone Star. Under jaktsäsong får de Perfomance och under sommarsäsongen får de låg kalori-sorten. Framför allt så bajsar den stora hunden betydligt mindre när han får den med lite kalorier.

Zelda äter Carrier Original o bajsar väl typ två gånger om dagen, fast och fint..! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Min hund äter James Wellbeloved, är nöjd med det fodret och det fungerar riktigt bra på min vovva.

*knapplån*

Är man då den första härinne som ger sin hund billigt Optidog från Lidl... Och han påstods vara känslig i magen för ca 1,5 år sedan... tål inte Frolic nu för tiden, men han ser fin och rund ut av detta foder, det är bra med energi och protein i 16/26, tror jag det ska vara och förvånansvärt billigt, vilket passar mig utmärkt fattig student som man är... Rund och god hund med gott om päls och med minsta möjliga hål i plånboken och alla är nöjda...

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
666
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 144
Hundhälsa Hej! Vi ger vår dvärgpudel valp på 8 månader råfoder: mush vaisto puppy samt lite torrfoder. (Den är han inte så jätte intresserad av...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka