Foderfråga

Sv: Foderfråga

Jag har nu köpt en 20 kilos Orijen o det kostar 799 :- :crazy: Men det är nog värt det, eftersom jag nu märkt att vovven inte riktigt tål spannmål. Så jag får se om ett par veckor om det gör nån skillnad. Avmaskad är han dock, men ändå lös i magen o fiser väldigt....

Så jag hoppas på detta foder, Orijen. Köpte det på Djurens center på Ilanda ;)

Här äter alla hunderna eukanuba, små pudlarna äter lamb and rice small och goldenblandningen äter maintence. Pudlarna är kanon i magen, den större vovven är väl sisådär. Skiter ca 4ggr (minst) per dag, men avföringen är oftast fast och så.

Ja det var inte billigt, men har man magproblem på hunden och den funkar på det så är det säkert värt pengarna....mina får fortsätta med Pro Plan Lax & Ris...:D

Läste på ett annat hundforum om att en del ( ganska många) har fått problem med magen efter en tids användande, även importören verkar vara medveten om det, fast det var nog mer att dom inte tål NÅT annat än just den maten och blir risiga om dom får nåt "extra"..

Nä, du...Jag vet inte förrän det märks. Pro Plan är ju inget fel på. Har ju aldrig provat. Fick tips om Orijen, därför är jag villig o prova.
Vovven har visst ätit andra foder, men lika dålig i magen blev han o fes mycket.
Tja..... :D Stackars vovven, säger jag bara. Nu när han börjat äta lite Orijen blandat med det ordinarie då såg man att hans bajs var fast o bra...Få se de kommande dagarna! :)

Mäh, lite för tidigt o säga...Men jag fick med mig hem en prov påse Orijen o gett det till honom i några dagar blandat med det ordinarie fodret, därför....

Pro Plan äter mina små ligister (katter).

Jag som under större delen av mitt hundägande har köpt dyra foder (har testat nästan allt dyrt på marknaden, har haft hundar med mkt varierande behov)
Upptäckte av en slump att min rottis mår utmärkt även när han äter DOGGY, så nu äter han doggy och ett tyskt foder. (beronde på var vi är nånstans)

*knapplån*

Är man då den första härinne som ger sin hund billigt Optidog från Lidl... Och han påstods vara känslig i magen för ca 1,5 år sedan... tål inte Frolic nu för tiden, men han ser fin och rund ut av detta foder, det är bra med energi och protein i 16/26, tror jag det ska vara och förvånansvärt billigt, vilket passar mig utmärkt fattig student som man är... Rund och god hund med gott om päls och med minsta möjliga hål i plånboken och alla är nöjda...

Jo, optidog är det ena fodret jag ger min. Han fungerar lika bra på det som på doggy som på alla dyyyyyyyyra foder jag gett honom under större delen av hans liv:)

Huvudsaken är ju att hundarna gillar maten o äter den, jag hade också provat en massa förr, men Coops torra var det som gick ner...de andra åt han bara i några dagar sen började han krångla...av en händelse blev det Pro Plan sen och det äter han också bra och har blivit av med nackeksemen också...
Men hundrana var absolut inte "fula" på coops torra

rätta mig nån om jag har fel - men jag har för mig att en hund inte kan "leva" på burkmaten - för att det är så lågt näringsinnehåll i det. fast det är ju bättre än att dom inte äter alls. men jag tror att du ska göra allt du kan för att gå över helt på antingen torrfoder eller färskfoder. så du får ett bra foder med bra näringsinnehåll i.

sen kom jag även på att du ska absolut inte blanda två fodersorter. hundar ska tydligen inte klara av att inta 2 olika foderproteiner för att kroppen skall funka som bäst. så ett protein är att rekommendera. (det rä sånt som gör att dom blir ful i päls och hy)

Varför skulle de inte klara av två olika protinkällor? Det låter komplett ologiskt.

Ja, Det enda foder som inte funkar är pedegree och nåt annat icaaffärs foder, det fes han fruktansvärt av.
Men det känndes lite snopet när man tänker på vilka pengar man lagt ner i "onödan" på honom genom åren.
Jag tror aldrig jag har haft två hundar samtidigt som äitit samma foder, så det känns som jag testat det mesta...

Hade gärna kört på färskfoder igen, det känns naturligast. Men det går inte ens in EN korv i våra frysar..

Visste inte att det fanns i 20 kg, det är nog bara uppfödarsäckar. Jag som vanlig dödlig köper 13,5 kg och betalar 580:- för den säcken. Eftersom jag har två whippets går det inte så jäkla mycket så det gör inget. Räcker en dryg månad! :) Det är inte så många som säljer det än, men det verkar komma mer och mer nu.

Hihi. Vart till djuraffären tidigare idag o skulle köpa en 13,5 kg säck Puppy Large (lila påse) men den var slut o skulle inte komma in förrän på torsdag men jag SKRUVADE på mig o sa,näää...Måste ha det nu :crazy:
Men hon som jobbar i djuraffärn sa att hon hade en 20 kg "hemma" o jag fick den iallafall! :)
Kan tänka mig att den ska räcka i.....mer än 1månad kanske 2månader?
Min vovve är ingen liten hund :crazy: men hon i affärn rekommenderade 350-400gr per dag för vovven. Är det för lite...?

Vi får se hur länge stora säcken räcker....Och om det funkar bra på min vovve o om säcken räcker längre än 1 månad kommer jag givetvis att köpa en 20 kg i fortsättningen! :idea:

I början så var jag noga med mått, och när jag hade en hund med matfixering.
Men är det en normal, frisk hund så måttar jag bara med höften, är hunden nöjd och glad och lagom i hull så bryr jag mig inte om vad det står på måttet. Ser han lite mager ut, eller har svårt att muskla sig häller man på lite mer, eller drar ner om hunden börjar bli rund.

Jag har inte den blekaste aning om hur mkt mat min får...

Jag har heller gått ofrån måtten, min sch/bc får 1.5 mått och den lille DSG'n får 1 mått...den store väger 40 och den lille 9 :D
Men dom är fina, fast den större är på väg till övervikt (8år) och den andre är bara 2 och som en duracellkanin.....

Kanske skulle ge honom tillskott på vitamin o mineraler när han får mindre mat än vad han ska ha eg....

Min dalmatiner får Royal Canin medium adultfodret. Jag tycker att det fngerar bra. Minus är väl att hon går upp så himla lätt så att man aldrig vet hur mycket man ska ge henne för att hålla en bra vikt. Pendlar mellan 6-8dl om dagen.
Mejlade till Royal om hennes fodermängd och de svarade att fodertabellen på säcken inte var att förlita sig på. Utan man skulle gissa sig till rätt fodermängd. Smidigt!

jag köper från enskede hund å katt. blir en del åka då vi bara kan köpa veckovis men=) ska brata med en nyöppnad butik här i haninge å fråga om inte hon kan ta in.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
666
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 144
Hundhälsa Hej! Vi ger vår dvärgpudel valp på 8 månader råfoder: mush vaisto puppy samt lite torrfoder. (Den är han inte så jätte intresserad av...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka