Foderfråga, hålla häst i hull

Rufss

Trådstartare
Ger luzern till båda hästarna men båda är något svåra att hålla i hull och allrahelst varmblodet.
Araben har hos tidigare ägare fått korn men det är jag tveksam till.
Vad har ni för erfarenhet av korn, bra till häst som är svårfödd?
Andra tips mottages också.

Sv: Foderfråga, hålla häst i hull

Jag bara bra erfarenheter av korn. Det är fettrikt.
Hur ser deras foderstater ut?
Är de maskkollade och tandkollade?

Just nu är de i bra hull, går på bete men ger även luzern.
De är kollade regelbundet både parasit och tänder.
Det är på hösten varmblodet kan falla ur, och tänkte göra allt för att förebygga det, araben faller inte ur på det sättet men vill vara bra förberedd.
Om jag förstår ditt svar så tycker du att korn kan vara ett bra alternativ:)

Jag är inte förtjust i spannmål alls till häst utan hade satsat på lusern, betfor och linfröolja.

Jo har fått många tips (på ett annat ställe:D) och linfröolja är det många som rekomenderar.
Vi får se vad det blir exakt. Men luzern, betfor, kornkross och linfröolja kan nog ingå. Är inte lika skeptisk mot kornkross nu när jag fått så många positiva svar om det.

Rent generellt är korn sämre än havre att ge hästar. Hästens matsmältningssystem får jobba på fel sätt med det, systemet är anpassat till grovfoder. Korn är svårare att smälta och kan ge störningar i magen. Men visst vissa hästar kan må bra av det och också gå upp i vikt men kan man undvika det är det de bästa.

Har du analys på grovfodret? :)
Till svårfödda hästar vill jag ha ett näringsrikt grovfoder, fri tillgång om det behövs och sedan komplitera med ex. lusern, olja, eller vad som nu fattas i foderstaten :)

Tänder & mask får man kolla regelbundet, men det verkade du ha koll på :)

Jag började ge korn till mitt varmblod för ett tag sedan då han inte vill stoppa i sig lusern och beöver gå upp några kilo.
Jag är jättenöjd! Han börjar redan se mycket bättre ut :)

Fri tillgång är inget alternativ, araben klarar inte fri tillgång och varmblodet äter inte mängder. Grejen är att hon äter hö men hon slukar inte, så det går inte att pilla i henne hur mycket som helst. Högivan som hon får på kvällen är till exempel aldrig slut på morgonen.

Varför klarar araben inte fri tillgång?
Ge varmblodet då så mycket grovfoder som hon äter upp :)
Kan vara bra med analys och se vad som "fattas". Hästarna kanske ex får tillräckligt med protein men fattas energi, och då behöver man ex inte lusern..

Nej, det blir inte bra. Ja hon får så mycket hon orkar äta.

Har gett kornkross som extra för svårfödd häst i träning som fått allt protein från grovfoder (så mycket som den hinner äta) och kraftfoderblandning. Det jag har sökt då var mer energi (olja tålde inte magen) så den inte gick ner i vikt. Funkade bra och billigare än färdigfoderblandning med motsvarande energiinnehåll. Hade den hunnit äta några kilo till med hö hade det förstås varit bättre.

Låter bra :)
Ger du bara korn eller något annat också?

Oj! Jag glömde att jag skrivit här.

Jag ger betfor, korn, linfrökaka, lusernpellets (Max 3 dl, annars lämnar han maten), lite fibergi för att han äälskar det sen mineraler och sådant.

Det låter bra, något liknande är jag inne på till våra pållar...:)

Liknande trådar

• Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 921
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar