Foderfråga ang. valp!

giowanna

Trådstartare
Hejsan alla!

Måste bara be om Era uppfattningar ang. valpfoder... :smirk:
Vår lilla dvärgpinscher-valp kommer hem om sex veckor, och vi måste välja foder!

Vet ju att både Royal Canin Mini Junior, och Precept Puppy är bra, men vad har NI fär uppfattningar om de olika?

De är ju ungefär samma pris, så den delen är inte så farlig. Ungefär samma fodermängd oxå.

De olika finns på: Precept: www.lupus.se
Royal Canin: www.royalcanin.se

Uppskattar ALLA förslag, och tankar! :bow:

Sv: Foderfråga ang. valp!

Prata med uppfödaren om vad valparna äter där och ge samma iaf till att börja med. Sen tror jag att man måste testa tills man hittar ngt som passar ens hund. Har tilslut efter att ha provat massor av olika sorter kommit fram till att doggy fungerar bäst på mina dvärg schnauzrar. Men det är ju fruktansvärt indviduellt. Lycka till med att hitta ett bra foder!

Det är ju inte alltid det foder kenneln rekommenderar som är det bästa... Vill välja själv känner jag.

Från kennel Bellocean´s. De finns på www.belloceans.se

nej, det är klart... ofta får man ju med sig mat för de första dagarna. Viktigt bara att inte byta foder helt och hållet snabbt utan gå över stegvis. Speciellt med små valpar.

Japp, det vaet jag. Får med 1 kg av uppfödarens rekommenderade mat, så det kan man övergå, så sakterliga.

Det lutar åt Precept just nu.

Jag använder Royal Canin mini till mina Parsons... Jag har testat en del olika och har kommit fram till att det verkar bäst... Jag gillar att dom har så många varianter och har tänkt till vad det gäller storlek, ras osv..

Har aldrig anv valpfoder och kommer aldrig att göra.
jag kör med Frank's Pro Gold

Får man bara vara nyfiken och fråga varför du inte vill ge kennelns foder en chans?

Jag kör med Royal Canin. Tycker dom har en vettig sammansättning i sina foder. Många foder har alldeles för låg fettnivå samtidigt som proteinet ligger skyhögt. Royal Canin och Hills är två märken som har lyckats med sina foder :banana:

Du har rätt i att man inte alltid kan lyssna på kenneln när det gäller foder- många uppfödare är väldigt okunniga. Det har väl iofs blivit bättre nu när många börjat gå SKK´s uppfödarutbildning. Till min första hund fick jag rådet av uppfödaren att ge Doggy Junior som man köper på ICA :crazy: Valpen var tunn, gnällig och orkeslös innan jag kom på att fodret var boven och bytte till RC. Av nästa uppfödare fick jag rådet att ge Revelj (billigt foder som finns på bla Granngården). Min valp hade ingen chans i världen att klara sig på det fodret även om det säkert kan passa en del vuxna matvrak...

Jag vill prova ngt nytt foder, eftersom jag tidigare haft valp som fått detta foder, och vill undersöka om det finns ngt som är bättre, och ta reda på vilka sätt andra foder skiljer sig från detta. :confused:

Barf vågar jag mig inte riktigt på, hör för många skräckisar om det... :eek:

Är det ingen här som utfodrar sina hundar med Precept? :o

Jag har givit båda mina hundar precept ( har bara en hund kvar nu )

Atlaz ( grand danois ) har blivit uppfödd på Precept foundation ( för vuxna hundar ) och han har hållit bra i hull ( men måste äta otroliga mängder )

När Atlaz blir ett år kommer jag att byta foder till honom, anlednigen är som jag skrivit att han måste äta sådana mängder för att få i sig det han behöver.

Men så länge han växer får han äta detta och jag får tömma plånboken ;)

Oki, är han svårgödd?

Är du nöjd med fodret i övrigt?

Tack för svaret!! :bow:

Nej inte i den bemärkelse att han skulle vara petig ( han äter ALLT ) eb levande soptunna!

Däremor kräver hans kropp rätt anpassade näring under den tid då han växer just för att han växer så himla fort på så kort tid.

Jo jag är nöjd med fodret, lagom dyrt och bra innehåll.

Hejsan My!

Visst längtar du till på onsdag hehe =) :love:

Det du skriver stämmer, jag kommer att skicka med Royal Canine Junior torrfoder med valpen när ni hämtar honom. DOCK använder jag själv inte denna foder til mina hundar.
Jag har BARF:at en hel del innan och jag var supernöjd med resultatet på mina vovvar. BARF är verkligen något som jag kan rekommendera. MEN själv kändes det lite mera bekvämare och "tryggare" att blanda mitt barfande med BRAVO hundfoder som är ett färskfrystfoder. Den har alla vitaminer m.m som en hund behöver få i sig så det underlättar mycket i mitt BARF:ande.
Så numera kör jag med Bravo hundfoder och BARF.

Eftersom jag inte kommer att behålla alla valpar, trots att jag egentligen vill det :love: , så känns det dumt för mig att ufodra en valp med BARF från början för att den sedan ska komma till ett hem som väljer torrfoder istället. Vill heller inte expermentera med vitaminer m.m. på valparna vid en tidig ålder. Därför så har jag bestämt mig för att ge de Royal Canine medans de är här. Då och då kommer de få smaka på oxfärs. När de väl kommer hem till de nya familjerna så är det upp till de vad valpen ska äta.
Alltså vill jag ändå ge er fria händer =) :d

Lite mat förklaringar från mig =)
Ha det bra och vi ses på Onsdag, My!
Britzyk

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kommer ännu en foderfråga! :angel: Vår lilla dvärgpinscher-hane, 12 veckor gammal, har Precept Puppy som foder. han verkar lite...
Svar
16
· Visningar
1 137
Senast: giowanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka