foderförstoppning

bsmx

Trådstartare
Hej !
I dag har vårat lilla sto varit på hopptävling. Hon var jätteduktig och vann! Vi körde hem en mil. När vi lastade ut henne så hostade on och slemmade ut grönt. Hon kunnde knappt ta sig ur transporten. Det var jätteotäckt. Vi masserade halsen till veterinären kom, hon hostade och slemmande. Lång timme kan jag lova. Trodde hon skulle dö. När veterinären kom var hon plötsligt helt som vanligt.
Nu ska hon stå inne och äta uppblött hö i små portioner några dagar. Hon ska få vara i sjukhage.
Hon ska tempas och kollas så hon inte hostar.
Har någon varit med om detta, fått andra råd? gick det bra för era hästar?

Sv: foderförstoppning

Usch vad otäckt.... Det hände en gång med medryttarhästen efter att han fått en bit äpple som han satte i halsen. Jag blev verkligen panikslagen och hade precis fiskat upp mobilen när han lyckades svälja, drack en klunk vatten och andades igen. Jag också, för den delen....

Min förra häst har också haft foderstrupsförstoppning. Han åt torrt kraftfoder för fort. Det var riktigt otäckt. Det "vällde" ut brunt slem ur nosen. Vetrinären kom och hade vatten i en slang som han stack ner i nosen till foderstrupen, lät vatten rinna ner och sedan sög han och spottade ut tills allt var borta. Min häst fick sen antibiotika mot lunginflamation eftersom risken att få detta tydligen är stor efter foderstrupsförstppning. Min häst blev helt bra sen! dock åt han alltid blötat kraftfoder efter den gången, ville inte att det skulle hända igen!

bsmx skrev:
Hej !
I dag har vårat lilla sto varit på hopptävling. Hon var jätteduktig och vann! Vi körde hem en mil. När vi lastade ut henne så hostade on och slemmade ut grönt. Hon kunnde knappt ta sig ur transporten. Det var jätteotäckt. Vi masserade halsen till veterinären kom, hon hostade och slemmande. Lång timme kan jag lova. Trodde hon skulle dö. När veterinären kom var hon plötsligt helt som vanligt.
Nu ska hon stå inne och äta uppblött hö i små portioner några dagar. Hon ska få vara i sjukhage.
Hon ska tempas och kollas så hon inte hostar.
Har någon varit med om detta, fått andra råd? gick det bra för era hästar?

Det är faktiskt inte så ovanligt att sådant händer när man är ute och åker transport. :( Det är viktigt att se till att hästarna dricker mycket under tävlingens gång och innan man lastar in dem i transporten. För om de är torra i strupen och äter torrt hö så fastnar det lätt.
Om det inte går att få i dem vattnet kan man hälla vatten över höet som den ska äta i transporten eller plocka gräs och ha i nätet istället! :idea:
Min häst fick i sig torr betför en gång... och det ser riktigt riktigt otäckt ut när det bubblar upp ur näsan osv... men tänk på att det är viktigt med vatten så behöver du nog inte råka ut för det igen!! :D

vi fick det på en häst när vi kom hem från trav ca 01.00 på natten....vi ställde han i duschen och satte slangen i mun på han och spolade vatten, masserade halsen (tydligen ska man vara mycket försiktig att massera halsen sa vet.) och så promenerade vi med han.
Då hostade han till och blev bra men var hängig halva dagen därpå.

Liknande trådar

Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Corax
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 034
Senast: Efwa
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 445
Senast: TantEster
·
G
  • Låst
Hästvård Nu under detta år så har jag varit sugen på att skaffa häst igen efter att jag tog bort min häst för 1 år sen och började leta och...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
33 980
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar