Foderföretagare?

T

Therese

Jag undrar vad som gäller ang försäljning av foder. Köpte ett 10-tal fodersäckar och fick sedan en höanalys som visade att mitt kraftfoder och mitt hö inte passar speciellt bra ihop :(

Eftersom det är lättare (ekonomiskt) att byta kraftfoder än ett helt loft fullt med hö hade jag tänkt sälja kraftfodret. Måste man vara registrerad återförsäljare/foderföretagare för att få sälja det?

Sv: Foderföretagare?

Kan du inte få byta det där du köpt fodret då? Annars är det väl enklast att sätta upp lapp på tex ridskola.

Nej dom ville inte byta in det. Det jag undrade var om man får sälja det (som privatperson) men det antar jag med tanke på ditt svar. Tack!

Så länge du inte säljer det för att gå med vinst så kan det väl inte vara några problem? Är inte insatt i lagar vad gäller detta men ett begränsat antal säckar som du ej har användning för borde foderföretaget inte bråka om ifall de skulle få "nys" på det...

Jomen du! Man ska ju vara registrerad hos jordbruksverket! Men det ska ju alla vara som handlar med foder! Hur många på buke är det tror du! Eller hur många hästägare över huvud taget i Sverige har brytt sig om det??

Senast ändrad av en moderator:

Det som du ska tänka på är om i fall den som köper det av dig ska ha det till hästar som inte är kasserade för livsmedel så måste du ha en "journal" över var du har köpt det och vem du har sålt det till. Ev att du också då måste vara registrerad hos SJV för foderhanterning.

Så länge du inte säljer det för att gå med vinst så kan det väl inte vara några problem?
Reglerna har inget med vinstintresse att göra.
Jomen du! Man ska ju vara registrerad hos jordbruksverket! Men det ska ju alla vara som handlar med foder! Hur många på buke är det tror du! Eller hur många hästägare över huvud taget i Sverige har brytt sig om det??

Det är nog avsevärt många fler än du tror, även här på Bukefalos, som är registrerade hos jordbruksverket. Många är nog det utan att veta om det! I samband med att man sökte gårdsstöd för 2006 så blev man automatiskt registrerad om man inte strök en mening i ansökningsblanketten. Därför är i princip alla jordbruk registrerade.

Eller hur många hästägare över huvud taget i Sverige har brytt sig om det??

Av debatten på detta och andra forum verkar de flesta engagera sig i detta. Konstigt nog så verkar de flesta vara upprörda. Regelverken finns för att vi ska kunna ge våra hästar bra förhållanden. Vi har kanske olika syn på detta med foderkvalité och smittspridning? Vi har stränga regelverk kring klassning av bränsle och olja till våra bilar, märkning och hantering av vår egen mat. Varför är det då upprörande att kräva motsvarande när det gäller hantering av djurfoder?

Reglerna har inget med vinstintresse att göra.

Regelverken finns för att vi ska kunna ge våra hästar bra förhållanden. Vi har kanske olika syn på detta med foderkvalité och smittspridning? Vi har stränga regelverk kring klassning av bränsle och olja till våra bilar, märkning och hantering av vår egen mat. Varför är det då upprörande att kräva motsvarande när det gäller hantering av djurfoder?

Men du kan inte mena att jag kan gå in på Granngården och köpa en massa säckar kraft och sedan sälja dem vidare i vinstsyfte utan att företaget som tillverkar Kraft skulle reagera?? Då måste jag ju vara återförsäljare själv!! Detta har naturligtvis inget med registret hos SJV att göra utan där pratar jag om andra regler/lagar.

Det jag tycker känns så himla onödigt är att jag som enbart köper hö, silage och kraftfoder till mina egna hästar ska behöva registrera mig hos SJV som foderföretagare. Det gör jag ju inte när jag handlar mat åt familjen. Där har du en viss skillnad. Krav på bra kvalite´kan man ha ändå!
Ärligt talat så vet jag bara en privatperson i mina hemtrakter som gjort det och här finns mååånga hästägare.

Men du kan inte mena att jag kan gå in på Granngården och köpa en massa säckar kraft och sedan sälja dem vidare i vinstsyfte utan att företaget som tillverkar Kraft skulle reagera?? Då måste jag ju vara återförsäljare själv!! Detta har naturligtvis inget med registret hos SJV att göra utan där pratar jag om andra regler/lagar.

Varför skulle du inte kunna gå in på Granngården och köpa en massa säckar och sälja vidare? Många företag har börjat på det viset. Det enda hindret i lagstiftningen kring märkesvaror gäller parallellimport och piratkopior. Däremot får du inte utge dig för att vara "godkänd" eller liknande om Kraft har något sådant.

Jag, som är registrerard foderföretagare, kan köpa hem säckar från Granngården för att sedan sälja vidare. Att jag inte gör det beror på att det är en dålig affär rent ekonomiskt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 487
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix