Sara75

Trådstartare
På grund av dåligt proteinvärde i höet så bytte jag kraftfoder från havre till ett färdigfoder och dra på trissor, hästen blev pigg som en mört! :p Kan någon förklara varför? Det här kraftfodret är ju inte gjort för att göra hästar pigga liksom. Min häst är en lat rackare så det är ju helt underbart att han trippar på som han gör nu :D

Sv: Foderbyte

Kul att hästen blev piggare! :) Svårt att svara på varför men kanske var den trött för att den hade proteinbrist och nu ger du ett foder med högre proteininnehåll?

Det finns ju inget magiskt med foder som gör hästar lugnare eller piggare, utan det hänger ju på att hästen i totalfoderstaten får all näring den behöver.

Rätt näringsintag = pigg häst, fel näringsintag = trött häst. Precis som för oss människor. ;)

Havre är väl det enda foder som är känt för att göra vissa hästar pigga/galna, men troligen handlar det då om en "kemisk glädje" som inte har något med själva näringen att göra.

Din häst fick väl mer protein, och kanske en annan vitamintillförsel också med den nya foderstaten. Svårt att säga vad när man inte vet vad höanalysen visat och vilket tillskottsfoder du bytte till, men uppenbarligen blev det ju bättre än med den gamla foderstaten.:)

Din häst kanske är som min. Hon blir toklat av att äta havre, hon åt runt 2 kg havre och 1-2 kg färdigfoder när jag köpte henne och latare ponny fick man leta efter.

Nu äter hon sojamjöl, silage och halm och är så pigg att jag håller på att flyga av varje gång jag sitter upp. :o

Fast i det fallet kanske det inte var havren i sig som gjorde det, utan en tokig näringssammansättning iom de enorma kraftfodermängderna. ;)

Hon kanske fick fet Matilda-havre? :D

TS:
Tror som de andra, att det nu har blivit rätt balans i fodret som gör att den blivit piggare :laugh:

Ingen aning! Antagligen ganska troligt.

Men när jag testade havre igen efter ett par år så blev hon fet och lat igen, trots noga anpassad foderstat.
Hon kan helt enkelt inte äta havre. Hon blir fet(are) och lat. :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka