foderbyte=tjock i bakbenen

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 786
P

prallan

Jag trodde att jag ökade sakta och säkert, men nu är hon tjock i bakbenen. Ska jag dra ner dosen igen, eller fortsätta?:confused:

Sv: foderbyte=tjock i bakbenen

Min häst har samma problem.

Har precis ökat på lusernhacket från 500 till 600 gram, och som ett brev på posten kommer gallorna och lätt lös mage...
De går dock över på någon vecka om jag låter foderstaten vara. Sedan dröjer det ytterligare någon eller några veckor innan jag vågar öka på till 700 gram, osv.

Det kommer att ta ett tag att komma upp i minst 1 kg, som jag tror att hon kommer att behöva...:crazy:

Ska jag alltså låta den vara som nu, inte gå ner?

Det beror på vad du ger och hur snabbt du ökat på, om du tror att du bör ha is i magen eller inte.

I mitt fall kan jag ju knappast gå försiktigare fram, så jag väljer att låta henne "lida" (inte för att hon verkar göra det, men...;)) i någon vecka.

Byter från Krafft groov 125 till Dodson&Horrel youngstock. Började för en vecka sedan, ökade med 300g till i förrgår, så kraftgiva 2 ggr/dag är nu ca 0,9kg krafft och 0,6kg D&H och ca 100 gr havrekross
(digivande sto)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 018
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?