Foderbyte och loppfrön

S

SanchoPancho

Vad är bäst att ge vid kraftigt foderbyte? Har hört att äppelcidervinäger skall vara bra. Finns det något annat?

Någon som vet var man kan köpa loppfrön (phylliumfrön) i större mängd i området mellan Örebro-Sthlm? Letat och letat men det verkar ju nästan omöjligt.

Finns det något farligt i om hästen sätter i sig mycket halm? Mer än att de kanske blir bukiga? Det innehåller väl inte mycket?

:bow:

Sv: Foderbyte och loppfrön

Det som är bäst är ju att helt undvika hastiga foderbyten.
Det är att ta en risk att bara byta rakt av.
Alltid bäst att vänja långsamt vid allt nytt foder, speciellt kraftfoder och bete.

Det som händer när hästen äter halm är ofta att kvoten i den totala foderstaten sänks (beror förståss på halmens värden men man brukar räkna med väldigt lågt proteininnehåll för halm vilket sänker Smrp/MJ kvoten). Det i sig kan ge bukighet i form av för lite protein i förhållande till energi.

Okej, foderbytet var oundvikligt p.g.a. import. Han får en del av de kraftfoder han fick innan. Vänjer över honom på ett annat. Men hösilaget och halmen är ju nytt.

Halmen är inte istället för något utan han pillar i sig ganska mycket av det han står på.

Åter till loppfröfrågan, någon?

Heeeej Linn!!
De här e Jenny.... Eftersom du inte e hemma och jag har tråkit kan jag väl berätta för dej att du kan köpa loppfrö från Stenebrg Hästeri.. haha du behöver det antagligen inte länge men de va kul å skriva!! ha de så roligt! :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 076
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
5 127
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 290
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar