Foderbladet Häst

Gammeln

Trådstartare
Sitter äntligen med det första nummret av den nya vetenskapliga skriften Foderbladet Häst från SLU och bara gottar mig i intressant läsning. Det är forskarassistenten Anna Jansson som är redaktör. På första sidan skriver hon i sin spalt typ "redaktören har ordet" följande:

Välkommen att läsa första nummret av Foderbladet.

Foderbladet riktar sig till alla som arbetar med häst men också till dig som har häst som hobby. Vår ambition med foderbladet är att ge saklig och forskningsbaserad information om grundläggande och aktuella frågeställningar som rör hästens utfodring och näringsintag. Vi vill att våra läsare skall ta del av den forskning som görs men också ge hjälp att kritiskt granska den kommersiella marknaden.

Tycker att redaktören fick in en riktig desäng i sista meningen :smirk: Sen har hon då en mycket intressant artikel om hästens vätskebalans. Vidare finns en artikel om årets vallskörd och slutligen även en intressant artikel om Svarthavre.

Det är meningen att tidningen ska komma ut med 6 nummer per år och jag ser redan fram emot nästa :bump: Så här finns det all anledning att lägga beslag på denna utmärkta skrift som kommer direkt purfärsk från forskningen och som dessutom är SERIÖS. Här är det forskarna själva som skriver så då blir det liksom inget lall överhuvudtaget :)

Senast ändrad:
Sv: Foderbladet Häst

Hur får man tag i detta?
Kollade på SLU:s hemsida men blir bara förvirrad...

Mvh Tillis

Tillis skrev:
Hur får man tag i detta?
Kollade på SLU:s hemsida men blir bara förvirrad...

Mvh Tillis

Självfallet, den är ju purfärsk så man har väl inte hunnit uppdatera hemsidan :angel:

Har redan lusläst mitt ex jag, det ligger i sadelkammaren i stallet nu så att stallkompisarna också ska kunna gotta sig :d :D

Fantastiskt. Forskarna på SLU måste vara mer än i världsklass. På alla andra universitet förekommer ju lall och knas så att det räcker till och blir över. Bara på SLU fixar man att undvika det helt och hållet.

De är säkert jätteduktiga och seriösa och bladet är sannolikt utmärkt. Men att säga att forskare inte lallar överhuvudtaget... Nja.

majola skrev:
På alla andra universitet förekommer ju lall och knas så att det räcker till och blir över. Bara på SLU fixar man att undvika det helt och hållet.

Nu vet jag ju inte hur du kunde få till att jag tyckte att forskare på andra universitet satt o lallade med sina prodjekt :confused:. Kan ju bara säga att i artikeln om hästens vätskebalans talar man om vad som gjorts i Sverige. Sedan viker man in en referens och berättar vad en kanadensisk forskagrupp kommit fram till. I artikeln om svarthavren gör man likadant och viker sedan in en referens från en Tjeckisk studie ang smältbarheten.

Gammeln skrev:
Nu vet jag ju inte hur du kunde få till att jag tyckte att forskare på andra universitet satt o lallade med sina prodjekt :confused:. Kan ju bara säga att i artikeln om hästens vätskebalans talar man om vad som gjorts i Sverige. Sedan viker man in en referens och berättar vad en kanadensisk forskagrupp kommit fram till. I artikeln om svarthavren gör man likadant och viker sedan in en referens från en Tjeckisk studie ang smältbarheten.

Och jag vet inte hur du läser om du tycker att jag skrivit att du tycker det. Vetenskaplig forskning och granskning av den bygger på ifrågasättande, inte på att man säger att det är vetenskaplig forskning, allltså inget lall.

Jag är dessutom övertygad om att du vet det, så jag undrar vad du har för intressen i att skriva som du gör. Eller förresten, det gör jag inte. Det kan ju faktiskt kvitta.

Bladet och artiklarna som du skriver om är säkert jättebra. Men de kan och bör kritiskt granskas trots att de "kommer från forskningen". Jag tvivlar dessutom på att bladet ens är referee-granskat.

Det skrivs massor av dumheter på universitet och av forskare också. T ex det som var aktuellt i somras: prof em Vanhanen och Lynn, "IQ and the wealth of nations". Är det något vi ska svälja med hull och hår bara för att de är "forskare"?

majola skrev:
Bladet och artiklarna som du skriver om är säkert jättebra. Men de kan och bör kritiskt granskas trots att de "kommer från forskningen". Jag tvivlar dessutom på att bladet ens är referee-granskat.

Och VEM ska kritiskt granska dessa då? Den stora massan hästägare som inte har nån vidare utbildning utan har häst som fritidsintresse. VEM ska tala om för dessa fritidshästägare om vad som är att tro på vad forskningen kommer fram till. Har DOM kompetensen att granska och talaom för övriga vad som är seriöst o sant???? Avhandlingarna ÄR ju redan referee-granskade annars hade man ju inte fått dom publicerade ju. Har man dessutom disputerat så måste man ju utgå ifrån att dom vet hur man refererar till en annan artikel när man skriver sina egna, eller hur. Dessutom finns det ju en ansvarig utgivare så du får väl ställa frågan till vederbörande. Men om du läser det kursiva i mitt originalinlägg så får du ju orsaken till varför man startat upp denna skrift. I den här skriften så kastar man ju inte bara ut nått utan att ha belägg för detta. Man redovisar ju till o med signifikansa skillnader. För ska man kritiskt granska så får man ju faktiskt börja gräva i forskningens rådata och då har man väl mer eller mindre tappat förtroendet för forskningen. Men det är ju upp till var o en om man heller vill tro på nåt som man hört i stallet eller om man vill tro på nåt från forskningen. Det är ju bara att titta här på forumet, många erkänner ju att dom inte kan så mycket och vill ha hjälp. Vem ska hjälpen komma ifrån då? Lina med D-ponnyn eller kassörskan med fullblodet, amatörtränaren som har en travhäst men som jobbar som målare, Malin B, StigH, PE :angel: Visst dom har vissa kunskaper men dessa räcker tyvärr inte ända fram. Eller ska vi tro på dom som offrar 5-10 år på en forskarutbildning och som kanske stannar livet ut inom forskning eller blir till rådgivare, då vi vill veta nåt om vad som händer i hästen, i fodret, dess beteende osv

Skriften vänder sig ju till hästägarna och då måste man ju på nåt sätt kunna förmedla info så att dessa människor kan ta tillsig detta och utnyttja infon för sin egen del dvs man får skriva på ett lättförsåeligt sätt och den texmassan ska väl inte behövas referee-granskas i den meningen. Personligen tycker jag att denna skrift är utmärkt info att ta till sig om man vill lära sig mer och förstå hur det hela hänger ihop och själv har jag INTE hittat nåt annat ställe att inhämta seriös information ifrån som jag kan nyttja.

Gammeln skrev:
Och VEM ska kritiskt granska dessa då? Den stora massan hästägare som inte har nån vidare utbildning utan har häst som fritidsintresse. VEM ska tala om för dessa fritidshästägare om vad som är att tro på vad forskningen kommer fram till. Har DOM kompetensen att granska och talaom för övriga vad som är seriöst o sant???? Avhandlingarna ÄR ju redan referee-granskade annars hade man ju inte fått dom publicerade ju. Har man dessutom disputerat så måste man ju utgå ifrån att dom vet hur man refererar till en annan artikel när man skriver sina egna, eller hur. Dessutom finns det ju en ansvarig utgivare så du får väl ställa frågan till vederbörande. Men om du läser det kursiva i mitt originalinlägg så får du ju orsaken till varför man startat upp denna skrift. I den här skriften så kastar man ju inte bara ut nått utan att ha belägg för detta. Man redovisar ju till o med signifikansa skillnader. För ska man kritiskt granska så får man ju faktiskt börja gräva i forskningens rådata och då har man väl mer eller mindre tappat förtroendet för forskningen. Men det är ju upp till var o en om man heller vill tro på nåt som man hört i stallet eller om man vill tro på nåt från forskningen. Det är ju bara att titta här på forumet, många erkänner ju att dom inte kan så mycket och vill ha hjälp. Vem ska hjälpen komma ifrån då? Lina med D-ponnyn eller kassörskan med fullblodet, amatörtränaren som har en travhäst men som jobbar som målare, Malin B, StigH, PE :angel: Visst dom har vissa kunskaper men dessa räcker tyvärr inte ända fram.

Jag har ju inte kommit med några invändningar mot den här forskningen. Det är mycket möjligt och mycket, mycket troligt att den är helt i sin ordning. Det jag vänder mig emot är det som jag upplever som en direkt uppmaning från dig att stänga av sitt kritiska granskande bara för att den här skriften kommer från ett universitet.

Sedan håller jag inte med om att man "har tappat förtroendet för forskningen" för att man går till rådata om man vill undersöka något närmare. Det är ju det som är hela poängen med det vetenskapliga arbetssättet om du frågar mig, att läsaren ska kunna följa argumenteringen bakåt och själva bilda sig en uppfattning om slutsatserna är rimliga eller inte. Och det kan vara andra forskare likaväl som Lina med d-ponnyn m.fl.

Forskningens resultat är alltid temporära och dessutom motsägelsefulla i de flesta fall.

Säkert bra....men inte bäst...som alla vet så är alla hästar olika( läs min frågetråd här på foder)
dessutom så vet man ju att under årens lopp att riktvärden ändras lite då o då...TROTS att det är forskare som skrivit ner dom....att få reda på riktvärden och ehov är ju en sak, men sen att behandla det i praktiken är en annan sak...

majola skrev:
Jag har ju inte kommit med några invändningar mot den här forskningen. Det är mycket möjligt och mycket, mycket troligt att den är helt i sin ordning. Det jag vänder mig emot är det som jag upplever som en direkt uppmaning från dig att stänga av sitt kritiska granskande bara för att den här skriften kommer från ett universitet. Men ifrån vilket håll ska den då komma ifrån. Hur ska en hobbyhästägare kunna kritiskt granska en avhandling?
Sedan håller jag inte med om att man "har tappat förtroendet för forskningen" för att man går till rådata om man vill undersöka något närmare. Det är ju det som är hela poängen med det vetenskapliga arbetssättet om du frågar mig, att läsaren ska kunna följa argumenteringen bakåt och själva bilda sig en uppfattning om slutsatserna är rimliga eller inte. Och det kan vara andra forskare likaväl som Lina med d-ponnyn m.fl. Det är ju bara det att rådatat sällan redovisas i avhandlingar utan man nämner vissa siffror i text, visar kurvor o diagram, tabeller. Däremot kan man visa medelvärden. Vill man veta tex vad varje individ visat för resultat, varje enskild behandling osv då får ju gräva i doktorns skrivbordslåda och vem gör detta
Forskningens resultat är alltid temporära och dessutom motsägelsefulla i de flesta fall.
Om dom är motsägesfulla, hur har vi då kommit så långt i vår utveckling :confused:

martha skrev:
dessutom så vet man ju att under årens lopp att riktvärden ändras lite då o då...TROTS att det är forskare som skrivit ner dom....att få reda på riktvärden och ehov är ju en sak, men sen att behandla det i praktiken är en annan sak...

Visst är det så och så fungerar ju forskningen. Men vi kan ju inte sitta här och begära att vi ska ha resultat NU som kommer att redovisas om 20 år.

Gammeln skrev:
Om dom är motsägesfulla, hur har vi då kommit så långt i vår utveckling :confused:

Inte så långt, och därför bör man inte tro blint på allt som skrivs.
Hur många gram smältbart råprotein per MJ behöver t ex en häst som är 13-18 månader gammal?

majola skrev:
Inte så långt, och därför bör man inte tro blint på allt som skrivs.
Hur många gram smältbart råprotein per MJ behöver t ex en häst som är 13-18 månader gammal?

Personligen tycker jag att vi har kommit otroligt långt vad gäller tex träningsfysiologi och varför inte nämna storbalshanteringen.

När det gäller din fråga ang hästen som är 13-18 månader så blir ju svaret "vet ej" eftersom det krävs följdfrågor om djuret i sig och vad det sysslar med i en viss miljö. Nästa fråga är ju om det är intressant att veta detta med tanke på att du kan hitta ett svar i litteraturen. Det svar du hittar, är det intressant att komma sanningen närmare med tex 0,5g smbrp/MJ. Nu hög jag bara en siffra. Du kanske tvingas kalla in 5000 hästar som representerar massan av häst, för att göra en studie och komma sanningen närmare. Skulle detta vara värt x antal miljoner kronor och skulle etiska nämden godkänna en sådan studie? Var skulle du isf få pengar till detta? Skulle dessa pengar istället kunna användas till annat inom hästforskning? Viss forskning anses viktigare än annan, därför får man ibland avslag på sina ansökningar och man kommer då aldrig att få veta något av just den anledningen. Så även om det finns möjlighet att utreda nåt så faller det på att inga medel beviljas. Ponera att vi genomför detta och kör en studie på dessa 5000 djur. Du får ett resultat, fine, bara det att du inte blev ett dugg klokare därför att plottarna hamnade på samma ställe igen. Däremot kanske du kommer sanningen närmare genom att ändra dina utvärderingsmetoder vilket du kunde ha gjort redan från början och spart dessa 5000 djur, vad vet jag. Det är inte lätt det här med forskning, bara ett banalt dataprogram kan ju fälla en hel undersökning som man jobbat med i flera år. Sen är det ju så att även dåliga resultat ÄR resultat och dom kan också vara till nytta.

Gammeln skrev:

Det är just människans nyfikenheten och förmåga att ifrågasätta även auktoriteter som driver forskningen framåt. Alla forskare strävar väl efter att få klarhet i och fördjupa kunskaper eller komma fram till helt nya teorier som ikullkastar gamla sanningar. Hade alla forskare varit överens och kommit fram till samma saker hade utvecklingen stått stilla.

Gammeln skrev:
Hur ska en hobbyhästägare kunna kritiskt granska en avhandling?
'

Varför ska någon tacka, niga och ta emot utan ifrågasätta. Alla måste enligt min mening ta ansvar för vad de gör och det kan man inte om man bara tar förgivet att överhögheten (läs forskarna) har rätt. En kritisk granskning från en ammatör innebär kanske inte samma som för en forskare men bör inte förringas eller som i ditt fall förlöjligas.

Då tycker jag ni ska sätta igång och börja infinna er på disputationerna och innan ni går dit ska ni läsa avhandlingarna så ni kan ställa era kritiska frågor då allmänheten tillåts ställa sina frågor unders själva disputationen. Har har ni ju ett gyllene tillfälle att få stå öga mot öga med svenska och utlänska forskare. Dom skulle bli oerhört glada att se och diskutera med er, jag lovar. Jag har varit på ett otal sådanna intressanta disputationer MEN jag ser inte till mycket till "allmänhet" i salarna. Det är faktiskt gratis inträde och annonseras på SLU:s hemsida.

Senast ändrad:

Visst skulle det vara intressant, men jag tror du missförstår mig (oss?). Det går inte en dag utan att det rapporteras om nya(?) forskningsrapporter som varnar för/propagerar för diverse saker. Skulle jag som lekman följt råden från alla så hade det varit besvärligt då mycket är motsägelsefullt och kvaliten på både forskningen och rapporteringen varierar. Det är upp till mig att försöka sortera ut vad som egentligen har betydelse för mig och vad som egentligen menas.

Jag menar alltså inte att jag som lekman skulle ha mycket för att ifrågasätta forskningsresultatet som sådant utan vilken betydelse det har för mig och min(a) häst(ar). Forskarna har ju inte studerat min häst i den miljön den befinner sig och det finns så gott som allt variationer inom utfallet när det gäller forskning.

Lobelia skrev:
Visst skulle det vara intressant, men jag tror du missförstår mig (oss?). Det går inte en dag utan att det rapporteras om nya(?) forskningsrapporter som varnar för/propagerar för diverse saker. Skulle jag som lekman följt råden från alla så hade det varit besvärligt då mycket är motsägelsefullt och kvaliten på både forskningen och rapporteringen varierar. Det är upp till mig att försöka sortera ut vad som egentligen har betydelse för mig och vad som egentligen menas.

Jag menar alltså inte att jag som lekman skulle ha mycket för att ifrågasätta forskningsresultatet som sådant utan vilken betydelse det har för mig och min(a) häst(ar). Forskarna har ju inte studerat min häst i den miljön den befinner sig och det finns så gott som allt variationer inom utfallet när det gäller forskning.

Men se, plötsligt var det inte intressant längre att diskutera med "överhögheten" då den ger allmänheten möjlighet att komma på seminarier, disputationer, öppet hus m.m och ta del av den info man med svett o ibland tårar har tagit fram. Däremot går det bra att kritisera "överhögheten" på ett betryggande avstånd genom att säga att mycket är motsägesfullt och att kvaliten på forskningen kan variera. Men kom bara ihåg att kvalitet kostar pengar och att forskarna INTE jobbar gratis.

Men HJÄLP!!!!
Varför denna negativa inställning till forskning??!!

Det som ni "vet" idag, hur tror ni att man kom fram till de kunskaperna en gång i tiden...? Och naturligtvis kommer det man "vet" hela tiden att behöva omvärderas i och med att man kommer fram till nya saker (som man kanske inte skulle kommit fram till om man inte kommit fram till det andra innan om ni hänger med...)

Oavsett vem man är och vad man har sin häst till så är det väl aldrig fel att lära sig mer om en favorithobby??

Jag vet att jag alltid har mer att lära och är så ivrig att göra det! Jag välkomnar verkligen detta enkla sätt att ta del av de senaste forskningsrönen!

Det vore så härligt om hästvärlden (obs inte alla) kunde bli lite mindre TRÅNGSYNT snart!
Man hinner inte ta reda på allt själv, så ta del av den kunskap som erbjuds! (Källkritiskt naturligtvis. Jag vet att forkning vid svenska universitet (och säkert de flesta andra) har underlag som är statistiskt säkerställda. Jag har själv gjort beteendestudier på universitetsnivå)

By the way, man brukar säga att proteinbehovet hos hästar mellan 13 och 18 månader är ca 6,5-7 g srp/MJ (ju yngre desto högre)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka