Foderbladet Häst

Sv: Foderbladet Häst

majola skrev:
Planck och Rundgren (båda forskare, en disputerad?) skriver 2003 (alltså inte så länge sedan) att hästar i ålderna 12-18 månader behöver 6,5 g smb rp/MJ. Hippocampus foderstatsprogram (som sköts av redaktören för det aktuella bladet om jag har förstått det rätt, disputerad eller inte?) föreslår 6,7, accepterar 5 i en foderstat och menar i en annan att 5 är onödigt mycket. Gammeln (okänd) säger att det kan man inte riktigt veta. Vad ska lekmannen tro på om h*n inte får ifrågasätta?

Visst får du ifråga sätta, grejen är ju om just du klara ut detta. Här kommer ju nästa fas in då vi har forskningsresultat som skiljer sig väldigt lite att tolka. Ja vad ska vi tro på 6,5 eller 6,7. Vad innebär detta i praktiken? Vi vet att vi förmodligen får justera foderstaten uppåt eller neråt beroende på den enskilda individen. Vi vet också att näringsvärdena kan variera i balarna, vi har inte råd att analysera varje bal. Du har räknat ut din kvot efter din analys och fodrar därefter. Vad du inte vet är att då du tar av nästa bal och fodrar lika stor mängd så kanske du ligger på en annan kvot. Isf, vad spelar 6,5 eller 6,7 för betydelse då???????????

Det är ju här som bla jenred kommer in i bilden. Hon är utbildad och kan hjälpa er som inte klarar av att tolka resultat. Hon vill ha betalt för detta, hon har kostat på sig en utbildning och hjälper gärna till, precis som alla andra yrkesgrupper.

Gammeln skrev:
Visst får du ifråga sätta, grejen är ju om just du klara ut detta.

Så bra, då är vi lite mer överens. Så lät det ju inte tidigare. Jag har aldrig hävdat att man själv ska/kan/bör göra forskningen bättre (däremot har du kommit med sådana antydningar).

Gammeln skrev:
Och VEM ska kritiskt granska dessa då? Den stora massan hästägare som inte har nån vidare utbildning utan har häst som fritidsintresse. VEM ska tala om för dessa fritidshästägare om vad som är att tro på vad forskningen kommer fram till. Har DOM kompetensen att granska och talaom för övriga vad som är seriöst o sant????

Gammeln skrev:
Det är ju här som bla jenred kommer in i bilden. Hon är utbildad och kan hjälpa er som inte klarar av att tolka resultat. Hon vill ha betalt för detta, hon har kostat på sig en utbildning och hjälper gärna till, precis som alla andra yrkesgrupper.

Men för att "jag" ska veta om jag behöver mer hjälp så måste jag ju först inse att det är något lurt med det "jag" redan läst. Det är inte särskilt stor skillnad mellan 6,5 och 6,7, men mellan 5 och 6,7 är det allt det. Det upptäcker inte en person som använder sig av Hippocampus program utan att kontrollera och ifrågasätta, eftersom man själv måste räkna ut kvoten och jämföra den med andra källor. Litar man blint på att allt som kommer från ett forskningsinstitut/universitet stämmer till 100% så upptäcker man inte ens sånt. När man sedan har upptäckt det så är det väl lämpligt att vända sig till redaktören/författaren/konstruktören och fråga om det är något fel eller om nya rekommendationer som har kommit, snarare än att börja experimentera med sina egna och grannens hästar. Det är också det som jag i flera fall har rekommenderat, inte att man ska strunta i forskningen, lyssna på diverse kvacksalvare eller göra som man själv tycker.

majola skrev:
Det är inte särskilt stor skillnad mellan 6,5 och 6,7, men mellan 5 och 6,7 är det allt det.

Visst är det skillnad på 5 och 6,7. Jag vet att C.Planck har sagt på en föreläsning att man inte ska ligga under 4 för det är däromkring hästen tappar muskelmassa. Följande som jag nu skriver är bara spåneri från min sida: Du vet ju hur en normalfördelningskurva ser ut, kan tyvärr inte rita här. Det kan ju tänka sig att man har funnit hästar som ser fina ut kring 5 MEN att dom kanske inte är så många men dom finns där iaf, men detta är bara mina tankar till att 5 finns med

Möjligt. Jag tror mer på Peter_Lundins teori (antagligen för att det är den jag också kom fram till ;) ), nämligen att det beror på programmets programmering. Jag har alltså fått kommentaren "Foderstaten innehåller onödigt mycket protein" till en foderstat med en kvot på 5 till en 13-18 månaders häst, när jag satt och lekte med lite olika varianter.

Det du kritiserar här är inte forskningen utan hur man tillämpar den, det är viss skillnad.

Nu börjar det bli lite tröttsamt. Jag har ju skrivit i i stort sätt alla mina inlägg här att jag inte kritiserar forskningen i sig. Det jag kritiserade var Gammelns inställning att lekmän inte skulle kritiskt granska produkter som kom från universitet. Hur tydlig måste jag vara för att det ska gå fram?

Majola skrev:
De är säkert jätteduktiga och seriösa och bladet är sannolikt utmärkt

Majola skrev:
Bladet och artiklarna som du skriver om är säkert jättebra. Men de kan och bör kritiskt granskas trots att de "kommer från forskningen".

Majola skrev:
Jag har ju inte kommit med några invändningar mot den här forskningen. Det är mycket möjligt och mycket, mycket troligt att den är helt i sin ordning. Det jag vänder mig emot är det som jag upplever som en direkt uppmaning från dig att stänga av sitt kritiska granskande bara för att den här skriften kommer från ett universitet.

Majola skrev:
Det blir ju tjatigt, men jag skriver det för säkerhets skull en sista gång: Det bedrivs säkert utmärkt forskning på SLU, och Bladet är sannolikt jättebra. Det jag har invänt mot var att man ska svälja det som kommer från forskningen utan att tänka själv. Och som sagt, det gäller inte bara, eller ens främst, forskningen på SLU, utan inom akademin i största allmänhet.

Ville komma med ett litet förtydligande angående diskussionen om att kvoten 5 accepteras till unghäst.

Tyvärr så kan olika siffror lätt bli förvirrande om man inte har kännedom om vad som ligger bakom dem. Oftast brukar man höra att kvoten ska vara tex 6,5, vilket är helt korrekt. I Hippocampus program räknar de inte med kvoter utan, som Peter Lundin säger, på den totala mängden tilldelad energi resp protein. Hästen kan bara ta upp en viss mängd protein ett överskott omvandlas därefter till energi. Får hästen redan ett överskott på energi finns det alltså ingen anledning att komma upp i den kvot som rekommenderas då hästen får exakt den mängd energi den verkligen behöver.

Jag skulle kunna gå in betydligt djupare på detta men har inte för avsikt att skriva en uppsats här. Vill bara förmedla att allt kanske inte är så motsägelsefullt som det låter. I vart fall inte om informationen kommer från SLU. Däremot så är det ju klart att ingen har facit och det kommer därför hela tiden att komma ut nya rekommendationer.

Det är lätt att det uppstår missförstånd på vägen när man hela tiden får information från olika källor. En del av informationen kan betyda samma sak men låta helt olika i den ovanes öron. En del information är byggd på myter/antaganden som det inte finns några vetensklapliga belägg för.

Mycket att hålla i huvudet med andra ord och knappast något man kan begära att varje hästägare ska kunna. Har du tiden och motivationen är det ju kanon :) men om inte så se till att få hjälp av någon som är utbildad. Det lönar sig! Både sätt ur en ekonomisk synvinkel och utifrån hästens psykiska och fysiska hälsa.

**KL**
En riktigt gammal tråd, vill veta hur det är nu när Foderbladet Häst har fått några år på nacken. Ni som har erfarenhet, lever Foderbladet upp till vad det lovar? Är det något jag som ambitiös hästägare bör prenumerera på? Jag har inte haft möjlighet att bläddra i ett enda exemplar och är givetvis jättenyfiken.
/U

Här är en till som undrar! Foderbladet har jag verkligen missat, fick läsa här på Buke om det första gången häromdagen :D

Är det en bra grej att prenumerera på, funderar på att göra det så vi kan lägga ut i stallet hemma så alla får läsa.

Jag ÄLSKAR Foderbladet! :love: I senaste numret förklarade det (mycket pedagogiskt) varför hästar egentligen borde vara trötta i början av januari istället för när de släpper vinterpälsen. :angel:

Om du kommer till Vattenshowen (och påminner mig) kan jag ta med mig alla nummer så du får kika. :laugh:

Jag ÄLSKAR Foderbladet! :love: I senaste numret förklarade det (mycket pedagogiskt) varför hästar egentligen borde vara trötta i början av januari istället för när de släpper vinterpälsen. :angel:

Om du kommer till Vattenshowen (och påminner mig) kan jag ta med mig alla nummer så du får kika. :laugh:

Ska du dit? Jag har haft paus så länge att jag inte har något nytt att komma med. (Renoverar hus, bygger stall, försöker få häst i tävlingskondition, jobbar fulltid, ska försöka hinna sambo och vänner.) Det hade ju varit himla kul att träffa er igen!
När mitt kontor blir färdigbyggt ska vi se om jag inte kommer igång igen..:laugh:

Hur många sidor är det i den och hur ser upplägget ut?
/U

Om jag inte åker på utställning den 8:e med hästen, så åker jag med modellhästarna. :D Jag har inte heller så mycket nytt, men det är ju superkul att bara träffa de andra. :)

Det är A4-format, totalt fyra sidor (med fram- och baksidor). Mellan 2-4 artiklar i varje nummer. Exempel på ämnen är:

Fodertillskott - nödvändighet, bedrägeri eller doping?
Utfodring viktig för stoets och fölets hälsa
Olja som olja?
Hur reagerar travhästen på ett högt proteinintag från grovfoder?
Hur samverkar selen och E-vitamin i kroppen?
Superhö = framgång?

**KL**
En riktigt gammal tråd, vill veta hur det är nu när Foderbladet Häst har fått några år på nacken. Ni som har erfarenhet, lever Foderbladet upp till vad det lovar? Är det något jag som ambitiös hästägare bör prenumerera på? Jag har inte haft möjlighet att bläddra i ett enda exemplar och är givetvis jättenyfiken.
/U
Är du en ambitiös hästägare som vill ta del av seriös information så ska du absolut ha bladet. Jag har ALLA nummer sen starten och det är verkligen värt pengarna :). Där får man allt serverat från senaste forskning och även litteraturhänvisningar.

Sökt på foderbladet och fick kom in på SLU´s hemsida. Där fanns en länk till "provläs ett nummer av foderbladet" - 5 sidor var det. En prenumeration kostar 490 kr och består av 6 nummer. 6x5 = 30 sidor, är det vad man får för 490 spänn??

En prenumeration kostar 490 kr och består av 6 nummer. 6x5 = 30 sidor, är det vad man får för 490 spänn??
Svar JA. Forskning kostar pengar. Tryckning av bladet likaså.

Men se det så här. För dessa pengar får du kunskap från en seriös sida. Här tex får du oftast kunskap som är påhittat och ofta felaktig typ "jag har hört att......." visserligen är det gratis men är det användbart?

Ja i det numret som låg ute så stor det om:

Sto + föl: inte intressant för mig för jag ska inte ha nåt föl.

Biotins tveksamma inverkan på dålig hovkvalitet: Det visste jag redan.

Påverkar aminosyror prestationen - svar nej inte enl den forskning som finns: Inte så intressant för mig att veta vad som INTE påverkar prestationen.

= 80 kr på information utan nån relevans för mig.

Om viktig information kommer fram så är jag övertygad om att SLU inte kommer att hålla den hemlig för alla som inte prenumererar på Foderbladet.

Absolut intressant läsning beroende på nummer men jag tycker fotfarande att det är för dyrt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka