Foderavtalsfundering, om hästen blir "långtidssjuk"

Ainon

Trådstartare
Jag har deckemans fodervärdsavtal.
Har en fundering ang avtalet, hur man tolkar det.

Vad gäller om hästen får en skada, som tar låååång tid att bli bra från alt ev aldrig blir fullt bra.
Om jag måste lämna tillbaka hästen, vad gäller då? Ska jag ersätta ägaren pengamässigt för hästens försämrade hälsa/värde? Hur vet man isåfall hur mycket hästägaren ska ha?

Någon som vet?

Sv: Foderavtalsfundering, om hästen blir "långtidssjuk"

Du ska återlämna hästen i det skick du fick den. Här är det ju viktigt att det finns en veterinärbesikning när du tog över, så man vet vilket skick hästen överlämnades i.

Om hästen skadats under tiden hos dig, ansvarar du för hästen till dess att den är i skick som den utlämnades, d v s konvalcens etc.

Blir hästen inte frisk antar jag att man får använda försäkringsvärdet (livbeloppet) som referens. Jag tycker nog att man ska diskutera detta med ägaren och skriva in i kontraktet att det är försäkringsvärdet liv som gäller som hästens värde.

så rent teoretiskt skulle ägaren kunna tvinga mig att betala för en svindyr operation eller liknande som försäkringen inte täcker altenativt kostar mer än maxbeloppet på försäkringen?

Nu blir förhoppningsvis hästen bra hoppas jag i alla fall men vill veta vad som gäller ifall att.

//Ainon (som aldrig mer kommer att ha en foderhäst)

Ja, rent teoretiskt är det så under de förutsättningar du beskriver.

En jurist kan säkert granska avtalet ni har och säga om det finns några andra synvinklar.

Har tagit och läst igenom avtalet ordentligt, det står exakt såhär:

"Fodervärden skall tillse på egen bekostnad att hästen får proffisionell skötsel och vård innefattande skoning, veterinärvård, avmaskning och vad som eljest erfodras"

"För den händelse att hästens skick avsevärt försämras under fodervärdstiden och detta beror på oaktsamhet eller försumlighet från fodervärdens sida skall fodervärden ersätta den skada som därigenom uppkommit"

"Föd skada eller sjukdom på hästen som upkommer under fodervärdstiden ansvarar fodervärden enligt gällande lag"

Nej det tycker jag inte, inte enns veterinären vet hur hästen kunnat bli dålig på detta sätt.
Jag målar f*n på väggen ;) , han blir ju säkert bra hoppas jag men undersöker vad som händer OM han inte skulle bli det.

Ring Deckeman vetja :idea:
Han är jättetrevlig och förklarar gärna vad du kan tänkas bli skyldig att ersätta osv.
När vi har skrivit avtal har vi alltid skrivit att vid tvist om avtalet ska vi respektera Deckemans bedömning av fallet istf tingsrätt. Han är ju helt opartisk. :bow:

Ekonomisk ersättning blir du bara skyldig att betala om hästen dragit på sig något för att du varit försumlig.

Däremot:
Om hästen blir sjuk eller skadad under normala omständigheter ska du stå för omsorg och kostnader till hästen blir i samma skick som när du hämtade den men du blir inte ersättningsskyldig på något sätt.
Du kan även komma överrens med hästägaren om att säga upp avtalet och lämna hästen åter men att du bistår ekonomiskt till hästen är i önskat skick.

Det är en risk att ta en foderhäst.
Jag tog en häst på foder vilken hade en medfödd defekt som uppenbarades under tiden jag hade den.
Det tog dock 6 månader att 1. hitta ursprungsfelet och 2. få det klassat som medfött fel.

Det var en svettig tid och kostade mig 25 000kr.
De pengarna hade jag emellertid rätt att kräva den tjurskalliga hästägaren på när det var bevisat att det inte var mitt fel att hästen blev dålig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur...
2
Svar
22
· Visningar
3 455
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460
Gnägg Tar denna diskussion separat från "annonsera mera" tråden. Tycker ni det är ok att sälja en häst som är konvalescent eller under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 032
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar