Foderautomatik-hur mycket värt för dig?

Sv: Foderautomatik-hur mycket värt för dig?

Ah, jag måste ha läst lite slarvligt, för jag fick för mig att även grovfodret var per automatik!

Så till frågan: Ja, jag tror att det kan vara en rimlig lösning. Hade förslaget kommit upp i kollektivstallet där jag står, så hade jag röstat ja. Just i dagsläget, då jag studerar, så har jag visserligen gott om tid (för det mesta) men att spara in tiden för utfodring ger ju såklart mer tid till annat. Och jag tror att även övriga 9 hyresgäster i stallet hade varit positiva! Att göra iordning kraftfoder i en automat eller - som vi gör nu - i kvälls/morgonhinkar är ju hugget som stucket.

Men ta ett stallmöte med dina inackorderingar och kolla läget, så ser du åt vilket håll vindarna blåser :)

Skulle också frågat runt i stallet, personligen köpte jag en grind från galaxia o jag tycker den är guld värd. Nästa gång jag är rik ska jag köpa en till:love:

Ah, jag måste ha läst lite slarvligt, för jag fick för mig att även grovfodret var per automatik!

Så till frågan: Ja, jag tror att det kan vara en rimlig lösning. Hade förslaget kommit upp i kollektivstallet där jag står, så hade jag röstat ja. Just i dagsläget, då jag studerar, så har jag visserligen gott om tid (för det mesta) men att spara in tiden för utfodring ger ju såklart mer tid till annat. Och jag tror att även övriga 9 hyresgäster i stallet hade varit positiva! Att göra iordning kraftfoder i en automat eller - som vi gör nu - i kvälls/morgonhinkar är ju hugget som stucket.

Men ta ett stallmöte med dina inackorderingar och kolla läget, så ser du åt vilket håll vindarna blåser :)

Aaah.. va roligt att du skulle tycka det var en bra idé! :bump:
Det borde ju vara värt pengarna för hyresgästerna tycker man eftersom det är låga driftkostnader på detta men man behöver kanske få in lite mer per månad i början för att det ska gå ihop sig med investeringen i sig.
Har pratat med de flesta av min inhyrda och de verkar väldigt positiva, dock är det inget bestämt ännu och jag var lite nyfiken på vad flera olika personer skulle tycka om detta, så därav min fråga till alla er här på forumet. Det är ju trots allt så att de som står i mitt stall just nu säkerligen betalar för detta men man behöver ju göra en generell bedömning utefter kommande och överhuvudtaget hyresgäster i största allmänhet och vad de skulle tycka att det var värt.
Vore ju lite snopet om man nu investerade och sedan visar det sig att ev nya hyresgäster inte är beredda att lägga några hundralappar extra i månaden...;)

Jag skulle verkligen tycka att det var bra med foderautomatik.
Jag förstår inte riktigt bara hur det fungerar. Omkring 200-300 kr tycker jag att det skulle vara värt för dina inackorderade att slippa köra till stallet för morgon o kvällsfodring. Finessen är ju att sista man kan ge en giva före hemgång och sedan fodrar automaten vid ex 23.00 tiden på kvällen. Och tidig morgon.
Var hittar man dessa foderautomater ? Är det dyrt ?

Foderautomater finns en rad olika alternativ, jag har en modell i åtanke som jag redan använder till mina egna hästar men har ej bestämt mig för vilken modell och märke. Pris varierar väl från ca 2000-10000+moms per st när det gäller kraftfoderautomater och det finns ju allt från enkla som ger 1 eller 2 mål bara upp till de som fodrar precis hur mycket och hur ofta man vill!:)

Jag har funderat på att välja en modell som fodrar 2 ggr dvs kväll och morgon, em foder kan man i samband med mockning och iordningsställande av mat ge sin häst direkt.
Alternativet är att välja en modell som fodrar många fler gånger, då kan man portionera ut kraftfodret över hela dygnet vilket är väldigt bra för hästens matsmältning och energibalans att få små portioner och ofta (precis som med människor...;))

Så kraftfoder kommer således att ges per automatik och man fyller på dessa varje dag när man är i stallet alt. max 1 g/vecka om man väljer modellen som fodrar fler ggr då den rymmer mycket mer.

Grovfoder kommer vi i så fall ge via hörnfoderhäckar i boxen där man kan anpassa åtgången med hjälp av galler som placeras antingen tätt eller mer mer mellanrum. Även i hagen kommer det att finnas foderhäckar av samma slag som i boxen så inga fodringar alls behöver göras manuellt eller vara något slags stallpass utan allt blir "automatiserat", det enda varje hyresgäst behöver göra är att fylla på sin hästs mat i boxen och hagen vilket bör bli ganska smidigt med tanke på vad det ger tillbaka i sparande av tid.:bump:

Hoppas du förstod något av min förklaring av hur (i alla fall vår) foderautomatik ska fungera:)
kanske svävade iväg lite i min förklaring:angel:

Efter att ha läst igenom tråden får jag en känsla av att TS egentligen redan bestämt sig. Verkar ju som att du egentligen ville ha medhåll än funderingar från de som är lite mer skeptiska.

Själv finner jag en viss charm i att vara i stallet och pyssla de kvällar jag hade kvällsfodring. Man kan ju passa på att smörja alla lädergrejer, göra rent lite borstar, pyssla lite extra med pållen etc.
Däremot skulle jag gärna kunna tänka mig lunchfodring:idea:

Hade jag varit hyresgäst så hade jag utan tvekan betalat en höjd stallhyra för automatisk utfodring. Använder själv grindöppnare
och det är guld värt.

Men jag blir lite nyfiken på de här grovfoderhäckarna med reglerbart avstånd mellan gallren, var får man tag i dem?

Kul att du gillar förslaget!! =)

Jag skulle tycka att det vore helt underbart om mitt stall hade haft foderautomater! Tänk så mycket jobb man sparar genom att slippa tänka på att man måste stressa hem från skolan varje dag för att skynda sig till stallet så att hästen får sin lunch i tid! Så att hästen inte står där i boxen och gnäggar och är galen för att den är så hungrig om man är lite sen. Jag tror det hade sparat mycket problem, och dessutom kan hästarna bli utfodrade fler tillfällen per dygn. Och så är det ju bra om man har en sådan automat som man bara fyller på en gång i veckan, så slipper man hålla på och måtta upp varje dag. Men det gäller ju såklart att komma ihåg att fylla på!
Men som sagt, jag hade bara varit positiv till det förslaget!

Tycker det låter som en riktigt bra idé, speciellt om hästarna kan få fler matgivor/dag :bow:

*inte alls partisk då jag har haft och nu igen kommer ha hästen i Witsippa´s stall:angel::D*

Jag skulle tycka att det var värt pengarna helt klart!
Man får även en säkerhet att hästarna blir fodrade på regelbunda tider hela tiden. Alla hästar får foder samtidigt = inget tjaffs hästarna emellan. Besparar oändligt mycket tid! Utsläppen kan gå snabbt och smidigt. Man slipper även stresshästar som måste kasta i sig maten eller lämnar kraften helt för att slippa bli sist i stallet.
Skulle tycka att det var jätteskönt att bara komma tid på morgonen, slänga på ev täcken och sen bara knata ut med dem på en gång.
Städningen skulle också bli mindre, ingen hinksköljning och inget foderspill.
Sen om kvällarna är det ett stort plus, att hästarna får maten och kan äta ifred helt utan att någon mänsklig varelse är i stallet och stör dem.
Tror för hästarnas del även att det skulle vara ett stort plus då de blir mindre stressade.

Hade jag ägt eget stall skulle jag inte ens tveka.
Men prata med inackorderingarna och hör vad de tycker

Det låter toppen! Nu läste jag inte så grudligt hur det skulle göras med höet men jag tyckte att man kunde reglera det så att hästen får det den ska ändå! Bara att lägga i massor om den ska ha fritt som till min ex?! :)

Kraften däremot hade vart perfekt! Men hur gör man med betfor och mineraler ex? Krafft är ju lätt, bara att ställa in på ex antal kg osv :) Hade bara vart bra för hästarna att få mat tex 4 el 5 ggr istället för att "stressa" och bara ge 3 för att man inte kan komma till stallet en viss tid !

Hade lätt betalat mer i stallhyra för att ha det så!

Vill också ha! Vad kostar det till ett stall med 6 hästar?? (Eller vad kostar en automat)

Senast ändrad:

Det låter toppen! Nu läste jag inte så grudligt hur det skulle göras med höet men jag tyckte att man kunde reglera det så att hästen får det den ska ändå! Bara att lägga i massor om den ska ha fritt som till min ex?! :)

Kraften däremot hade vart perfekt! Men hur gör man med betfor och mineraler ex? Krafft är ju lätt, bara att ställa in på ex antal kg osv :) Hade bara vart bra för hästarna att få mat tex 4 el 5 ggr istället för att "stressa" och bara ge 3 för att man inte kan komma till stallet en viss tid !

Hade lätt betalat mer i stallhyra för att ha det så!

Vill också ha! Vad kostar det till ett stall med 6 hästar?? (Eller vad kostar en automat)

Kul att du gillar idén, såg inte att de blivit liv i tråden igen....:)

När det gäller automater och kraftfoder så kan man ju inte ha ex betfor och mineraler i dessa, det bästa är ju om man har ett färdigfoder ex krafft, annan pellets, spannmål eller musli.
Vill man sedan fodra hästen med ex betfor o mineraler kan man passa på att göra detta när man ändå är i stallet efter ridningen t ex.

Automaterna kostar väldigt olika från olika leverantörer, finns nog från omkring 2000-15000 kr/st beroende på olika finesser, de jag valt är ännu ej ute på marknaden då de testkörs hos mig så jag får inte avslöja namnet på dem men kan absolut säga att de ligger bra till både funktion och prismässigt!:bump:

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 032
Senast: spinxx
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 329
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama