Foderautomatik-hur mycket värt för dig?

W

Witzippa

Jag har planer på att skaffa foderautomatik till mina inackorderingar,
hur mycket värt skulle det vara för dig?

Så här skulle det fungera:
Kraftfoderautomater som fodrar kraftfoder morgon/kväll samt ev em, individuella givor.
Foderhäckar (mkt bra modell) i boxen där man kan anpassa hur mycket hästen "får" äta, likaså i hagen vilket innebär fri tillgång på hö/hösilage men att man kan anpassa efter sin hästs behov, dvs en del hästar behöver mer och en del behöver mindre.

Till saken hör att vårt stall är kollektivt så i och med foderautomatik blir det inga fodringspass på schemat, alla fyller på sina auomater själva varje dag i samband med att det kommer och tar hand om sin häst (Endast höautomaterna, kraftfoder fylls på ca 1 gång/v).
In/utsläpp måste givetvis fortsätta som vanligt men som sagt så blir alla fodringar automatiserade. Vad tror ni om detta?

Skulle du uppskatta detta om du stod i ett kollektiv?
Det blir ju mindre passning och man vet att hästarna fodras på rätt tider och i rätt mängd eftersom man väljer själv.
Tror kostnaden för detta skulle bli max ca 200 kr/person i månaden utöver hyran och det blir ju lite som att stå mer "helinackorderad" så att säga.
En "billig" personalkostnad så att säga.

Vi har så pass många hyresgäster att de bara har ca 1 pass/vecka var (ut eller in) så det är inte så betungande och kollektivet fungerar bra som det är men det kan ju ibland vara svårt att hitta hyresgäster som kan stå kollektivt men med detta system kanske det kan underlätta för de flesta? Eller är det in/ut som tar mest tid kanske?

Kom gärna med åsikter!!:bump:

Sv: Foderautomatik-hur mycket värt för dig?

putt putt....

Ingen som har någon åsikt om detta? =)

Beroende på hur dom inackorderade jobbar och vilka tider dom brukar va i stallet så är nog fodringsautomater olika mycket värt.
Oftast så fodras det ju i samband med in och utsläpp och då måste det juändå va någon i stallet. På kvällarna brukar det oftast vara någon i stallet ändå så jag tror att en grovfoderautomat till lunchen är det bästa.

Visst är det viktigt att fodringstiderna hålls och att hästarna får rätt mängd foder men för mig är det även viktigt med tillsynen. Jag vill att någon personligen ska kolla till hästarna ffa på kvällen.

Jo, tillsynen håller jag med om är viktig men vårt system bygger på fasta pass dvs det är inte den som råkar vara i stallet en kväll som fodrar utan den som har insläpp ska också fodra kväll vilket blir ganska mycket tid mellan insläpp och kväll och för dem som har unghästar ex och kanske inte rider varje gång blir det bara dötid så att säga, dessutom bor en del ganska långt från stallet så att åka hem emellan vore både dyrt och jobbigt för dem så på så vis tror jag nog att automaterna skulle få sin funktion.
Sedan är det ju som du säger att någon är ju alltid i stallet kvällstid så tillsyn blir det nog också även om den personen inte fodrar.

På morgonen ex nehövs ingen fodring före utsläpp, man kan komma direkt och släppa ut utan att vänta på att hästarna ska äta upp vilket sparar tid för många då de kanske ska iväg till jobbet och så efteråt + att lunchen också är automatisk så de behöver inte stanna för att luncha.

Eftersom vi har ett ganska strikt kollektivsystem då det är tämligen många personer i detta kollektiv sker det inte så många byten eller "gentjänster" hyresgästerna emellan utan de sköter sin del av stallpass och sin häst så att säga och det fungerar jättebra så, självklart hjälps en del åt vissa dagar och så men generellt är det ganska självständigt arbete.

Men detta med automater är ju inte så vanligt inom inackorderingsstallen om jag förstått det hela rätt så det är klart att många kanske tycker det är "onödigt" och är allmänt oinsatta i hur det kan fungera med ett sådant system - svårt att veta, man får väl prova kanske =)
Jag har dock haft detta till mina hästar ett tag nu och skulle aldrig byta tillbaka! Det är mycket tidsbesparande och hästarna håller sig sysselsatta och är i fin form i hull och så.

putt putt

Kom gärna med fler åsikter!!!

Jag skulle aldrig gå med på en sådan lösning.

Jag föredrar helt fri tillgång på grovfoder och så kan man fodra kraftfoder morgon och kväll. Mina får så pass lite kraftfoder så jag ger nu kraftfoder endast en gång om dan, så står de och mumsar grovfoder resten av dygnet.

Tycker inte om automater i samband med djur och utfodring. Vad händer om automaten går sönder? Står hästen/hästarna då utan mat tils det upptäcks? Om någon missar att fylla grovfoder, då får den hästen inget den dan, eller?
För min egen del är det allt för mycket som kan strula så jag föredra enkla och billiga lösningar. En rejäl foderhäck som rymmer en rundbal så räcker grovfodret länge.

/M

Jag skulle aldrig gå med på en sådan lösning.

Jag föredrar helt fri tillgång på grovfoder och så kan man fodra kraftfoder morgon och kväll. Mina får så pass lite kraftfoder så jag ger nu kraftfoder endast en gång om dan, så står de och mumsar grovfoder resten av dygnet.

Tycker inte om automater i samband med djur och utfodring. Vad händer om automaten går sönder? Står hästen/hästarna då utan mat tils det upptäcks? Om någon missar att fylla grovfoder, då får den hästen inget den dan, eller?
För min egen del är det allt för mycket som kan strula så jag föredra enkla och billiga lösningar. En rejäl foderhäck som rymmer en rundbal så räcker grovfodret länge.

/M

Förstår absolut din syn på detta men det skulle inte fungera med de hästar som står inhyrda hos oss med så stora balar i hagen, de går ute i hagen två och två, och skulle inte kunna äta upp en så stor bal innan den blev dålig. Dessutom vill de flesta som tränar/tävlar ha lite koll på hur mycket foder hästen verkligen äter så därav mina tanke med "anpassningsbar" fri tillgång både ute och inne.

Fri tillgång i boxen är svår att lösa på något annat sätt än det jag tänkt mig dvs fri tillgång i form av foderhäckar (hörnfoderhäckar) och de kan innehålla upp till 20 kg hö så alla kan välja själva hur mycket deras häst ska ha under em-kväll-morg, åtgången anpassas efter hur man ställer galleravstånden dvs smalare=det tar längre tid att äta och upp och hästen får i sig mindre mängd, bredare=tvärtom

Att någon skulle glömma lägga i foder till sin häst tycker jag inte är ett hållbart motargument med tanke på att alla är här varje dag hos sin häst och en sådan enkel sak som att fixa mat till sin häst bör alla kunna klara av.

Däremot kan man fråga sig om kraftfoderautomatik är nädvändigt för de kan man ju ge i samband med att man befinner sig i stallet, flera av våra hästar som inte äter så pass mycket kraftfoder att de inte kan fodra vid ett tillfälle men alla har ju oliak rutiner och önskemål för sina hästar så kraftfoderautomatiken är tänkt att vara ett komplement som ska kunna passa majoriteten och kanske inte just den enkskila personen som vill ge 2 dl/dag eller däromkring.

Angående elavbrott och så som skulle kunna störa kraftfoderaut. så är detta inget problem då de inte går på el vilket dessutom innebär en stor säkerhet för hästen. Skulle automaten mot all förmodan gå sönder är den säkrad så maten inte kan åka ur och laga den får man göra dagen efter så det enda som händer är att hästen blev utan kraftfoder just den natten...

Jag ser en viss hjälp av automater tex skönt om hästarna redan ätit när man kommer på morgonen för att släppa ut dem. Det är också bra till fodringar när man har svårt att vara där tex lunch. Men är man ändå i stallet på kvällen så ser jag inget behov då. Är man många i ett stall borde behovet vara mindre än om man är få. Vad är det för automater du vet om som där kraftfodret bara fylls på en gång i veckan och inte kräver el? Jag har sett ett system med tryckluft men det är väl ändå el som driver luften i det systemet.

Jo, är man ändå i stallet så visst kan det tyckas onödigt men som jag tidigare skrev så har vi fasta pass för varje person så det är inte den som råkar vara i stallet som fodrar, möjligtvis att man skulle ge sin egen häst kraftfoder när man är i stallet så behöver man inte ha automater utan bara höhäckarna men de flesta vill ju att hästen ska ha kraftfodergiva 3 ggr/dag för att sprida den dagliga givan så mycket som möjligt.

Oftast är det inte så många i vårt stall varken morgon eller kvällstid, mest den som har passet då de flesta andra redan varit där under dagen/em, de har så flexibla tider.
Det är nog det som gjort att jag börjat fundera över detta då jag insett att de tycker det är lite drygt at vänta från em intaget till kvällsfodringen samt att vänta på att hästarna ska äta upp på morgonen innan utsläpp + vara kvar i stallet till lunch fodring.
Det är ju så våra rutiner ser ut, det är ju säkerligen väldigt oliak rutiner i olika stall, många har kanske så att den som är i stallet kvällstid er mat helt enkelt men så är det inte hos oss.

Jag har installerat automatisk utfodring i stallet och i hagarna och hästarna får nu sin mat fem gånger per dygn istället för tidigare tre gånger. Hästarna mår bättre, är lugnare och jag slipper passa fodringstider. Skönt med "färdigfodrad" häst när jag kommer till stallet för att rida på em. I fredags var jag bortapå middag och hästarna fick mat dom oxå. Helt ok att inte behöva stiga upp i ottan efter en lång kväll.
Att fodra med automater innebär bl.a. att vi bättre kan fodra på hästens villkor, dvs många givor per dag och att det finns mer tid till hästen. Vi ger den sista givan kl.23.00 och det är jätteskönt att kunna stänga stallet tidigare, istället för att bara som tidigare vänta på att ge den sista givan. Den näst sista givan ger vi manuellt och på så sätt kan vi ge en extra giva.

Hmm, på ett sätt så tycker jag att det vore en toppenlösning. Eftersom någon ändå är där för in/utsläpp så kontrolleras ju hästarnas välmående, och man kan spara tid (vilket säkert känns viktigt för dem som arbetar och måste upp i ottan för att fodra). Men - som någon sa - om det krånglar som tekniska prylar tenderar till att göra, så skulle jag bli mindre glad. En förutsättning är alltså att den som sköter in/utsläpp kontrollerar att alla apparater är i sin ordning, och då kanske man inte längre sparar tid? Lite moment 22 ;)

Att förutse att automaterna ska krångla är väl ändå inte så realistiskt? Klart saker kan gå sönder men inte är det några speciella driftproblem med dessa, har själv haft mina ett tag och det har aldrig varit några som helst problem, skulle det bli det så får man laga det som gått sönder, automaterna i sig kan inte lösa ut så att allt foder åker ut till hästen vid ev fel så jag förstår inte riktigt tänkandet med att prylarna skulle gå sönder mer än vad ett avlopp, el-uttag, armatur, brytare, varmvattenberedare, fläktar, ventilation osv skulle kunna gå sönder för att inte tala om brandrisken i stallmiljö om vi nu pratar om säkerthet för hästen. Automaterna blir ju liksom allt annat i stallet en sak som måste underhållas och hållas allmänt under uppsikt så som man redan gör med allt i stallet som kan orsaka skada/problem för hästar eller människor.

Jag har installerat automatisk utfodring i stallet och i hagarna och hästarna får nu sin mat fem gånger per dygn istället för tidigare tre gånger. Hästarna mår bättre, är lugnare och jag slipper passa fodringstider. Skönt med "färdigfodrad" häst när jag kommer till stallet för att rida på em. I fredags var jag bortapå middag och hästarna fick mat dom oxå. Helt ok att inte behöva stiga upp i ottan efter en lång kväll.
Att fodra med automater innebär bl.a. att vi bättre kan fodra på hästens villkor, dvs många givor per dag och att det finns mer tid till hästen. Vi ger den sista givan kl.23.00 och det är jätteskönt att kunna stänga stallet tidigare, istället för att bara som tidigare vänta på att ge den sista givan. Den näst sista givan ger vi manuellt och på så sätt kan vi ge en extra giva.

Roligt att du också insett det positiva med automatisk utfodring! :bump:
Är det endast dina egna hästar i stallet eller har du också inhyrda?
Har du något speciellt fodersystem eller får de fri tillgång på grovfoder eller hur har du löst det?:)

Roligt att du också insett det positiva med automatisk utfodring! :bump:
Är det endast dina egna hästar i stallet eller har du också inhyrda?
Har du något speciellt fodersystem eller får de fri tillgång på grovfoder eller hur har du löst det?:)

I boxarna har vi höautomater (morgonfodring, sen kvällsfodring) och kraftfoderautomater. I hagen lunch- och em fodring med Automatigrindar

OK, verkar som en bra lösning =)

Att förutse att automaterna ska krångla är väl ändå inte så realistiskt? Klart saker kan gå sönder men inte är det några speciella driftproblem med dessa, har själv haft mina ett tag och det har aldrig varit några som helst problem, skulle det bli det så får man laga det som gått sönder, automaterna i sig kan inte lösa ut så att allt foder åker ut till hästen vid ev fel så jag förstår inte riktigt tänkandet med att prylarna skulle gå sönder mer än vad ett avlopp, el-uttag, armatur, brytare, varmvattenberedare, fläktar, ventilation osv skulle kunna gå sönder för att inte tala om brandrisken i stallmiljö om vi nu pratar om säkerthet för hästen. Automaterna blir ju liksom allt annat i stallet en sak som måste underhållas och hållas allmänt under uppsikt så som man redan gör med allt i stallet som kan orsaka skada/problem för hästar eller människor.

Förstår inte riktigt hur du menar med "att förutse"? Vad jag försökte få fram i mitt svar om vad foderautomatik är värt för mig är a) värt rätt mycket i sparad tid men b) något som jag kanske ändå skulle oroa mig för att det skulle krångla. Har inte haft automat i något stall där jag haft häst och därför känns steget långt mellan avlopp (som alla stall haft ;)) - foderautomat. Men det är kanske som teknik i allmänhet, en gång i tiden var ju internet nytt och svårbegripligt? Det låter jättebra att de är driftsäkra, annars skulle jag inte ens överväga automat. Och oron ligger snarare i att maten inte kommer ut alls, än att allt kommer på en gång.

Håller helt med. Det finns bara fördelar som jag ser det. Ett bättre liv både för människor och hästar.

Förstår inte riktigt hur du menar med "att förutse"? Vad jag försökte få fram i mitt svar om vad foderautomatik är värt för mig är a) värt rätt mycket i sparad tid men b) något som jag kanske ändå skulle oroa mig för att det skulle krångla. Har inte haft automat i något stall där jag haft häst och därför känns steget långt mellan avlopp (som alla stall haft ;)) - foderautomat. Men det är kanske som teknik i allmänhet, en gång i tiden var ju internet nytt och svårbegripligt? Det låter jättebra att de är driftsäkra, annars skulle jag inte ens överväga automat. Och oron ligger snarare i att maten inte kommer ut alls, än att allt kommer på en gång.

Om det skulle vara som du säger att maten inte skulle komma ut alls så ser man ju dagen efter att något inte stämmer och då får man ju åtgärda det.:) Jag tycker inte att det är ett så stort problem att jag inte skulle välja att köpa detta för att sedan fundera om maten kommer ut eller ej, trots allt så är ju grovfodret det viktiga och det kommer vi inte ha någon automatik på.

Jag ska ge ett exempel på vad jag tycker är att oroa sig för:
Ett problem som uppstått hos oss fler än en gång är att vattenledningen till vattenkoppen har brustit/lossnat från fästet i koppen och hela boxen stått i vatten på morgonen när man kommer ut till hästen. Detta anser jag är ett mer oroande moment, visserligen har vi åtgärdat detta så att hästarna inte ska kunna bita eller komma åt dessa vilket var anledningen i ovanstående fall men det är ett betydligt större orosmoment för både mig, hästen och vår brunn (vi har eget vatten) då det kan bli extrema problem om vattnet skulle "ta slut" pga ett så pass stort läckage än att hästen inte fått kraftfoder en natt.;)

Min fråga i denna tråd berör delvis vad man anser om foderautomatik i största allmänhet (vilket du svarat på) men också om min idé att använda det i det stall jag driver, dvs inackorderingsstall med kollektiv skötsel så om vi bortser från tekniken och alla ev orosmoment, tycker du att det låter som en rimlig lösning för mitt koncept med kollektiv?:bump:

Tanken med tråden var delvis att man kunde tänka sig in i varför och till vad jag tänkt använda detta och inte fokusera så mycket på hur apparaten i sig fungerar, jag vill gärna ha synpunkter på om det kan vara en bra lösning i mitt fall med min verksamhet så att säga, hoppas du förstår hur jag menar:)

Jag skulle verkligen tycka att det var bra med foderautomatik.
Jag förstår inte riktigt bara hur det fungerar. Omkring 200-300 kr tycker jag att det skulle vara värt för dina inackorderade att slippa köra till stallet för morgon o kvällsfodring. Finessen är ju att sista man kan ge en giva före hemgång och sedan fodrar automaten vid ex 23.00 tiden på kvällen. Och tidig morgon.
Var hittar man dessa foderautomater ? Är det dyrt ?

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 032
Senast: spinxx
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 329
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama