Foderärtor??

heidi maria

Trådstartare
Hej! Letar efter något billigt och gott att komplettera proteingivan med, då en av mina ston inte gillar stora mängder lusern. Stötte då på foderärtor!

Har några frågor: ges detta överhuvudtaget till hästar? Är det hela (torkade?) ärtor man då ger, eller är det behandlat på något sätt? Näringsvärde för häst? Äter en kräsen häst det tro?

Sv: Foderärtor??

Har ej svar på alla dina frågor, men jag fodrade några av mina hästar med stud balancer ett tag, och det innehöll bla några tillplattade gröna ärtor. En av hästarna åt allt utom just de gröna ärtorna som han lyckades pilla bort varenda en och lämna kvar i krubban...

Annars är havre ett billigt och mycket proteinrikt foder.

Hittade detta i utfodringsrek. för häst:
Proteinfodermedel
Ärter: kärna, mat/foderärt
ts: 87%
mj: 11,1
g smbrp: 176
Ca: 0,8
P: 3,7
Mg: 1,1

Havre är absolut inget alternativ till den här hästen. (Väldigt het och har svårt för att ta det lugnt och vänta, blir väldigt frustrerad av överskottsenergi) Mina två andra får havre om det passar höet, men vi har nu ett mkt energirikt hö med en aning lägre proteinhalt. Vill inte ha så mkt Mj på köpet då utan lite mer protein men lägre energi. :)

Okej låter som ärtorna inte är ett alternativ, hon är väldigt kräsen, äter helst inte ens betfor. Men linfrökaka är smaskens så får väl ge mer av den istället. Tack för hjälpen!

Senast ändrad:

Å tack! Men det blir nog inga ärtor för vår del då det är den kräsna av dem som är skeptisk mot lusernet, de andra mumsar i sig!:)

Linfrökaka innehåller ett protein som är mycket svårsmält för häst, de kan inte ta upp proteinet. Foderjäst innehåller mycket protein och hästar tycker i allmänhet det är smakligt, som grädde på moset växer hovarna otroligt fort om man fodrar med foderjäst:)

Räknat på protein/ kr så är väl inte ärtor särskilt billigt?

Jag kom fram till att soja är det absolut billigaste proteinet räknat per krona, när jag räknade.

Sen Spannex Lusern som är bra mycket billigare än andra märken och dessutom innehåller 160g SMRP/kg.

Jodå, de kan ta upp proteinet, men inte lika effektivt. Men däremot saknas lysin i linfrö, som är mycket viktigt att de får i sig.

Sojamjöl är billigt och smakligt, alla mina kräsna hästar gillar det. Finns på Granngården i storsäck.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023