Foderananyls??

fettso

Trådstartare
Hm skäms att säga det men har aldrig analyserat förut.
Hur går det till??Jag har två omg hö från olika skördar att analysera, hur ska jag gå tillväga??

Hur räknar man sedan ut foderstat?

Sv: Foderananyls??

Gå in på t ex www. analycen.se så kan du läsa om hur du går tillväga vid en analys.

För att lära dig räkna ut foderstat kan du köpa boken Hästens näringsbehov och utfodring och/eller använda dig av nåt foderstatsprogram och/eller fråga här på Buke! ;) (man får dock inte skriva en tråd i syfte att få hjälp med enskilda foderstater men du är välkommen att PM:a mig t ex så kan jag hjälpa dig)

Och du - inte att skämmas över! Nån gång måste ju vara första gången för alla och huvudsaken är att man är villig att lära sig.

Tack så jättemkt!!:)Ska Pma:dig längre fram då!!

Jag fattade inte hur jag skulle gå tillväga på hemsidan, det jag har är hö i småbal, ska jag bara ta några nävar i en plastpåse och lämna på Lantmännen att skicka in??
Hur ska jag märka påsarna, har två olika hö nämligen.
Vad vill jag veta genom analysen?Torrsubstans??:crazy:

Har ingen aning om nånting som ni ser:rofl:

www.analysen.se har påsar/kuvert man kan beställa att skicka in hö i, samt ett formulär som du fyller i och skickar med proverna, de svar du vill ha är torrsubstans, smältbart råprotein, energi, samt mineraler (kalcium, fosfor, magnesium och kalium har jag fått svar på .

Jag gick en kurs på komvux i hästvård förra vinter och den var jättebra, hör dig för om det finns en sån där du bor

Direkt svar till dig milly, uppmana INTE andra användare att PM:a detta uppfattas som att utföra en tjänst och räknas som annons.

Boj/moderator

Följer man länkarna på Analycens sida kommer man hit

http://www.analycen.se/lantform.asp

Där beställer du emabalage så du har något att stoppa höet i.

här är följdsedeln som ska med

http://www.analycen.se/pdf/lant/bestallning/lantfoljesedel.pdf

Här kan du läsa om provtagningsanvisningar om HUR du gör..MEN detta följer ändå med i embalaget du beställer

http://www.analycen.se/grovfoder2.asp

Ang att du har hö från 2 olika partier. endera om du känner dig rik så analyserar du partierna var för sig, eller så tar du ett sammlingsprov.

Eftersom du nekar PM, tar jag det här offentligt. Ditt tidigare inlägg hade inget med tråden att göra, det går bra att öppna en tråd under Bukefaloshjälpen om du vill diskutera ämnet, jag föreslår också att du friskar upp minnet med hjälp av reglerna också.

Boj/moderator

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 039
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?