Foderallergi

Iddefixen

Trådstartare
Är det någon här som har haft en hund med foderallergi?
Hur var symptomen?

Börjar fundera på om vår valp kan vara allergisk mot Royal Canin fodret. Han har ätit Hills dietfoder en vecka och mått toppen. Igår började vi byta över, mycket försiktigt. Men idag är magen sämre igen.
Är så rädd att han ska bli dålig igen (sist åkte vi akut till blå * i gbg, han var riktigt risig...). Hans tarm var överansträngd. Men varför visste de inte.

Usch vad detta är jobbigt!!! :(

Jag har en hund som är glutenallergiker - dvs mot ett antal x foder!

Symptomer - Elektra kliade sig jämt! Diarre och kräkningar bland annat!

Det kan yttra sig som klåda bl.a i ljumskarna, i armhålorna och under tramdynorna.

Hej, jag har en hund som är allergisk mot någonting i vissa foder.
Symtom? HON KLIAR SIG!!!

Man blir så tokig, det går både oss och henne på nerverna. :crazy:

Vi var på djursjukhuset där dom tog prover. Dom såg att det fanns allergener i blodet, men att man helst ska vänta tills hunden är ett år för att göra ett pricktest, för att se VAD hon är allergisk mot.

Det konstiga är att jag kört med ett superdyrt allergifoder ett halvår, som hjälpt föga. Nu har jag beställt ett annat betydligt billigare foder till den andra hunden, och när unghunden fick äta det i några dagar så kliar hon sig inte! :D peppar peppar

ha de

Det är krångligt det där med allergi.

Numera har vi hittat ett bra foder som fungerar för vår hund men i början när vi började misstänka glutenallergi så uteslöt vi det mesta och hunden fick mat som var hemlagad och sammansatt noggrannt .

Mina föräldrar hade nämligen en gråhund med samma åkomma. Måste berätta detta för det började också i ung ålder hos denna hund. Veterinärer ville inte ta några tester som hunden var så ung med mera men till slut tjatade vi till oss det men då hade redan min mamma hunnit och skicka brev till Saida som sa det är mjölallergi! En vecka senare fick vi provsvaren och ja det var glutenallergi! Ska tillägga att hunden blev 13 år gammal!

Räknas inte riktigt till foderallergi kanske, men hanen är känslig mot soja och spannmål (korn, vete, havre). Han klarar det i små mängder, men större mängder så får han diarre/lös avföring.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 990
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar