I

islands

En enkel fråga som jag velat ha svar på hur länge som helst! Vad utfodrar man en häst med? Vad behöver en häst? Vad är kraftfoder och vad "hjälper" det för? Vad utfodrar man en häst med och varför just de fodret?
Kan någon försöka förklara för mig så jag verkligen FÖRSTÅR vad jag ger alla dessa hästar för något. :confused:

Ha en underbar fortsatt lördagskväll :D

Sv: Foder?

Grovfoder som hö, hösilage ev halm, lucern. Varför, därför att det fodret är livsviktigt för hästen.

Grovfoder som hö, hösilage ev halm, lucern. Varför, därför att det fodret är livsviktigt för hästen.

.. var nog mer ute efter en förklaring för va de olika fodersorterna gör för nytta :angel: , precis som vad en förklaring till varför det är så viktigt med grönsaker till oss.

.. var nog mer ute efter en förklaring för va de olika fodersorterna gör för nytta :angel: , precis som vad en förklaring till varför det är så viktigt med grönsaker till oss.

Det är bra om du uttrycker dig lite tydligare än vad du faktiskt gjorde, sen är det så att en islänning har en grovtarm som är 1 m längre än för övriga raser vilket innebär att de har mer nytta av grovfoder än av kraftfoder som är svårare för dem att tillgodose sig. Dom är helt enkelt grovfoderomvandlare.

Hästar ska ju äta mkt grovfoder så de håller igång magen, kraftfoder är inte nödvändigt oftast om man inte har väldigt dåliga värden på grovfodret eller om man inte har en svårfödd häst.
Vad du utfodrar en häst med beror ju på vad du har för grovfoder, vad hästen behöver mer av, behövs det mer protein, ger man ju något proteinrikt ex, lusern, soja. Men behöver hästen mer energi ger du något energirikt olja, korn mm.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 056
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka