C

Ciisssii

Hejsan!
Jag har en arab (D-ponny) som inte rids så mycket, utan går på lösdrift med 5 andra hästar. Vad ska jag ge honom för stödfoder förrutom hö? Jag funderar på Pellets Grund. Är det bra för en häst som rids ca 2-3 dagar i veckan (pg a skada)?

Sv: Foder.

Det beror på vad du har för hö. Särskillt proteinvärdet kan variera massor. Har du bra hö (bra balans och tillräckligt med näring) behöver du inte ge tillskott alls.

För att veta vad höt innehåller behöver man göra en analys först.

Det beror på vad du har för hö. Särskillt proteinvärdet kan variera massor. Har du bra hö (bra balans och tillräckligt med näring) behöver du inte ge tillskott alls.

För att veta vad höt innehåller behöver man göra en analys först.

Helt vanligt hö :/ men just nu äter han bara gräs (sommarbete) men han har saltsten och vatten i hagen och nu när han rids är han ganska trött och blir lätt svettig! Även fast jag rider på kvällen när de inte e varmt så jag tänkte att han kanske får för lite näring för att kunna ridas ordentligt.

Hästar blir lätt loj och slö när dom går på bete. Inget ovanligt i det. Det är jobbigt att gå på bete dygnet runt.

Hästar blir lätt loj och slö när dom går på bete. Inget ovanligt i det. Det är jobbigt att gå på bete dygnet runt.

Okej, det visste inte jag! Men då kanske det är bra med lite pellets som stöd?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka