M

majabergman

Jag har en galen nordsvensk på 12 år. Han är jättehet och jag har problem med fodret. Just nu ger jag han 1 lite lusern, plus lite betfor. Vad tycker ni?

Sen har jag en islandshäst som sällskap som min kompis rider. Han går ca. 4 ggr i veckan. Han får bara lite havre nu.
Vad tycker ni att jag ska ge honom? Han går inte särskillt hårt och han har ingen kondis.

Sv: Foder

Först och främst: Analysera höet så att du har en stabil grund att börja på. Sen måste du tänka på att vissa hästar beroende på deras personlighet behövet "ånga ur sig" en, två gånger i vecka för att må bra. I foderväg så finns det vissa fodermedel som ska vara stabiliserande för humöret. Men första du ska göra är att få till en balanserad foderstat och utgå från den.

Jag har en galen nordsvensk på 12 år. Han är jättehet och jag har problem med fodret. Just nu ger jag han 1 lite lusern, plus lite betfor. Vad tycker ni?

Vissa hästar bara är heta i sitt temperament, det är inget man kan påverka genom fodret. Du ger ju honom inget särskilt som skulle "stressa upp" honom... Hur mycket betfor ger du? Ett par dl?
Ger du stora mängder betfor (mer än några dl) kanske det kan påverka LITE...

En del kan lugna sig om man ger dom MER grovfoder (hö, silage, lusern) att tugga på men det kanske ändå inte påverkar dom vid ridning.

Sen har jag en islandshäst som sällskap som min kompis rider. Han går ca. 4 ggr i veckan. Han får bara lite havre nu.
Vad tycker ni att jag ska ge honom? Han går inte särskillt hårt och han har ingen kondis

Vad dus ka ge dom beror på vad du har för grovfoder. Utan analys på det går det inte att säga vad du eventuellt behöver ge utöver grovfodret.
Men låt säga att du har ett hö av normalvärden... då behöver du inte ge nåt mer än hö och mineraltillskott, kanske lite lusern till båda (det skadar aldrig). Du behöver inte ge kraftfoder till dom om de inte är svårfödda.
Det bästa är att du analyserar grovfodret så slipper du gissa dig fram.

OKej :) Tack för tipsen :) Jag "ångar" ur honom ca 2 ggr i veckan, med ordentliga galopper :)

Dom går på frigående, dom går ute nu dygnet runt. Isisen trivs bäst så och då får nordisen så lov att stå ute. Sen är jag borta på dagarna och har ingen som kan åka hem och mata dom så det blir frigående. Det är vanligt hö dom går på

När dom går in så får nordisen 2,5 kilo på morgonen, 3 kilo på eftermiddagen och 3 kilo på kvällen.

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 064
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 399
Senast: CFrisk
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V