S

sucka

Jag har en norsk skogkatt, han är stor men alldeles för smal. Nu funderar jag på hur jag ska få honom att gå upp i vikt. Han äter advance (hairball) just nu, men även mjukmat (olika märken och smaker).
Kan man använda mat för seniorerna eller blir det fel sammansättning då för en ung katt - 2 år?

Är väldigt tacksam för svar!

Sv: foder

Han behöver fett om han är smal, fick tips av en uppfödare att ge gräddfil och matolja. Bra för pälsen också.

Fetare foder är väl vad som kan rekommenderas. Foder som heter något med "light", "anti hairball", "senior" osv. bör generellt undvikas eftersom de ofta innehåller väldigt mycket fibrer, olösliga fibrer som katten inte alls behöver och som kan orsaka dåliga tarmar.

Jaha, det visste jag inte! Så han bör alltså ha ett vanligt foder...utan några "specstämplar"?

sucka skrev:
Jaha, det visste jag inte! Så han bör alltså ha ett vanligt foder...utan några "specstämplar"?

Japp, ett vanligt foder med mer fett än vad de vanligvis innehåller. Har för mig att både Precept Plus och Eukuna Lamm & Lever innehåller mycket fett.

Då ska jag kolla på det!
Tack så mycket för hjälpen!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka