H

Hoppla

Jag har 2 st ponnyer. Båda är hopp ponnyer. Idag fodras de med Krafft Sport och Krafft Grund, men eftersom man ska ge en häst mellan 4-6 kg per dag blir det alldeles för dyrt att fodra med det. En säck går åt på 6 dagar.

Vad kan ni rekommendera för foder?

Ponnyn som idag går på krafft sport är en lagom pigg ponny. Hon är 8 år gammal, väldigt nätt i modellen. 137 cm hög. Hon är lättfödd men tränas hårt så hon blir aldrig tjock. Hon tävlat LA på nationell nivå och ska debutera MSV om några veckor. Jag ger henne även hippoextra olja (100% sojaolja) för att hon har varit seg, men blev mycket piggare på den oljan.

Ponnyn som går på krafft grund är 4 år gammal. D-ponny, hollänsk import. Väldigt smäcker och högrest. Ganska lättfödd. Tävlat LC i dagsläget och ska matchas inför 5års championatet nästa år. Han arbetar 3-4 dagar på banan och rids ut 2 dagar i veckan, vilar ca 2 dagar i veckan. Ibland mer, ibland mindre. Han hopptränar en gång i veckan. Han är 146 cm hög i dagsläget, men växer nog någon mm till. Är dock väldigt "klar" i kroppsbyggnaden.

Båda hästarna har fri tillgång till mineraler i boxarna (vilket de slickar flitigt på!)

Båda hästarna får ca 10 kg hö varje dag fördelat på 4 utfodringar.
 
Sv: Foder?

"Ska ge"?

Det låter inte som att ni har sådär jättebra värden i höet om ni måste ge hästarna så många kg kraftfoder.
Jag skulle nog testa att ge några kg hö till sen byta ut kraftfodret mot lusern och ev havre. Det är ganska billiga och effektiga foder och man måste sällan ge några 4-6 kg av det. (Och måste man det till lättfödda ponnyer så ska man nog byta hö..)
 
Sv: Foder?

Jag tycker det verkar extremt mycket för en ponny att äta mellan 4-6 kg kraftfoder per dag!

Du kan nog fortsätta att fodra med det du har, men ge mindre. För att underlätta för dig att inte överfodra i onödan skulle jag rekomendera att ni räknar ut en foderstat. Tex. med hjälp av något av programmen som finns på internet. Ni behöver en analys på höet och kan sedan se vad mer ponnyerna behöver.
 
Sv: Foder?

Det står bak på säcken att en ponny som går så mycket ska ha så mkt. Glömde skriva att jag ger havre också. 6 dl/mål.
Hon får 1.2 liter/mål. Vi har mycket bra hö :)
 
Sv: Foder?

Hästarna får: 2 kg hö morgon
2 kg hö middag
2kg hö eftermiddag
4 kg hö kväll.
 
Sv: Foder?

Det står bak på säcken att en ponny som går så mycket ska ha så mkt. Glömde skriva att jag ger havre också. 6 dl/mål.
Hon får 1.2 liter/mål. Vi har mycket bra hö :)

Jesus. Min halvblodshäst som går 130 får 1 kg Krafft Grund och 7 kg hö/dag.
Bara som perspektiv alltså.
 
Sv: Foder?

För perspektiv kan jag ju lägga till att mitt 6åriga halvblod på 180 cm endast får knappt 1 kg kraftfoder om dagen. Han är svår att hålla i hull och tränas för fälttävlan. (Jag tänker inte säga att han tränas hårt, det finns det en väldigt liten del av hästarna som gör.. Vilket många tar fel på när de ska fodra sina djur.)

Genom att se på värdena i mitt hö vet jag att han får i sig det han behöver bara genom höet, mineraler. Sedan får han lusern för att hjälpa till att hålla hullet samt lite kraftfoder för extra energi.
 
Sv: Foder?

Fast att ni läser bak på säcken och lyder de råden säger ju en hel del.

Har man ett mycket bra hö ska inte ens en stor häst behöva den mängden kraftfoder.

Som sagt. Testa att dra ner kraften till 0, höj grovfodret 4-5 kg och lägg vid behov till lite lusern/havre.
Ni verkar ju ha rätt dåliga värden i höet så innan ni har gjort analys skulle jag lägga till nåt kg lusern för säkerhets skull. Om ni ska sluta med krafft'en alltså.
 
Sv: Foder?

Han är ingen elefant utan snarare åt det lättfödda russhållet - 163cm, 530 kg och står på halm. Lyckligtvis inte heller glupsk utan har en naturlig gräns i sitt ätande.
En vinter när det var väldigt kallt så ökade jag till 8 kg/dag och då mockade jag ut ett kg om dagen.
Jag gillar heller inte feta hästar utan vill ha mina ganska slimmade och anser att vi i Sverige generellt har våra hästar i överhull.
 
Sv: Foder?

Igen.
NEJ vi har inget dåligt hö. Jag är super kräsen när det gäller hö. Mina hästar får HÖ och inte ensilage eller hösilage. Mina hästar tål inte hösilage eller ensilage. Deras magar sprutar då. Jag kan redan nu säga att jag absolut INTE kommer sluta att ge de krafftfoder. Men tack för tipset. Om jag skulle göra det kommer min ena ponny inte ta ett steg frammåt.

Jag ville ha tips på olika matsorter. Inte om hur mycket hö jag ska ge mina hästar.
 
Sv: Foder?

Men vad du väljer för kraftfoder beror ju på ditt grovfoder. Det som grovfodret saknar kompletterar du med ditt kraftfoder. Annars blir det ju inte balans i foderstaten och hästen tappar fett, ork och/eller muskler.

Vad är ett bra hö? Vad innehåller DITT bra hö?
 
Sv: Foder?

Men vad är det för mj och proteinvärde i höet? För att någon ens ska föreslå foder så behövs de uppgifterna.
Det som står på säcken är rena bullshiten, företaget bakom fodret vill ju sälja så mycket som möjligt.
Fortsätter du med den krafftgiva du ger nu så får du kolik och andra magproblem som ett brev på posten, hästar är gjorda för att äta grovfoder och inte flera kg kraft... Dessutom så kommer en hopponny ytterst sällan upp i högpresterande arbete. Trav och galopphästar är högpreserande som jämförelse.

Kan tillägga att min distanshäst som inte är den lättfödda varianten käkar 2 kg grow alfa.
 
Sv: Foder?

Jojo, jag menade bara att ditt snarare var extremt åt andra hållet. :p
Det är ju väldigt få hästar i den storleken som mår bra av den mängden foder, liksom.
Precis som väldigt få ponnyer skulle klara av ts foderstat utan att se ut som ballonger.
 
Sv: Foder?

Men uppenbarligen så har du ju inte så stor kunskap om du tror att ditt foder är bra om de behöver så mkt som de får nu utan att bli feta.
10 kg av ett BRA hö borde räcka för en ponny som "normalrids". (Eventuellt med några dl av mj eller protein för att komplettera ev. fel i analysen)

Varför kan du inte tänka dig att ge mer hö? För tungt att bära?

12 kg hö var, 1 kg lusern och 1 kg havre. Låter inte det bra?
 
Sv: Foder?

Har inte orkat läsa vad de andra svarat, men kan ju inflika att det som står på säcken extremt sällan stämmer med vad hästen egentligen ska ha. Det är klart att foderföretagen vill att man ska trycka i sin häst så mycket som möjligt för då måste man ju köpa mer hela tiden när fodret tar slut.
 
Sv: Foder?

Jag håller med övriga om att det låter helt galet att dina ponnyer ska äta så mycket kraftfoder, och helt ärligt så trodde jag inte det fanns någon som var så dum att denne fodrar efter vad som står på baksidan av säcken..... (Förlåt)

Vad har ni för värden på höet? Det är därifrån man får utgå när man ska välja foder. Funkar ponnyerna inte på mindre kraftfoder än det dom äter nu så är det mest troligt antingen (väldigt) dåliga värden i höet eller så passar inte kraftfodret ihop med höet.

Låter lite skrämmande för mig att din ponny inte skulle ta ett steg framåt om h*n inte fick kraftfoder - det om något säger mig att någonting är fel.

Har du ingen analys så ta en, jag och flera andra här kan säkert tänka sig att hjälpa dig att räkna ut en lämplig foderstat till dina ponnyer - det skulle bli både billigare och du skulle ha mer välmående ponnyer som troligen skulle prestera bättre också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 629
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 954
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp