foder vid transport

SofiaOfSweden

Trådstartare
Vi ska åka till kliniken imorgon och röntga hästen, och åker vid sju-tiden. I vanliga fall brukar hästen få mat vid sju-tiden, men vi hade tänkt vänta med den och låta honom äta frukosten i transporten då han kan vara lite krånglig vid transporter. Nu är min fråga; kan hästen äta kraftfoder alldeles innan åkning? Vi ska åka till Uppsala från Stockholm, så hela turen kommer ta ca 1.5 h, minst.
 
Sv: foder vid transport

Min erfarenhet är att hästen inte äter hö i transporten, du har ingen möjlighet att fodra tidigare...
 
Sv: foder vid transport

Jag skulle kunna låta min göra det iaf, vet inte vad andra tycker om det. Varför skulle han inte kunna göra det? Annars skulle jag hoppa över kraftfodret för just den gången, det dör han inte av.

Ullis
 
Sv: foder vid transport

Mina hästar äter iaf hö i transporten. Den ena ghorde det inte i början, men nu är hönätet tomt på ett nafs. Ger dock ensilage ist för hö i transporten, då det är risk att hö i transporten försämrar luften rätt avsevärt.

Ullis
 
Sv: foder vid transport

Jag skulle försöka ge frukosten tidigare. Det är viktigt att det har en bra grund att stå på tidigare. Har ni ingen möjlighet att åka upp en timme innan så hästen hinner äta upp och inte känna sig stressad.

Annars kan du alltid ge hö i transporten, så hästen har något att pyssla med. Vissa anser att man itne skall de för att de kan äta för fort och det är ju inte bra, men jag har aldrig träffat på detta, utan ger hö i transporten så hästen har något att pyssla med istället för att börja bråka eller något. Angående kraftfodret har jag aldrig hört att man inte kan ge det innan transport.. men du behöver väl kanske inte proppa hästen full med betfor så den går på socker och blir lite smågalen kanske :p.
 
Sv: foder vid transport

Haha okej, tack för alla svar ;) Hösilage har han alltid fått i transporten eftersom han är lite nervös av sig, och det är alltid bra för dem att ha något att pyssla med. Däremot har jag hört av någon anledning att man inte ska ge kraftfoder vid transport då hästen kan börja må illa och kräkas? :confused: Av det jag hört så kan en häst ej kräkas, isåfall dör den. Det var därför jag blev lite skraj, man vågar ju inte chansa :crazy:
 
Sv: foder vid transport

Låg och bläddrade i min bok ("Unghästar") igår kväll och kommer ihåg vad jag läste om hö i transport. Enligt den boken ska man INTE ge hö i transporten eftersom det är ett litet utrymme och det kan bli väldigt dammigt av höet då. Dessutom var det större risk för foderstrupsförstoppning vid transport än i vanliga fall, ansåg författarna. Inte vet jag, men så stod det där i allafall.
 
Sv: foder vid transport

Iofs, men jag tror inte att hösilage dammar lika mycket som vanligt hö, då hösilaget är lite "fuktigare" eller vad man ska säga.. Eller, jag tycker det, det kanske inte ens stämmer? ;/
 
Sv: foder vid transport

Jo visst är det så att ensilage är blötare, det är just av den anledningen jag ger det ist för hö i transporten! :idea:

Ullis
 
Sv: foder vid transport

Hästar kan inte kräkas! Om det är möjligt så ska man hellst inte utfodra hästen i tranporten (när man kör) detta eftersom risken för foderstupförstoppning ökar. Det är bättra att stanna transporten och låta hästen äta då. Men om hästen blir lugnare av att ha hö i transporten kan det vara bättre.

Det har jag fått lära mig iaf, om det är rätt eller fel vet jag inte.
 
Sv: foder vid transport

du kan väl ge häster morgon krafftfodret i boxen ca 10 min innan ni åker och hösilaget i transporten?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 073
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp