Foder vid konvalescens?

M

maverick

Hur förändrar Ni foderstaten om Era hästar från att ha ridits varje dag nu skall stå som konvalescent i 3 veckor?
undrar Maverick
 
Sv: Foder vid konvalescens?

maverick skrev:
Hur förändrar Ni foderstaten om Era hästar från att ha ridits varje dag nu skall stå som konvalescent i 3 veckor?
undrar Maverick

Det beror HELT på hästen för mig. Och foderstaten innan.

Jag ger fri tillgång på hösilage till mina, och sen får de kraftfoder utefter vad de behöver.

I 'normfallet' så en häst på boxvila så ska den ha så mycket hö/hösilage den äter, och så lite kraftfoder som möjligt. MEN, med ett dåligt hö t ex så kan man inte göra så, utan då får man t ex försöka byta ut kraftfoder mot annat kraftfoder, t ex byta befintligt kraftfoder så långt det går mot lucernhack. Det är att räkna som grovfoder och det tar lång tid att äta (dvs längre tids sysselsättning).

Samtidigt så tar man min valack t ex så kräver han MER på boxvila än i träning. Så där blir det hux flux en kraftfoderHÖJNING när han får boxvila. Och eftersom han redan har fri tillgång på BRA hösilage så blir det kraftfodret som höjs. Tack och lov är han av typen som man kan trycka i kraftfoder tills det kommer ut ur öronen på honom utan att han blir nipprig, ens om han bara står på box.

Kallblodsstoet jag hade fick man raskt plocka bort allt koncentrerat kraftfoder och ge så mkt hö det gick (fri tillgång om det var bra) och om man behövde ge något kraftfoder hålla det till lucern. Samtidigt som man fick sänka MJ till underhållsbehovet (dvs ta bort träningstillägget). Annars rev hon stallet och det pös ånga ur öronen på henne.

Så, man får se till individen. Men generellt så sänk MJ om det är en lättfödd häst, och ge så mycket grovfoder som det går (med bra hö/hösilage ge fri tillgång, med sämre ge så mkt som går och komplettera med lucern) och ta bort kraftfodret (ev ersätt det med lucern om höet inte är bra).

Det man riskerar om man inte gör något åt foderstaten alls är att hästen dels blir tjock, och dels blir odrägligt överpigg. Men även rena hälsoaspekter som den ökade risken för kolik, den ökade risken för korsförlamning etc gör att man bör se över foderstaten.

Och ledordet är att försöka ge hästen så många ättimmar som möjligt, dvs så stor del av dygnet som det är möjligt ska hästen ha mat framför nosen.

Morötter och äpplen och liknande är bra att ge istället för kraftfoder om hästen blir avundsjuk när kompisarna får.

Och som sagt, det finns alltid undantagsindividerna som är tvärtemot ;)
 
Sv: Foder vid konvalescens?

en liten fråga om lusernhack som jag aldrig kommit i kontakt med än.

lägger man den i krubban eller på golvet bland höet? elelr som jag ger hö i ett finmaskat hönät, kan man lägga det där? :confused:
 
Sv: Foder vid konvalescens?

goamarie skrev:
en liten fråga om lusernhack som jag aldrig kommit i kontakt med än.

lägger man den i krubban eller på golvet bland höet? elelr som jag ger hö i ett finmaskat hönät, kan man lägga det där? :confused:

Krubban är enklast. Rent teoretiskt kan man lägga det på golvet med höet om man har rent betonggolv under. Men hacket är ganska 'fint' och lägger man det på t ex spån så blir en hel del oåtkomligt för hästen, och lägger man det på halm trillar en hel del ner i halmen.

Samma sak med hönät och höhäck, hacket trillar igenom, och om man blandar i det i höet så ramlar hacket lätt ner på golvet iaf när hästen drar hö ur hönätet.

Så, jag lägger det i krubban, eller om de äter väldigt mycket hack, hänger upp en separat hink med hacket.

Kele (unghästen) äter ur en IKEA-kasse upphängd i hennes box (blir som ett hökapell man har i transporter typ) och där funkar det ju att läcka hacket, men det är för botten där är tät. I valackens höhäck t ex rasar hacket bara igenom.

Det är ganska finhackat (Kraffts Lucern MIX, med halmhack i är lite grövre) och det är ganska mycket 'boss' och smådelar i det.
 
Sv: Foder vid konvalescens?

Beror på varför hästen ska stå i konvalecens och individen. Ingen av mina har någonsin fixat att stå i boxvila utan det är liten sjukhage som gäller. Fri tillgång till grovfoder är en grundregel oavsett sjuk eller frisk häst.

För dagen har jag en häst som haft akut belastningsfång (efter ett hårt slag mot hoven) och där räckte det med att halvera kraftfodret. Skulle det har varit foderfång skulle en sån förändring kunnat förvärra saken. Hon står i liten sjukhage.

En av mina tidigare hästar fick senskador och skulle ha boxvila men han höll på att slå sönder sig själv och boxen så det blev förlängd konvalecens ute i liten sjukhage. Endast lite kraftfoder så att han fick de vitaminer han skulle ha, i övrigt fri tillgång till hö. Samma häst fick senare en allergireaktion på pellets med kraftig tarminflammation som följd och då fick han enbart hö tills han var frisk nog att kunna vänjas in på annat kraftfoder (jag blandar själv numer).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 260
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 790
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp