Foder under betet.

S

SessCa

Skulle behöva lite hjälp.
De andra hästarna på betet får Krafftfoder varje dag - hellst hade jag skippat det åt Glory. Tycker att dem ska klara sig på Gräs och mineralstenarna. :angel:
Men , nu får ju som sagt de andra hästarna och jag känner mig otroligt elak om Glory INTE ska få något.

Så, jag skulle vilja ha lite tips på något som inte innehåller så mycket energi och protein som jag skulle kunna ge honom under sommaren.
Funderade först på äpplen och morötter enbart för att ge honom något.. men det blir ganska dyrt under sommaren då de inte säljer ut foder morötter och äpplen här i stan. Utan man måste köpa "orginal".

Vill helst inte att han ska få havre nu under sommaren då han redan har massor med hull, han är lite blekfet rent ut sagt ;)

Sv: Foder under betet.

Betfor hade jag gärna velat slippa ge honom under sommaren eftersom vi enbart är ute en gång/dygn.
Då får det alltså stå och svälla ett dygn och jag är rädd för det här med jäsningen.
Jag är ute efter ett "färdigfoder" för hästar som lätt lägger på dig.
Vill att det ska skrammla i hans krubba också på kvällarna, och vist skulle jag kunna ge honom bara lite havre och lite betfor men då hinner han äta upp innan de andra är klara, då måste jag ändå hålla på och mota honom och vara "elaka matte när de andra får" - det är det jag inte vill. :crazy:

Jag vet att jag är skitfjantig, men det är min bebis vi pratar om. Vill inte se de där ledsna ögonen när hans lilla skrammel redan är slut.

Han behöver ju inte få så mycket, en näve "krubbskrammel" och en morot eller ett äpple i bitar blandat i, är ju egentligen pyttelite mat men han slipper ju att avundsjukt stå och titta på dom andra som äter.

Hann skriva innan jag läste ditt andra svar :smirk:

Kan du inte ta ut honom då och gå en tiominuterspromenad medans dom andra äter?

Eller så ger du honom lite krubbskrammel och förhärdar ditt blödiga hjärta lite, han dör inte! :devil: ;)

Självklart dör han inte.
Men att fylla krubban skulle hjälpa till så mycket.
Vi har uppdelade dagar under betet. Promenad kan funka under mina dagar, men inte de dagar så inte jag är där ute, eftersom den andra tjejen är rädd för honom, hon vågar inte mota bort honom när han beger sig mot en annan krubba, än mindre gå ut på en promenad med honom.

Och visst, självklart kan jag åka ut varje dag. Men det känns lite surt att de andra ska få flera fria dagar i veckan medans jag inte kan få det pga rädslan för min häst (som det inte finns några som hellst grunder till :crazy: )

Det finns många anledningar till att jag vill hatag i ett lågenergi foder - så snälla kan någon tipsa mig om det istället? :smirk:

Det "sämsta" fodret jag kan komma på är Krafft Ponny med 9,5 MJ och 50 g smrp. Kanske utblandat med nån näve Krafft Lucern Mix (7,5 MJ, 65 g smrp), som är en hackad blandning mellan gräsfröhalm och lucern. Som att fodra med ett par hg hö i krubban, i princip, det förlänger iaf tuggtiden medan de andra äter. ;)

Jag tycker du har helrätt! En knubbig häst behöver defintivt inget mer än bete, kanske skulle till och med betet begränsas (men det kan ju vara svårt).

Hmm, tja, till sak; vad kan du ge? Svårt, min första tanke var just äpplen o morötter, men om det känns dyrt så.... Kanske något pelletsfoder med låga värden?

Tack så mycket! :bow:
Nu börjar det likna det jag var ute efter! ;)

Men det blir ju så fasligt dyrt nu under sommaren när de inte säljer ut sånt till foderpriser :)
Innan kunde man köpa 40 kilos säckar för 40 :- hos Grönsakshandlaren men han säljer inte ut till foderpriser under sommaren.

Men på torget är det rätt billigt med äpplen. Behövs ju inte särskilt mycket. Sen blir det ju äppelsäsong och då ligger det fallfrukt överallt.

Min pålle får ju nästan bara hösilage, lite betfor med iblandade mineraler ibland + morötter.
Det verkar dock som att han inte bryr sig så mycket om det inte är nåt i krubban, han käkar glatt sitt hösilage.

Tror inte dom tänker på hur mycket det är. Får dom bara nåt i krubban så är dom inte så smarta att dom klurar ut att "grannen fick mer för han knaprar fortfarande, fy vad orättvist".

promblematiken kommer dock in som jag skrev i tidigare inlägg:

Vi har uppdelade dagar under betet. Promenad kan funka under mina dagar, men inte de dagar så inte jag är där ute, eftersom den andra tjejen är rädd för honom, hon vågar inte mota bort honom när han beger sig mot en annan krubba, än mindre gå ut på en promenad med honom.

Och visst, självklart kan jag åka ut varje dag. Men det känns lite surt att de andra ska få flera fria dagar i veckan medans jag inte kan få det pga rädslan för min häst (som det inte finns några som hellst grunder till )

En av mina stallkamrater är RÄDD för Glory och VÅGAR inte mota undan honom när han kommer för att smaka ur de andras krubbor!!!

Och då jag ser att du bor i malmö så gäller inte samma Morot/äpple priser som här. Handlaren på torget - som jag sa innan - säljer inte billigt under sommaren. Fallfrukt är inget alternativ då jag inte känner någon som har ett äppelträd.

Att blanda ut med hackat hö är ett alternativ... Morötter och äpplen också men det blir FÖR DYRT för att jag ska kunna betala de summorna hela sommaren. - Det är ett alternativ jag redan spekulerat i MÅNGA gånger.

Så vida ingen annan har några andra förslag så får jag tacka pinky för rådet om Ponnyfoder! :bow:

Vi har bra bete till våra hästar.
Under sommarmånaderna rids de hårt...förutsättningarna är ju de bästa för ultimat träning.

När de går på bete så får de vatten, tillgång till saltsten och INGET annat. Våra inackorderingar brukar alltid försöka pressa i sina hästar krafftfoder under första sommaren men de ger snabbt upp eftersom hästarna inte ens brukar intressera sig för krafftfodret :D .

Betet täcker upp behoven gott och väl, hästarna går hårt men blir ändå muskulösa, blanka och runda om buken :smirk: .

ecssory skrev:
Vi har bra bete till våra hästar.
Under sommarmånaderna rids de hårt...förutsättningarna är ju de bästa för ultimat träning.

När de går på bete så får de vatten, tillgång till saltsten och INGET annat. Våra inackorderingar brukar alltid försöka pressa i sina hästar krafftfoder under första sommaren men de ger snabbt upp eftersom hästarna inte ens brukar intressera sig för krafftfodret :D .

Betet täcker upp behoven gott och väl, hästarna går hårt men blir ändå muskulösa, blanka och runda om buken :smirk: .

Tänk om någon kunde läsa någon gång.. :smirk:

Jag sa:

De andra hästarna på betet får Krafftfoder varje dag - hellst hade jag skippat det åt Glory. Tycker att dem ska klara sig på Gräs och mineralstenarna.

Alltså, kort och gott är jag medveten om att han inte behöver något annat.
Men då de andra i hagen proppsar på att deras ska få för att få i sig vitlök och mineraler så MÅSTE jag ge Glory något, om inte jag ska följa med och "hålla handen" varje gång deras ska fodras eftersom de faktiskt är rädda för andra än sina egna hästar!!!

De har 3-4 dagars "ledigt" från hästarna i veckan.
Det är något jag också vill kunna utnyttja (OM jag känner för det) under sommarhalvåret.
DÄRAV grunden till tråden, DÄRFÖR ville jag ha råd om energifattigt foder.

Tack iaf för svar!! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 706
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17