Foder tll fölunge

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Siriano
  • Startdatum Startdatum
S

Siriano

Jag har en snart 6 veckor gammal fölunge som är rund och fin i kroppen, mamma är det dock lite sämre med då det inte verkar vara något tryck i deras bete alls just nu och därför får hon tillskottsfoder på betet. Det är bara det att lilleman tycker det är väldigt spännande att se vad hon äter och provsmakar gärna, helst med båda frambenen i hinken för att nå bättre (stoet får sin mat i en stor Tub-trug). Han är ganska burdus så mamma får knappt något tillträde till maten alls och ingen matro. Jag brukar försöka lura bort honom med att stå och gosa och klia men då stoet äter väldigt långsamt och får ganska mycket mat (ffa lusernhack) så blir det väldigt mycket kliande och nu börjar han bli lite väl social o närgången med människor.

Därför funderar jag på att ge honom en egen hink med mat för att få väck honom från stoets mat. Frågan är då om jag ska ge honom mjölkpellets eller om han kan ”äta” lusernhack? Lusernhacket blir ju mest bara sysselsättning, jag vet att han inte kan tillgodogöra sig så mycket utav det men det tar iaf lång tid för honom att pyssla med antar jag + att lusernhacket har jag ju redan hemma. Eller ska jag köpa och ge honom mjölkpellets? Är det bra eller dåligt att ge honom det då stoet verkar mjölka bra (iaf när jag har provmjölkat)? Det vore ju iofs bra om han minskade sitt diande så stoet mjölkar mindre och går upp i vikt, men om han ändå fortsätter dia som idag och även äter mjölkpellets är det väl risk att jag får en övergödd fölunge? Hur hade ni resonerat?

Sv: Foder tll fölunge

Har du ingen möjlighet att hissa upp hennes mat så han inte når? Ställa det på pallar, något slags foderbord eller göra en slags grind du kan hänga en transportkrubba på?

Jag har haft samma problem men allvarligare då fölungen fick foderstrupsförstoppning av maten. Jag fick ta in dem och hänga en stor transportkrubba extra högt i boxen.

Om fölungen är rund är det nog enklast att försöka hålla den från maten, jag vet dock att det inte är så lätt med snälla mammor. Ett av mina ston är riktigt bitchig mot sin fölunge och kör bort den från maten, vilket gör att den fölungen äter tillsammans med snälla stoet och hennes föl. :)

Vårat föl som vi fick förra året började smaka på både hösilage och kraftfoder redan efter 5 dagar. Då han inte reagerade med varken diarré eller liknande fick han fortsätta så. När dom gick på bete fick han en egen hink med lite foder plus att vi höll honom i grimma så att mamman fick äta ifred. Det funkade jättebra för både oss och hästarna. :-)
Lycka till.

Om en fölunge är rund och go gör det ingenting om den blir lite extra rund och go. Det är bara bra. ;) Om du ger din mamma ett foder som är lätt för fölungen att tugga så är det bara normalt att den provsmakar lite från henne. Vi fodrar våra ston med havrekross och det har alltid gått bra när fölungar provsmakat mammas mat.

Om en fölunge är rund och go gör det ingenting om den blir lite extra rund och go. Det är bara bra. ;)
Det håller jag inte med om. Jag vill ha hållbara avkommor med normal tillväxtkurva!

>Cyllene: Bra tanke. Får försöka lösa det på något vis så lilleman helt enkelt inte når krubban.

Liknande trådar

J
Avel Vi har ett föl som är född 2009-05-06. Hans mamma ville inte veta av honom överhuvudtaget och vi försökte med allt och lite till, hon...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: CK
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
19 262
Senast: LIA
·
Gravid - 1år Är det verkligen bara jag som vill skriva detta med ett frågetecken? Skriver en ny tråd här, för jag känner att jag inte vill svärta...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 699
Senast: ako
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 347
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka