Roligt att bli mamma?!?

Sv: Roligt att bli mamma?!?

Vill bara säga att jag känner igen det....
Fick en son 7/4, och hade också en tuff förlossning + blodförlust. Dock fungerar amningen bra....men när lillen var ca 2 veckor började han få magknip och vaknade mkt på nätterna och var ledsen. Fick rådet av bvc att testa minifom, vilket hjälpt.

Man blir deppig av för lite sömn, jag kände precis som du och grät flera dagar när jag sov som minst. Har svårt att sova på dagen men det måste man försöka göra när det är som jobbigast. Nu börjar det bli bättre, hoppas det håller i sig för dig nu!

Och vad gör man på dagarna? Själv har jag insett att bärselen är guld värd! Med den kan jag vara ute i trädgården och fixa, eller gå ner till stallet.
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Första tiden kan vara skitjobbig!! Hela ditt resterande mammaliv kommer inte att se ut som nu, jag lovar! Vi hade tuffa första två månader med L oxå, då han aldrig somnade förrän tidigast två på natten o var ledsen hela kvällarna. Det ändrar sig.

Angående att sova på dagen, så försök göra det. Även om du inte har gjort det förut, så är ju förutsättningarna ändrade nu, och en timmes sömn medan lillan sover gör väldigt gott! När din sambo är hemma, låt honom ta hand om henne så du får vara helt i fred emellanåt - antingen sova (och att de går ut eller åker i väg om du har svårt att sova om du hör henne), eller, om du är pigg nog, stick i väg o gör något helt annat.

Sen sätter ju hormonerna fart i o med förlossning o föräldraskap, o det gör säkert sitt till för att du känner dig nere.

Stort Lycka till!
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Jag tyckte de två första månaderna var rätt hemska faktiskt. Vi ammade och gav ersättning, vilket gjorde nattpassen långa. Och hon sov max 2 h i sträck. Så vi var helt slut. När hon var 3 månader slutade jag amma, och det var som att lyfta en sten från bröstet.

Nu är hon 4 månader och sover 4 h i sträck på nätterna och endast en matning. Och NU börjar jag tycka det känns lyckligt och härligt. (Men inte alltid!!!)
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Tack alla för era svar!:bow:

Nu har hon börjat sova bättre på nätterna, amningen fungerar fortfarande inte helt okej, mkt trugande, bökande och "bråkande" men skillnaden är att nu har jag ork och tålamod. Dessutom har hon börjat vara vaken längre stunder p dagen, utan att gråta, sitter och gör miner och är mer "med". och det är som det sägs, det kan man leva på och få energi av, även på natten:)

Hon är bara så söt, och nu har jag börjat känna mig mer "hemma" i rollen, även om jag fortfarande har svackor.

idag var jag ute med vagnen själv (med Nelly såklart;) )och vilken energi det gav mig:)

Som sagt, det är tufft, och det var så underbart att höra att jag inte var så dålig som jag tror att jag är..Det är normalt och känna sig vilsen helt enkelt.

Tack tack fina buke!:bow::bow::love:
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Vad roligt att höra att det känns lättare!
Även jag måste slå ett slag för att passa på att sova på dagen tillsammans med bebisen, det ger definitivt mer ork sedan. Kramar Sar:love:
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Skönt att höra att det vänder. Så känns det inte när man är mitt uppe i det.


Och bättre blir det. Jag lovar!


Lycka till!
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Kom på en sak som verkligen höjde mitt självförtroende i början. Lille Viktor låg och stånkade och krånglade så i sin säng på natten och jag tänkte att han kanske behövde rapa igen. Och det behövde han! Jag blev omåttligt stolt över mig själv.

Kanske bara en liten grej men som gjorde att jag insåg att jag visst kan vara bra för mitt barn och att jag nog kan lära mig att förstå vad han behöver.

Jag ifrågasätter fortfarande mitt föräldraskap och undrar om jag kommer att bli en bra mamma åt Viktor. Det kanske man aldrig slutar med?
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Nej jag känner mig inte tveksam till att jag är en bra mamma. Tvärtom känns det som att vi är de enda i hela världen som kan ta hand om honom så bra som vi gör :) Ingen annan än vi känner honom lika bra! Det är vi som vet hur han sover, vill äta, vill bli tröstad osv. Dessutom finns det ingen annan som gör honom lika glad som vi, hans föräldrar!

Men visst. Ibland blir det en blöja som inte byts i tid. Ibland är han hungrig och får vänta på maten aldeles för länge. Vi är inte helt perfekta. Men ändå. Vi älskar honom väldigt mycket och gör vårt bästa! :)

Jag tror att du är den bästa föräldern som finns för ditt barn! Han har varit med dig sen han föddes!
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Det vår vi hoppas.;)

Men jag har ändå mina tvivel. Hoppas att de ger med sig med tiden. Inte lätt att vara barn till en förälder som inte vet hur den ska vara förälder.
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Vad skönt att se att det går bättre.
Själv hade jag kunnat vara utan de 3-4 första månaderna. Blä :(
Och jag tyckte det var skitjobbigt med alla som sa att "det blir bättre", inte fan hjälpte det mig när jag var mitt uppe i det.

Däremot så är du absolut inte ensam som du kanske har märkt. Och det viktigaste är att du kan prata om det.

Jag hade också problem att sova på dagen, mest för att sonen inte sov själv..
Jag menar hur ska jag kunna sova på dan om inte ungen gör det :confused:
Jag vet inte hur många gånger jag ringde min man och grät så han var tvungen att åka hem från jobbet. Stackarn, han hade ångest varje gång han lämnade hemmet :grin: det har han fortfarande (sonen är snart 9 månader) men mer av avundsjuka tror jag :angel:
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Klart man är lite darrig i början. Helst när de skriiiker och man inte fattar något. Men... Tja... så är det innan man känner varandra helt och håller. Ingen annan känner ju den lilla krabaten heller! Jag tycker att det är värre med de som säger att så här har de aaaalllttiid gjort och så kör de bara med något som ungen inte ens gillar. T.ex. sover alla barn i vagn och därför skulle svärmor ut och gå med honom 2 h fast jag visste att han bara skrek. Ja hans pappa kanske gillade det, men inte denna sort. Så jag fick bära hundhuvudet för att jag inte släppte iväg de på promenader. Jag tror att du är mycket mer lyhörd till vad ditt barn vill för du har inga gamla hjulspår att köra i :) Du gör det som barnet reagerar bäst på!
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Har en svacka idag igen, så kändes det så bra igår:(
Hon sov bra inatt, 4 h på raken, skönt! men sen imorse, från halv fem till åtta, låg hon bara och gnydde hela tiden, så jag fick inte sova..Lät som hon hade ont i sin lilla mage eller något:( och då kunde jag ju inte slappna av, låg och väntade på gallskriket..

Sen förmiddagen ska vi inte snacka om, skrek, åt, men skulle sen äta igen, var helt snuttig och åt mer,,har så ont i mina bröst nu..Ändå verkar hon inte nöjd..ligger o "sover" men gnyr en massa och kommer inte till ro..

jag fattar inte varför jag inte har mer kraft? det är irriterande, jag menar, bara för att hon är lite mer gnällig osv, det borde ju inte knäcka mig? Jag vill bara sova just nu..men går inte..är oxå nära på att ringa sambon och gråta..men vad ska han göra lixom? han blir ju bara orolig..

Blev bjuden på fika med andra som har bebisar idag, men jag fattade inte hur dte skulle gå till, dom skulle fika på fm, men då hade jag värsta problemet med att försöka förstå vad Nelly ville..Men som sagt tror jag nog hon haft en del gaser idag..Så det fick vara så..trist, hade varit trevligt men men..

Jag har fått tvinga mig att byta blöja, orka resa mig alls idag..Varför blir det så..jag vill ha mer ork!! Har ju ätit bra igår, imorse och nu lunch..ändå känns det som nån har slagit en hammare i skallen på mig idag igen...

Får dåligt samvete när jag lägger ifrån mig lilltösen, men idag orkar jag inte bära runt på henne hela tiden..usch..tar ju såklart upp henne när ho skriker eller vaknar till, men jag känner att det tar så mkt av mina krafter idag..

Varför kan jag inte bara vara pigg och bra???
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Tänk på att barn har två olika sömnstadier. En aktiv sömn där dom kan ligga och gny o det låter som att dom inte sover o framförallt inte bra men det gör dom. Sen en djupsömn.

Gav lite råd i vårmammor tråden.

När sambon kommer hem så låter du honom ta henne någon timma och gå o lägg dig!! Han kan ta med henne på promenad eller nått. Låt han sköta matningen ikväll, är hon hungrig så ge ur pumpat eller ersättning.
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

har du en sjal? den är guld värd i början. om de har kolik eller bara är ledsna är det skönt att kunna bära dem. ofta sover de bäst så nära en förälder också.
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Det går upp och ner i början och det du råkat ut för är som sagt inget ovanligt, även om man känner sig ensam och maktlös i världen när det är så här. Jag är lite halvsjuk, så jag försöker gå igenom ditt senaste inlägg i punkter, jag hoppas det inte låter hårt och kortfattat, för det är inte min mening alls isåfall.

  • Ont i brösten: Att hon verkar otålig, vill snutta ofta och har gaser, samt att du känner smärta i brösten kan bero på en felaktig amningsteknik. Ibland handlar det om millimeterjusteringar och det är inte så lätt att få till på egen hand med ett otåligt barn när man inte är van. Särskilt inte när man inte mår så bra i övrigt. Det ska inte göra ont bara för att de äter ofta. Om du vill hjälper jag dig gärna "felsöka".
  • Avslappning: Det kräver tid och övning att slappna av när bebisen är kinkig. För mig har det tagit ungefär två månader med alla mina tre, innan jag kunnat slappna av ordentligt. När man mår dåligt som du beskriver har man förhöjda halter av stresshormon i kroppen, det gör att man får extra svårt att slappna av. Jättebra att du äter bra och tar hand om dig på det viset, fortsätt med det! Om du har någon sysselsättning där du normalt känner dig avslappnad så försök utföra den även om du känner dig stressad. Det gäller att upprepa, upprepa och upprepa och öva. Snart kommer du kunna slappna av lite. För min egen del tycker jag det har känts bra att fokusera på något konkret, för mig var det amningsproblemen, och försöka bearbeta och jobba med det. Det har gjort att jag känt mig mindre som ett "offer" och istället i någorlunda kontroll över situationen.
  • Ingen ork: Ta en sak i taget. Det du känner har med hur du mår att göra. För mig har det hjälpt att tänka att det inte beror på att jag är lat och dålig, utan att den tappade sugen beror på hormoner och andra kemiska förändringar i kroppen. Då har det blivit lättare för mig att ändå pallra mig upp och göra det där jag inte orkar.
  • Bärande: Jag hade aldrig klarat det första året utan bärsjal. Mina svåra depressioner gjorde att jag kände precis som du, jag orkade inte aktivt vara nära barnen, som tydligt signalerade att de behövde det. Då knöt jag in dem i sjalen och så satt de där när jag kunde pyssla med mitt. Jag lärde mig också amma i den, vilket gjorde att jag bara behövde flytta på dem för blöjbyte i princip. Sen fick min man ta över sjalbärandet när han kom hem från jobbet, så jag fic ha min kropp ifred ett tag. För övrigt finns det studier som tyder på att en förlossningsdepression snabbare om man har barnet hud mot hud så mycket det går.
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Har din sambo möjlighet att komma hem om du behöver?
Eller har du någon annan som kan hjälpa dig på dagen om det krisar?

Jag tycker absolut att du ska prata med BVC för vidare kontakt med terapeut eller nåt. Se till att dom tar dig på allvar!

Jag hade en sele och bar min son i och det funkade jättebra!
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Tack för ditt fina och utförliga svar!

Ska köpa en bärsjal, fått hem en bärsele, men tror hon är för liten för den..fast jag tror man kan ha den som en sjal med, på tvären..annars blir det bärsjal, så man kan röra sig mer men ändå ha lillan nära, vilket jag vill!:)

Tror som d säjjer att amningtekniken är fel mellan varven..det är när hon nog mest vill snutta, så suger hon fel..annars funkar amningen rätt bra nu, ingen amningsnapp på två dagar nu:)

Var på BVC idag, började gråta. Hon sa ju att det är normalt att må så här i början, och inget att skämmas för. Jag berättade om min tidigare ångest och rädslan att föra över det på Liten, så vi bestämde att jag skulle bli kontaktad av en kurator. Fy vad skönt säjjer jag!

Då kan jag få hjälp, innan (om det nu skulle bli så) jag kommer för djupt ner i nåt svart.

Tack alla för era svar..Vi kämpar på!:)
 
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Hejja på!

Peppdans=>:banana:

Ang. amningstekniken, vissa barn tar ett par veckor på sig att hitta rätt teknik. De vill bara suga på vårtan och inte ta in hela vårtgården i munnen. Tryck ihop hela vårtgården som en hamburgare, (som Vindvissla uttryckte det en gång tror jag), och ge henne bröstet så. Och försök amma när hon är lugn. Inte när hon är upprörd.
 
Senast ändrad:
Sv: Roligt att bli mamma?!?

Skönt att du får hjälp, som sagt, det är absolut inget att skämmas för, ska till psykologen på bvc själv, och fick tid i slutet av maj för hon var så fullbokad, så det är nog många föräldrar som behöver gå och få lite hjälp.

Och om hon har problem med magen skulle jag ge henne lite hjälp i form av minifom droppar, det har i alla fall hjälpt min dotter något oerhört.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 971
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 676
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 075
Senast: Jahaja
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 431
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp