Foder till westernhästar

hanoirocks

Trådstartare
Ni som rider western, jag är lite nyfiken på vad ni ger era hästar.. Utöver grovfoder alltså. :smirk: Min tjej får bara kornkross som kraftfoder och om det behövs extra protein får hon lusernhack.

Sv: Foder till westernhästar

Hippo Bas Musli ger jag till min Welsh Cob. Inga mängder då hon har fri tillgång på grovfoder av bra kvalitet. Får se om det blir samma käk framöver när hon slutat växa...möjligen kommer jag gå över på havrefritt ifall hon blir het men än så länge svarar hon bra på nuvarande giva (fast i sommar är det bara fett bete;))

min häst håller vikten ganska dåligt så han äter lusernmix korn kli mineraler och b-vitamin.
de andra jag har äter bara silage.

min häst får Hestekrafft!!:d Och havre vid mycket träning hon är galen i det!:idea:

Det blir olika varje säsong beroende på vad det är för värden i Hösilaget:smirk:
Senaste året har det bara blivit betfor+mineraler till de äldre hästarna då det varit dundervärden i hösilaget.
Gillar att fodra med havre och soya, samt lucernhack annars som tillskottfoder, allt beroende på vad som behövs läggas till.
Har även fodrat med Grafft Groov 125 till ungdjuren upp tlll 3 år.
Jag ger Steel Joint (+ ev fosforbalans om det behövs för kvoten) som mineralfoder.

Brukar räkna ut en foderstat vid varje installning efter de analysvärden som årets höskörd givit,
Dessutom kollar jag med "ögat" om den foderstaten fungerar, ibland får man lägga till extra, ibland dra ifrån, alla hästar har ju olika behov!:idea:
Det är en hel vetenskap det där med fodret!!
Mina hästar har fri tillgång på hösilage.

Jag har quarterhästar...

Senast ändrad:

Jag har två växande quarterhästar.
Ett 2 årigt sto och en 3 årig hingst som tränas regelbundet.
De får båda mycket hö båda två. Kraftfodret består av havre, betfor, soja, E vitamin och vid fällning/extra hård träning även B vitamin.

Jag föredrar riktigt bra råvaror framför färdigfoder :smirk:

min 2 årig arab får gräs, har gått på bete med bara gräs i en månad du. Annars vintertid får han hö;) hippo grow alfa,mineraler. han fick även ett tag lusern hackat strå och soja.

Här ger vi kornkross och hestekraft. De som behöver extra får lusern med sojaolja och melass. Tycker hestekraft är ett jättebra foder som alla hästarna älskar.

En av mina hästar är allergisk mot havre så det utesluter i princip alla sorters kraft foder, jag har inte vågat testa med korn än, kanske gör det så småningom. Nu går mina hästar på bete, så under sommaren har dem bara fri tillgång till mineraler, men på vintern får dem i princip fri tillgång till hö, lusern, mineraler och olja.

Hestekraft får min! :)

lillaida: Hestekraften är det ingen havre eller korn i :idea:

Denna sesongen har grovfodret haft väldigt, väldigt bra värden. Så min häst har bara gått lite fibergi låg och lite krafft grrov att blanda ut tokosel o vitaminer med.

Till 4 årig QH
Hösilage, fritt vintertid (hö, sommar)
Hippo Bas
Betfor
linfrökaka
mineraler, (krafft salt, vid svettigt arbete)

Senast ändrad av en moderator:

Här serveras det
i stort sett fri tillgång på hö, hela året
Kornkross
Hippolyt, Nutri Star
Betfor
Mineraler

www.hippolyt.se

Jag har också hästar som inte tål havre. Korn o hestekraft funkar alldeles utmärkt. Sen innehåller ju hestekraft mineraler o vitaminer också.

Hestekrafts innehåll

Majs
Melass sockerbeta
Solrosfrö
Luzern
Majs poppad
Vetekli
Soyabönor rostade
Linfrö
Sojaolja
Dikaliumsfosfat
Kalciumkarbonat
Fodersalt
Torrjäst
Vitamin Basis
Örter
Propionsyre

Blev lite nyfiken på denna Hestekraft och det skulle kanske passa till min gamling som äter Cool idag. Men var köper ni det och vad kostar det?

Den återförsäljaren jag har kostar en säck 25kg 220kr och blir billigare om man köper fler säckar. Vid minst tre säckar är det dessutom hemleverans innom kommunen vilket jag tycker är väldigt smidigt!

Betalar 555kr/3 säckar och får alltså levererat till stallet. Går även att få på 30dagars faktura :)

Sök på google typ "återförsäljare hestekraft" så vet jag nån sida med återförsäljare i landet kommer upp!

En annan bra sak är också att värdet på hestekraften ändras ibland beroende vilken leverans man köper ifrån så det står specifikt på säcken vad det är för värde. Min säck jag har kanske inte är samma värde på som din säck du har mao.

Jag betalar 175kr/säck 25 kg. Köper jag 6 säcker så kostar det 1000 kr jämt. Vill man få det hemkört så kostar det 10kr/säcken. Himla billigt tycker jag.

Liknande trådar

• Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?