Foder till varmblod?

L

Lantlolla

Jag vet att man inte skall skriva enskilda foderstater här.
Jag är bara lite intresserad av VAD ni ger till era varmblod, ev f.d travhästar?
Ingen mängd eller liknande utan endast vad för något ?
Snälla ta inte bort denna tråd, behöver hjälp!

Sv: Foder till varmblod?

Läs i någon av de trådar som redan finns, det är ju bara att sortera bort kallbloden och ponnyerna...;)

Vad är det du behöver hjälp med? Att titta på vad andra ger sina hästar ger sällan något alls, för ni har inte samma häst eller samma grovfoder att utgå från.

Min häst äter f.ö. hö, hösilage, lusern och Miner Grön.

Det jag är ute efter är väl bra saker till en bra grund..
Just för varmblod då.

Finns ingen generell grund för bara Varmblodstravare, inte för någon hästtyp. Vissa har en högre ämnesomsättning än andra så det är högst individuellt. En bra grund för alla raser är ett bra grovfoder. Det finns en rekommenderad minimigiva, 1,5 kg TS/100 kg kroppsvikt...men jag rekommenderar alltid fri tillgång på grovfoder. Är det väldigt bra värden på det kan man blanda i halm av god kvalitet. Sen beroende på grovfodrets värden och hästens arbete lägger man till kraftfoder.:cool:

Varmblod är lika med halvblod. Det finns inget särskilt halvblodskäk. Eller särsilt käk för någon hästras. Det är helt upp till grovfoder och individ.

En bra grundär alltid, alltid, alltid, alltid, alltid ett bra grovfoder. Beroende på värden i grovfodret får man komplettera med det som behövs. Vissa grovfoder behöver kompletteras med energi, andra med protein. Kompletterar man helt fel blir foderstaten helt fel och man får i förlängningen problem med hästens hull, muskler och temperament.

Det första som gäller är att hästen har tillgång till vatten. Det andra ett bra grovfoder.

Så kanske om hon klarar sig bra så behöver hon kasnke inte mer än hö, och ev havre och korn ? Om hon nu kan hantera havre, hade ju varit enkelt för mig eftersom jag har det till halvblodet .

Bara rädd för att man ska förstöra henne eller liknande..

Det beror helt på hur ditt hö är. Gör man en analys på grovfoder, sen ser man till individens behov.
Mina har hyfsat hö, men proteinhalten är låg då får dom extra protein o andra mineraler o vitaminer.
Har en varmblodstravare (och en shetlandsponny).
Märren (travarn) är helt OK i hullet, men hon behöver mycket mera protein för att inte rasa i vikt.
Sedan hade jag haft en gammelmärr även en travare, som hade väldigt bra hull trots att hon var över 18 år.

Dom käkar Krafft Groov 125, mineraler (och aspbark som tillskottsfoder), vitaminer (A,D,E och B). Fri tillgång på grovfoder,då dom går i lösdrift.

På vad sätt menar du att du kan förstöra henne??
Jag har en fd travare och hon får c:a 8kg hö och nu under vila får hon ½kg korn ½ kg lusern lite betfor och örter. I normala fall får hon lite mer än dubbla denna kraftfoder mängden.
Hon mår bra och har bra hull.

Vår 14-åriga dam (ca 475 kg) får 10-12 kg hö och 1 kg havre plus en gnutta betfor (kanske 100 g om dagen).

Det håller hon hullet bra på med promenadridning/körning.

Min vilande valack får nu 17kg Hösilage, 1½kg kornkross, betfor ca 1 liter torr(blöttlägges) och mineraler

Kraft Groov 90 till gammeltanten (24 år) och Dodson Horrells Pasture Mix till 9 åringen som motionsrids. Funkar fint!!:banana:

Varmblodssto, 8 år - hobbyrids regelbundet, är relativt svårfödd, får:

Fri tillgång till hösilage samt lusern hackad strå, kornkross, hel havre, betfor, mineraler, foderjäst - samt stöpta linfrön, solrosfrön och frukt.

Fin i hullet och blank i pälsen =)

Mvh Tessan

Min pojke är 10 år (idag! :bump: ) och väger ca 425 kg, har svårt att öka i hull och muskler men har god aptit :d :D
Under vintern har han ätit:
10-12 kg hö (med högt energi, lågt protein)
1 kg krafft hackad lusern
0,5 kg krafft protein
1 dl foderjäst
linfröolja
det har han hållt sig på.
nu går dom ute dygnet runt och då äter han ca:
15 kg hö
1 kg krafft protein
1 dl foderjäst
linfröolja

Han klarar inte mycket kraftfoder utan att det snurrar till i skallen och han har även svårt att hålla hullet på många foder... Det enda förutom krafft protein som funkat är Dodson & Horells Pasture Mix :love: den funkade väldigt bra, men stämde inte på kvoterna på årets hö. Har dåliga resultat av havre (alla typer, svart, krossad osv), korn (blev reagalen!) och krafft grund och groov. Tänkte testa krafft rehab i sommar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2