Foder till unghäst!

katarina_dacke

Trådstartare
har en unghäst som får 1 kg krafft 1 kilo kornkross och 1/2 kilo blött betfor,plus miniraler han får ca 12 kg hö per dag! Hur ger ni era unghästar/hästar?
Håller precis på att sitta på honom och rida honom i ca 10 minuter ett par gånger i veckan.. han fyller 3 nu i juni!
Han har alltså inget tungt "jobb" ännu! lite tips å råd på vad ni tycker är bra att ge honom, vill dock inte ge havre nu när han är under inridning.
Tacksam för svar!

Sv: Foder till unghäst!

mina unghästar har alltid fått fri tillgång på silage (senare år) eller hö och halm. har jag haft analys så har en vännina hjälpt mig att se till att inget saknas (jag är kass på att "räkna" :angel:).

har jag inte haft analys, iofs. rätt många år sedan, förr va det ju inte så vanligt och när jag började hålla häst fanns det inte alls :angel: då har vi fodrat "med ögat" och efter "gamla mått mätt", men har alltid varit försiktig med kraftfoder.

Havre är väl inte av ondo bara för man rider in en unghäst ? :confused:

Korn är inte direkt optimalt att ge till unghäst pga av sitt låga lysininnehåll. Analysera ditt grovfoder så vet du vad du ska tillsätta.

Det jag kommer i håg från min unghästs inridningperiod var att jag gav: 12 kg ensilage, ca 2 kg lusern, 0,5 kg havre. Då hade vi analyserat ensilage. Mineraler behövde jag inte ge.

14 kg hösilage - analyserat och med rätt kvoter förstås.

Havre är väl inte av ondo bara för man rider in en unghäst ? :confused:

jo har nämligen testat detta på honom, och han ser då mera "spöken!"
jag fodrar med korn för att han blev lite tunn och sen jag har börjat med korn så har han blivit bättre i hullet!

fri tillgång till hö har jag testat men det funkade inte då han går med sin mamma på 22 bast som bara hon stod och åt! :eek:
han var ute och betade i stället.
Han är avvand från mamma men han går med henne nu eftersom jag bara har 2 hästar..

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka