foder till unghäst?

H

Hamlet08

ska snart hämta hem en tunn unghäst och vill gärna ha tips på vad jag kan ge honom för Kraftfoder..

Han får nu betfor och havre, soja och mineraler..
och givetvis hö.

Han har växt väldigt mycket på höjden och behöver nu lägga på sig iaf 100 kg.

vad tycker ni att jag ska ge honom??

mvh/ H

Sv: foder till unghäst?

Analysera maten och utgå ifrån värdena. Så blir det mycket enklare att se hur mycket han ska ha för att må bra och gå upp i vikt :)

Har du höanalys så räkna foderstat, har du ingen tillgång till höanalys kan det vara svårt. Men korn är ju alltid ett alt. för hästar som behöver gå upp i hull :)

Korn är inte det bästa till en växande unghäst.

TS Hästen kanske bara behöver mer mat? Vad har du för värden på höet?
// Linda

Troligen behöver hästen mer protein men om han växer kraftigt så var försiktig så att du inte
övermatar så han drar iväg än mer i höjden. Vissa unghästar ser rangliga och anskrämliga ut,
alla växer inte som jämna köttbullar.

en del hästar tar inte åt sig soja. Jag märkte ingen skillnad på mina alls i vintras, snarare blev de finare när jag tog bort det. Jag skulle ersatt det med lusern. Sen ska inte unghästar vara för tunga. Man bör sikta på en jämn tillväxt.

Jag ger Åsebro cool till min ena som är ett fullblod (behöver tjocka till sig men inte ha en massa energi)

"COOL är ett havrefritt müslipelleterat foder för ”heta” hästar i lätt träning och för god tillväxt på unghästar. Cool är ett utmärkt foder för ponnyhästar.

tillsammans med ett bra grovfoder (hö eller hösilage) är allt som behövs för att tillgodose hästens näringsbehov.

Innehållsdeklaration: Korn, vetekross, betfor, lucern, soja, melass, salt, bryggerijäst, kalk, linfrökaka, mineraler, vitaminer,.
"

Gå in på deras hemsida så kan du se näringsinnehållet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30