Foder till tunnt fullblod

lis

Trådstartare
Som läget är nu så går hon på 4,5kg krafft groov 125+evitamin +olja Och hon ligger precis på gränsen att vara tunn.Hon äter inte mer än max 750g per måltid,så det blir många fodringar per dag.Och nu ska hon ut och äta gräs men ändå ridas i sommar.Och då undrar jag lite hur jag ska lägga upp hennes foderstat då.Var på mässan i göteborg i dag och passade då på att fråga dom foder människorna där vad jag skulle göra.Det var blandade meningar för alla tycker ju att deras foder är bäst och dom vill ju gärna sälja:angel:. Men det alla sa sa gemensamt är att hon har problem med matsmältnings apparaten. Och enbart kr*ffts rådgivare tyckte jag skulle fortsätta ge samma som jag gör nu när hon ska ut på gräs.Så nu tänkte jag ge er en chans att hjälpa mej lite grann i den här djunglen.Jag letar alltså efter ett foder med högt energi innehåll som jag inte ska behöva ge stora mängder av,då det inte är så lätt att fodra så många gånger om dagen när hon går på bete.Någon som har några bra förslag?

Sv: Foder till tunnt fullblod

Krafft Rehab är ett foder som kan fungera.
Söker du på det här på Buke så finns det mycket att läsa.
// Linda

Du kan ge lusern. Fast när ska hästen äta av det när den går på betet? Det tar ju tid för hästar att äta också.
Fullblod har en tendens att gå ner i vikt när dom går på bete.

Som läget är nu så går hon på 4,5kg krafft groov 125+evitamin +olja Och hon ligger precis på gränsen att vara tunn.Hon äter inte mer än max 750g per måltid,så det blir många fodringar per dag.Och nu ska hon ut och äta gräs men ändå ridas i sommar.Och då undrar jag lite hur jag ska lägga upp hennes foderstat då.Var på mässan i göteborg i dag och passade då på att fråga dom foder människorna där vad jag skulle göra.Det var blandade meningar för alla tycker ju att deras foder är bäst och dom vill ju gärna sälja:angel:. Men det alla sa sa gemensamt är att hon har problem med matsmältnings apparaten. Och enbart kr*ffts rådgivare tyckte jag skulle fortsätta ge samma som jag gör nu när hon ska ut på gräs.Så nu tänkte jag ge er en chans att hjälpa mej lite grann i den här djunglen.Jag letar alltså efter ett foder med högt energi innehåll som jag inte ska behöva ge stora mängder av,då det inte är så lätt att fodra så många gånger om dagen när hon går på bete.Någon som har några bra förslag?
Jag tycker att lucern och alfa fungerar bäst

På betet brukar de vara mätta och en stor hink lusern kanske inte är så lockande för din lilla häst, så jag skulle satsa på nåt kompakt med höga värden så räcker det kanske med ett eller möjligen två mål, tex krafft rehab(eller forsätta med groov) eller liknande med några dl olja nedrört. Eftersom bete är proteinrikt i början av sommaren kanske du kan satsa på nåt sprotkraftfoder annars, kolla vilket som ligger högst i mj och sedan röra ner lite olja, så kanske du klarar dig med ett mål. Kvoten i foderstaten blir ändå så hög, ofta runt 11 i början av sommaren när betet är kraftigt. Senare kan du ju lägga till mer protein och kanske ett mål till under sensommaren.

Tänk på att vänja in försiktigt på betet, en lös mage kan få hästen att tappa ännu mer på kort tid.

Liknande trådar

F
Foder & Strö Hej alla bukare! Ny här :) Nina heter jag och har en ögonsten till häst men en mager häst :( Jag undrar vad ni tycker om denna...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 967
Senast: Fli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka